hoeveel tracks in een song?

Vind het wel een goeie vraag, ik ervaar hetzelfde bij veel tracks.. heel veel automation, sends, inserts, group tracks die weer zijn doorgestuurd naar group tracks, sidechaining enz

Opzich geen probleem als je er mee bezig bent, maar pak ik 3/4 weken later het project er weer bij, dan is het wel even zoeken ja.
Ben ook concreet op zoek naar goede manieren om custom views snel op te kunnen roepen in Cubase5

Veel sporen kun je overzichtelijk houden door te werken met Folders in Cubase.
Zo werk ik altijd met templates. Mijn standaard template is in principe een weergave van alle instrumenten en tracks waarmee ik kan/wil werken.
Zo deel ik mijn recording grid grofweg als volgt in:
>Audio
>>Gitaren
>>>Akoestische gitaren
>>>Rhythm gitaren
>>>Solo gitaren
>>Basgitaar
>>Vocals
>>>Lead vocals
>>>Backing vocals
>MIDI
>>Hardware MIDI
>>>Synth A
>>>Synth B
>>>Synth C
>>>FX Program Changes
>>VSTi
>>>VSTi A
>>>VSTi B
>>>VSTi C
>Group Channels
>FX Channels
>Busses (Hardware outputs naar de console)
etc.
En onder al die folders dan het aantal kanalen audio/midi wat je daar maar wilt hebben op die audio/MIDI poort. In mijn setup beschik ik over 12 hardware audio I/O en 96 MIDI kanalen op 6 I/O.

Deze template helemaal opbouwen kost je eens een (half) uurtje, maar je bent er vanaf dat moment helemaal vanaf! Bij het maken van de template maak je ook meteen al je routings in orde van audio inputs, outputs, groepen, MIDI poorten en kanalen. Dat sla je dan als template in Cubase op, en je hebt er jaren profijt van!

Dat kun je dan allemaal zover je wilt open- en dichtklappen. Zo kun je een song met wel 80 tracks dichtklappen tot een paar tracks. Door enkel open te klappen waar je op dat moment aan werkt, houd je overzicht.

Laatst gewijzigd:
80 Tracks vind ik wel overdreven.

1 Basskick
2 Snare
3 Hihat
4 Toon
5 6 7 8 eventueel cymbal en effectjes

Als je voor elke midi controller nummer een nieuwe track aanmaakt heb je tog weer veel tracks.
Zonder vervorming zou 4 tracks genoeg moeten zijn.

:?

Je werkt misschien alleen met 1 drummachine en verder niets?

Geen audio, en al helemaal geen analoog ingespeelde instrumenten?
Geen FX send/return
Geen MIDI synthesizers (behalve die ene)?

Vroeger op mijn Fostex 280 deed ik het ook met 4 sporen, maar dan wel ge- pingpongt.
En de MIDI sequence was gewoon met de drum sequencer en synth sequencer gemaakt, en lieten we in sync meelopen. En dat mixten we dan 'live' terug naar 2 sporen.
Maar toen was het ook maar 2 gitaren (mono) - gepingpongt naar 1 spoor, 1 bas (mono) een 1 microfoon. En het 4e spoor voor tijdcode. Dat lijkt me in deze tijd flink achterhaald. :dubbel:
Ik ben in ieder geval blij dat ik mijn gitaarpartijen op tig sporen op kan nemen. En elke synth apart zijn eigen (16 of minder) MIDI kanalen. Maar 4 kan. Ja! :D

Edit: Ik snap het al! Je maakt MINIMAL !!! ;)

Laatst gewijzigd:
maar als je met zo weinig sporen werkt (wat mij geweldig lijkt) hoe doe je dat dan met eq e.d. ik bedoel, ik heb vaak van drums al 3 groepen a 4 tracks (bv) die ik elk een eigen positie in de mix probeer te geven...

1 Basskick
2 Snare
3 Hihat
4 Toon

Als je voor elke midi controller nummer een nieuwe track aanmaakt heb je tog weer veel tracks.

Dat hangt natuurlijk helemaal van de muzieksoort af. In deze opzet mis ik bijvoorbeeld gitaren, vocals, blaasinstrumenten enzovoort.

Een drumstel opnemen betekent bijvoorbeeld al 7 sporen. En zo geld dat dan voor elk instrument. (gitaar kan bijvoorbeeld al per stuk 2 sporen zijn). En zo kan je doorgaan.

de bovenstaande configuratie is wel heel sober, maar kan natuurlijk voldoende zijn.

Maar een uitgebreide band-opname (of iets dat dat simuleert kan vele 10tallen sporen hebben

Paul

1 Basskick
2 Snare
3 Hihat
4 Toon

post eens een track?

meestal rond de 10, wil wel het overzicht houden.
ik neem alles los hardware op en stop de audio in ableton.
veel tracks en loops zijn al klaar en behoeven verder geen extra fx of bewerking.

Het verschilt heel erg per project. Een lege template heeft bij mij al ongeveer 12 tracks, bestaande uit bus en send/returns. Dan is er nog geen audio spoor aangelegd.

Drum partijen zijn vaak tussen de 8 tot 12 tracks. Gebruik zowel audio als midi en veel drum geluiden krijgen een eigen audio kanaal. Een paar tracks voor bas, hetzelfde voor synth en FX, eventueel nog voor vox.

Denk dat ik alles bij elkaar ook wel om 40 - 60 tracks uitkom.

De basis heeft bij mij iets van 30 sporen. (tenzij ik een loop gebruik dan word t al minder) maar dan krijg je nog alle sends... bussen...
Hangt er een beetje vanaf hoe de mood is hoeveel exotische routings enzo. Dat wat nodig is
ALs dat er in totaliteit 100 zijn. Vind ik prima. Zolang ik maar weet wat er allemaal gebeurd.
Heb mezelf wel een guideline gegeven met een soort van template. Dat ik na een half jaar nog de "wirwar van alle kabels" snap.

Laatst gewijzigd:
track die ik net gepost hebt 57 geluid genererende sporen :D
in totaal midi, audio en instrument control tracks 111 :D

je moet gewoon opletten, dat er niets in de weg zit.

Als je veel distortion geluiden hebt is het heel veel spelen met fase.
Ik mix nou een liedje met 8 gitaarsporen. Allemaal distorted, dan is het echt moeilijk om het in verhouding te krijgen met de rest van et liedje.

Wat ik wel ervaar is, hoe meer je weglaat, hoe leuker het nummer wordt. Maar je moet wel zorgvuldig weglaten. (:

Bij mij wisselt het afhankelijk van hoe ik werk, als ik midi gebruik komen er een aantal miditracks in mijn sequencer te staan die ik niet heb als ik alleen met vsti's werk.

Overzicht in mijn sequence is niet heel erg belangrijk voor me, ik werk niet met templates, ik begin meestal met 1 track op te nemen en die komt boven aan, en zo komt er steeds een track bij als ik iets toevoeg.

In ieder geval wordt het bij mij nooit voller dan ca 10 / 12 sporen audio, fx mee gerekend.

Soms denk ik wel dat het gebruik van een template handig is, maar alle tracks die ik maak zijn zo verschillend van elkaar dat ik toch niet denk dat dat zin heeft, sterker nog, ben d'r bang voor dat ik dan meer eenheidsworst zou gaan produceren, en begin daarom het liefst met niks.

Heb weinig met fase te maken, die gitaren zitten met z'n 8en in hetzelfde freqeuntie gebied, dus die zitten elkaar flink in de weg.

Fase krijg je door het crossen van harmonischen, en distortion voegt meer harmonischen toe waardoor ze elkaar in de weg zitten ja.

Dat is ook waar fase om gaat. Een geluidsgolf die hetzelfde geluidsgolf in de weg zit. Waardoor het overlapt of uitdoofd (:

Dus 2 keer 8 khz het zelfde moment? blijft er niets over als je een kantje niet fase omdraait.

Fase krijg je door het crossen van harmonischen, en distortion voegt meer harmonischen toe waardoor ze elkaar in de weg zitten ja.

Dat is ook waar fase om gaat. Een geluidsgolf die hetzelfde geluidsgolf in de weg zit. Waardoor het overlapt of uitdoofd (:

Dus 2 keer 8 khz het zelfde moment? blijft er niets over als je een kantje niet fase omdraait.

Fase krijg je niet, die is er gewoon altijd, en uitdoving of overlapping is nooit voledig, dan zouden alle geluidsgolven in sync met elkaar lopen en dat is niet zo, je krijgt hierdoor wat zweving in je geluid, zoals bv een supersaw oid.

En juist door die extra harmonisen wordt het frequentiegebied groter waardoor ze elkaar dus meer in de weg gaan zitten.

wtf? templates om tracks aan te maken, wat is dat nu weer voor iets onzinnigs...

je begint gewoon met spoor 1 en toetst lekker in wat je in wil toetsen met welk geluid dan ook...
en zo ga je verder...

Tja, ieder z'n ding. Ik heb er geen zin in om voor iedere track opnieuw m'n verbs, delays e.d. op te moeten bouwen. Master out ziet er ook bijna altijd hetzelfde uit, net als de meeste bus channels. Ik heb een aantal go-to processing plugins die ik gebruik en die heb ik ook klaar staan.

Hieronder even een overzichtje van mijn template:

- SC track (stille kick track als trigger voor sidechain)
- Drum bus (EQ / compressor)
- Bass bus (EQ / compressor)
- Synth bus (EQ)
- Vox bus (EQ / compressor en vocal rider)
- FX bus 1 (EQ / compressor en wat FX)
- FX bus 2 (EQ / compressor)
- SC bus (multi-band sidechain compressor)

- Parallel Comp (bus voor parallel compresse, vaak drums)
- Short verb (korte reverb room)
- Medium verb (medium / long reverb plate)
- Chorus
- Half Delay (delay op 1/2)
- Quarter Delay (delay op 1/4)
- Beat Delay (beat delay)

- Master Out (EQ - bus compressor)
- Master Post (analysers)

Zoals ik al zei, ik heb geen zin om dit elke keer opnieuw in te richten, dus vandaar een template...

Back