Welke drumbak?

Origin X

8 Bit
Ik ben van plan een drumcomputer aan te schaffen, maar ik weet nog niet welke.
Ik zoek een drumcomputer waarmee ik heftige progressive songs kan maken.

Nu zou ik graag willen weten wat jullie op dit gebied da bomb vinden.
Ik verwacht uiteraard weer veel reply's over de 909, maar die valt helaas buiten mijn budget, hoe graag ik hem ook wil hebben.

Alvast bedankt,

Jos

Yep de drumstation en de air- en x base staan inderdaad ook bovenaan mijn lijstje.

Ik zou zeggen de Airbase (als ie niet steeds reset ;)).

De Waldorf Attack is ook als VST plugin beschikbaar trouwens.

Tsja de native instruments battery is ook errug goed hoor. Als VSTi een uitstekende tegenhanger van de Waldorf (salad) Attack.

Of de LM4 Mk II, maar da's meer voor het 'ik ken geen drummer scoren dus moet het zo maar' werk.

Je kunt een RM1x of een Groovebox (mc307-505) ook prima gebruiken als drumcomputer.
Het voordeel ten op zichte van bv. een Jomox Xbase09 vind ik dat de verscheidenheid aan geluiden veel groter is...ja of je moet alleen maar de 909 drums willen gebruiken natuurlijk...

en inderdaad, een sampler is de beste drumcomputer.

Het is maar net met welk doel je een drumcomputer koopt; Ik vind het programmeren op een d.c. veel leuker dan in cubase.
......die LEDjes doet me veel goeds....ohh....
...1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16...

MPC2000 kan ook aardig meekomen in het drumcomputer genre, evenals de RS7000. Maar alleen 1 van deze gebruiken als drumcompu is wat aan de dure kant, aangezien ze veel meer kunnen dan dat. 8)

Arv

Mmm een sampler heb ik ook nog niet;{ , kan ik die dan beter aanschaffen dan een drumcomp???
klinken echte syntheses niet vetter dan samples?
Is een sampler niet gewoon na te bootsen met goede software, zoals HALION?
En waar kan ik een paar voorbeelden vinden van vette (drum)sample cd's?

Alvast badankt.

Laatst gewijzigd:
ik zou dus zeker voor de sampler gaan omdat gewoon een basis is voor je setup. alle drumgeluiden kan je in een sampler proppen en bewerken. met een drumcomp kom je niet zo ver. verschil aan kwaliteit is er niet: wat je in een sampler stopt komt er ook uit.
en een softsampler kan nog veel meer dan een hardware sampler en is ook nog goedkoper (denk maar aan gratis plugins)..

Zowel samplers als drumbakken zijn er ook in software.
Als je nog bijna geen aparaten hebt zou ik eerder 'n sampler kopen omdat je daar gewoon veel meer mee kan.

Het voordeel van drumsynthese t.o.v. samples is vooral dat je terwijl je je beat hebt lopen nog makkelijk aan je geluiden kan schaven. In een sampler is dit schaven beperkter. En een drumbak met ingebouwde sequencer geeft je 'n hele prettige en snelle manier van programmeren.

In principe klinkt een gesamplede drumhit hetzelfde als die hit terwijl die uit 'n drumbak rolt. Bij analoge drumbakken is het wel zo dat elke sound iedere keer 'n miniscuul beetje anders klinkt omdat ie iedere keer opnieuw analoog opgewekt wordt. 909 bezitters hier hebben weleens gezegd dat de sound daardoor meer gaat 'leven'.

Omiel heeft 'n tijdje geleden 'n prachtige collectie drumcomputer samples online gezet. Als je 'n sampler hebt kan je daar wel even mee vooruit. Ik heb je de URLs gemaild.

ik zou voor een sampler gaan, zeker wat betreft progressive stuff....de meeste producties die je hoort halen hun drumsounds toch ook uit samplers.....alles is geprocessed en bewerkt.....

het mooie van een TR909 is wel weer de sequencer erin, maar die vindt je tegenwoordig ook in andere bakken.....

check de korg electribe ES-1 eens uit, heeft een geweldige sequencer, en je kan er al je eigen samples in knallen, die ie ook nog eens bewaard als je em uit zet....er zit een bruikbare effect unit op, je kan samples resamplen en slicen...helemaal niet slecht..

als je toch wat meer op synthese vormen uitbent zou ik zeker ff de Waldorf Attack uitproberen, als de sounds je bevallen maar je liever met hardware werkt, hij komt straks ook in rack-versie uit..

Overigens de beste 909 kit die ik ooit heb gehoord had een vriend van me gesampled van allemaal verschillende 12"es....raar he?

Olaf

Orgineel geplaatst door Origin X
Mmm een sampler heb ik ook nog niet;{ , kan ik die dan beter aanschaffen dan een drumcomp???
klinken echte syntheses niet vetter dan samples?
Is een sampler niet gewoon na te bootsen met goede software, zoals HALION?
En waar kan ik een paar voorbeelden vinden van vette (drum)sample cd's?

Alvast badankt.

Denk er heel goed om dat je heel veel moet proggen bij een sampler en bij een drumcomp nix. Dat zijn de verschillen. Drumcomp is direct resultaat. Een sampler niet.

Mijn sampler staat nog steeds weg te rotten omdat je te veel moet doen. Maar goed ik ben nu eenmaal lui van aard

mwoah, dat proggen valt meestal wel mee..als je een sampler hep met interne HD of een ES1 (met batterygeheugen) is het een kwestie van 1 keer je drumkits maken, en dan is het gewoon of aanzetten (ES1) of je drumkit opzoeken en inladen..

Olaf

Ik zou ook voor de sampler gaan als ik jou was, ben je helemaal vrij qua sounds en klank. Lijkt me zeker voor progressive handig omdat je bij een Drumstation best wel vast zit aan de standaard 808 en 909 klanken. Ik heb een Drumstation gehad maar weer verkocht omdat hij het qua dynamiek zwaar moest afleggen tegen mijn sampler (gewoon een S3000, niet eens een vette EMU ofzo).

groeten

Basicsys

Back