Behringer 3X3 systeem

Jasper Joppe Geers

Nieuwkomer
Ahoy allemaal, bij deze mijn project waar ik de kennis en kunde van jullie nodig heb.
Zoals ik al eerder heb aangegeven ben ik een Noob op het gebied van electronica, en uitvinder van domme vragen. :)

Het idee wat ik wil maken is een system 55, maar dan in drievoud, waar je dus als het ware 3 toetsenbordjes op kunt aansluiten,
6 stemmig polyfonie mee zou kunnen bouwen (in theorie dan?) eigenlijk alles wat maar in de mogelijkheid ligt binnen de range aan
modules die Behringer tot nu toe heeft uitgebracht. Mijn filosofie is vooral back to basics, dus geheel en vooral analoog.

De kwestie waar ik nu tegenaan loop is het verhaal voeding. De opzet is dat het hele verhaal met 1 stekker in het stopcontact gaat,
de PSU's komen in de onderste kast. Mijn plan is om met 4-voudig XLR bus de +12V, -12V, +5V en uiteraard de aardedraad mee naar
boven te nemen naar de andere twee kasten. Tot zover geloof ik er nog wel in.

Het probleem zit 'm in de voeding, ofwel het aantal berekende mA per kast wat ik nodig heb.
De onderste kast aan modules vraagt: 1265 mA op +12V, 1275 mA op -12V
De middelste kast aan modules vraagt: 1246 mA op +12V, 1136 mA op -12V
De bovenste kast aan modules vraagt: 375 mA op +12, en 210 mA op -12V
Het 5V verhaal laat ik gemakshalve maar even achterwege, dat zie ik met alle PSU's die ik tot nu toe ken wel goedkomen.

Maar welke PSU kan ik nu het beste nemen? Als ik uitga van de bekende Mean Well RT65B, dan kijk ik ook naar de RT125B.
Het dubbele aantal mA op de +12V, alleen nog steeds maar 1000 mA op de -12?...

Wat ik ook graag van jullie wil weten is hoe dat nou in de praktijk werkt: is het zo dat alle modules meteen 'aan' staan?
Of treden ze pas in werking op het moment dat je gaat pluggen?
Oftwel, heb ik ook daadwerkelijk dat aantal mA nodig wat per kast gevraagd word, of mag daar wat speling in bestaan?

Er loopt ook een ander topic op dat gebied, en hoezeer ik het ook probeer te volgen en begrijpen, ik kom er gewoon niet uit.

Graag jullie reacties, kennis en grappen! :)
JJ.

Attachments

• Behr55-3x3-2.png
    Behr55-3x3-2.png
    1,2 MB · Bekeken: 356
Als ik je een tip mag geven: blijf weg van polyfonie op een modular, parallele lijntjes gaan nog wel maar akkoorden is altijd drama (vals). Plus dat je van alles 6 moet hebben: VCO evt met EG, VCF+EG, VCA+EG en dan moet je nog beginnen aan de interessante dingen. Dat kost veel ruimte en geld. Koop dan gelijk een Moog One!

Nee, alle (analoge) oscillatoren. Alles moet over zeg 5 octaven zuiver zijn (afregelen dus) en volgens de Wet van Egres kan dat alleen onder ideale omstandigheden. Ook de aansturende CVs moeten strak zijn. Een enorm gekut dus. Ik heb 7 Blacet VCOs, toch best strak maar het klinkt slechts binnen een paar noten OK (en imposant)

Je kunt ook met een enkele oscilator beginnen en eens kijken hoe goed de tracking daarvan is. Mijn ervaring met bv de 100 series van Behringer is dat de tracking daarvan ronduit dramatisch is. Wanneer de tracking met 1 oscilator al niet zuiver te krijgen is wordt het lastig, tenzij je uit bent op microtonale experimenten😉

ik zou in iedere kast een apparte voeding bouwen.
Wellicht dat je 5v helemaal niet nodig hebt.

Je zou bv de Doepfer voeding kunnen kopen. bv de V2 versie 3x.

A-100PSU2 A-100 Netzteil 1200mA mit Ringkern-Transformator / A-100 power supply 1200mA with toroid transformer Sonderpreis / Special Price
Verkauf solange Vorrat reicht / running out sale while stocks last
70,00
A-100PSU3 A-100 Netzteil / power supply 2000mA (+12V) / 1200mA (-12V) / 4000mA (+5V)​
180

Of anders zoeken naar andere of the shelf 12+- voedingen.
Goedkoper zou bv kunnen met een 15v adapter.
Behringer heeft er 1 maar dan lijkt de Doepver v2 mij beter en kwa prijs hetzelfde.
Heb zelf de Doepfer V1 en 2 en heb meerdere malen dingen verkeerd aangesloten en niet de voeding opgeblazen.
Vraag me af wat een Meanwell dan zou doen.

Ik zou persoonlijk niet voor een MeanWell voeding gaan.
Heb er zelf 1 in een Yamaha TX816 gebouwd. Das ok maar voor modular hoor ik daar wisselende verhalen over.

Dus wellicht 2 Doepfer v2 PSU's en dan 1 kleinere en goedkopere als je die kunt vinden.

Je kunt ook met een enkele oscilator beginnen en eens kijken hoe goed de tracking daarvan is. Mijn ervaring met bv de 100 series van Behringer is dat de tracking daarvan ronduit dramatisch is. Wanneer de tracking met 1 oscilator al niet zuiver te krijgen is wordt het lastig, tenzij je uit bent op microtonale experimenten😉

Ehm... wat is tracking?

@flyweight: Ik heb er wel even naar gekeken, maar dan ben ik echt veel te duur uit. Dit is mijn eerste modulaire synth,
en Doepfer is meteen de lat hoger leggen dan de bedoeling is. :)

Voorlopig denk ik dat ik voor drie afzonderlijke voedingen ga voor de +12V, -12V, en de 5V.
Zit te denken aan 2 stuks Mean Well RS-50-12 en een RS-35-5.
Dan heb ik qua stroom 2 keer 4.2A plus 7A voor de 5V, is meer als zat lijkt me.

In totaal zal dat nog geen 50 Euro zijn wat ik dan kwijt ben, dat ga ik niet redden bij Doepfer..

Zoals gezegd, echte polyfonie en akkoorden zijn op z'n zachtst gezegd absoluut niet de forte van modular.
Veel gedoe om triaden te spelen die vaak vals zijn.

Beter koopje dan 1 voice en een sampler, dan kan met de sampler(of je daw) de polyfonie doen.

Roland 100M was destijds voorzien om polyfonisch te bespelen (184 klavier). Hoe succesvol dat was weet ik niet, ik denk niet dat ik er ooit een demonstratie van gehoord heb. Het 184 klavier op zich werkte erg goed, daar ligt het niet aan.

Dit is mijn eerste modulaire synth
reden te meer om niet onmiddellijk een 3 x system 55 in elkaar te zetten. dat is echt heel veel ineens.
modulair is een hele ontdekkingstocht en je gaat verzuipen in de mogelijkheden en complexiteit als je direct zo'n enorm systeem bouwt.
zelfs met goedkope modules is zo'n monstersynth als jij wilt bouwen een dure (en ingewikkelde) zaak, en moet je de boel laten opwarmen, kun je geen patches opslaan, moet je veel kennis opdoen...
als het is om polyfoon analoog te spelen, kan dat goedkoper, makkelijker, directer en compacter met een 'gewone' analoge synth.
versta me niet verkeerd, ik heb ongeveer alles in mijn studio weggedaan en door modular vervangen, maar het is echt een heel andere wereld en je moet ervan houden.

misschien is dus de belangrijkste vraag nog niet gesteld: waarom wil je een modulaire synth?

Doepfer is meteen de lat hoger leggen dan de bedoeling is. :)
doepfer is zo ongeveer het goedkoopste wat je aan kwaliteit kunt vinden in eurorack. dat heet dus niet de lat hoog leggen ;)
behringer is goedkoper, maar niet iedereen is het eens over de kwaliteit (om over de ethische kant van de zaak nog maar te zijgen, maar die discussie is elders wel on topic, hier niet).
ik heb geen modules van behringer dus over de kwaliteit kan ik me niet uitspreken. wat ik wel weet: hun modules vallen groot uit. plaats in je rack kost ook geld.
ik ga ervan uit dat je ook deze thread al even hebt doorgenomen.

misschien is dus de belangrijkste vraag nog niet gesteld: waarom wil je een modulaire synth?

ik ga ervan uit dat je ook deze thread al even hebt doorgenomen.

Alles wat ik nu lees in dit draadje neem ik zeker mee, zal me ook nog eens wat verder verdiepen in het verhaal Doepfer. :)

De inspiratie om dit project te beginnen was eigenlijk een documentaire die ik jaren geleden gezien heb over de eerste Moog systemen.
En sinds de Behringer 55 serie uitkwam heb ik me voorgenomen om met die modules mijn beest te bouwen. De argumenten zijn niet altijd logisch,
maar waar je nou eenmaal de (prettige!) kriebels van krijgt. :)

Natuurlijk zullen er systemen zijn die tien keer beter of stabieler zijn, of prettiger in gebruik. Maar mijn inschatting is dat deze serie het beste
teruggrijpt naar de eerste modulaire Moog systemen, met alle pro's en con's erop en eraan.

Ik heb net zo veel plezier nu van mijn Jupiter X, en ook die architectuur is een hele wereld op zich. Eer dat ik dat ding helemaal heb uitgepluisd
zal ik een baard hebben die ik in mijn broek kan steken. ;)

Als je dan van plan bent alles in 3 voud te bouwen is het dan geen idee om 3 identieke kasten te maken?

Als je een beetje handig bent soldeer je zo een LM337/317 bipolare voeding in elkaar, Als je dat met goede koel elementen doet heb je zo +12V bij 2A.
Duurste komponent is dan de ringkern travo.

Denk dat die Doepfer V2 ook LM317/337 voedingen zijn.

Bv
Eentje zoeken waar een goed koel element op kan.

Of een kit:

zoektermen:
linear power supply kit 317

linear power supply pcb 317

Ik heb zelf ooit zo een pcb op veroboard gemaakt en meerdere pcbs die ik in diy euro kastjes heb.
Let wel dat die staande koel elementen vrij hoog zijn.
Ik zou bv betere kwaliteit caps gebruiken ipv die in zo een kit zitten.

Back