mixer

Usoulmusiq

Ingeburgerd
nou ik hoop dat hier mensen mij raad kunnen geven, maar ik heb een atari st1040 en wil er graag een mixer bij, hoe sluit ik die aan?
en ik hoop eigenlijk dat jullie me een mixer voor kunnen schrijven en wat raad kunnen geven. :P
moet ik eerst mijn midi apparaten synchroniseren in de atari en dan verzenden naar de mixer?
en moet ik op de master van een mixer een versterker zetten? of kan ik op de mixer zelf boxen aansluiten?
en hoe kan ik elk kanaal onderverdelen naar de inserts van de mixer??

als iemand dit weet en de moeite wil nemen om dit voor mij op te schrijven, DANKE :D

uhm, wat is het verschil van audio en midi mixen dan?
alle midi instrumenten gaan eerst naar mijn atari dus dan verzend mijn atari gewoon audio ipv midi info naar de mixer.

Laatst gewijzigd:
okee danke, maar kan je dan nog wel de hierbovengestelde vragen beantwoorden, als je ze weet.
ik ben nog maar een kneusje als het om hardware gaat

Uhm... even als PC/Atari-n00b.. :

Allereerst uiteraard: MIDI(signaal) is geen audio, maar een "opdracht" wat je gear wel of niet moet doen en hoe.

Wat wil je met de Atari doen? Audio (ook) opnemen of alleen als sequencer (aansturingsbak van de synths) gebruiken?

In 't eerste geval heb ik te weinig kennis om er iets nuttigs over te vertellen..

In 't 2e geval zou je alle MIDI-gear via een MIDI-splitter of via 'daisy-chainen' door de Atari kunnen aansturen, en alle audio van de MIDI-gear op een mixer aan kunnen sluiten.

De mixer kan je vervolgens aan een versterker met boxen kunnen sluiten of aan actieve boxen (boxen met versterker ingebouwd). <<om het nog uitgebreider te maken: er zijn ook mixers met ingebouwde versterker, maar die zijn eigenlijk meer voor live-bands bij (kleinere) optredens..dus ach..>>
Net waar je voorkeur ligt.

Welke mixer hangt van het aantal gear dat je wil aan kunnen sluiten, je budget en je smaak af.

ik zou deze nemen

mixer-groot.jpg

met de atari stuur je de synths en drumcomputers aan. alleen data dus!

samplen (audio) met een atari kan wel (daar heb je dingen voor die op je printerport passen). MAAR HET BLIJVEN ALTIJD KLEINE SAMPLES, een tekort aan mb's in de atari.(en is dus geen aanrader, daar heb je hardware samplers voor).

het geluid wat uit je synths/drumcomp komt gooi je naar een mixer zodat je het gemixed kan luisteren.

er zijn powerd mixers die hebben al een versterker. (vaak voor zalen, oefenruimtes).

de meeste mixers (voor de homestudio) hebben echter nog wel versterking nodig.
kan op 2 manieren.

1- active speakers (met een ampje in de speaker)
2- passieve speakers (daar heb je dus een amp voor nodig)

gr

wouter

Uhm... even als PC/Atari-n00b.. :

Allereerst uiteraard: MIDI(signaal) is geen audio, maar een "opdracht" wat je gear wel of niet moet doen en hoe.

Wat wil je met de Atari doen? Audio (ook) opnemen of alleen als sequencer (aansturingsbak van de synths) gebruiken?

In 't eerste geval heb ik te weinig kennis om er iets nuttigs over te vertellen..

In 't 2e geval zou je alle MIDI-gear via een MIDI-splitter of via 'daisy-chainen' door de Atari kunnen aansturen, en alle audio van de MIDI-gear op een mixer aan kunnen sluiten.

De mixer kan je vervolgens aan een versterker met boxen kunnen sluiten of aan actieve boxen (boxen met versterker ingebouwd). <<om het nog uitgebreider te maken: er zijn ook mixers met ingebouwde versterker, maar die zijn eigenlijk meer voor live-bands bij (kleinere) optredens..dus ach..>>
Net waar je voorkeur ligt.

Welke mixer hangt van het aantal gear dat je wil aan kunnen sluiten, je budget en je smaak af.

Opnemen doe ik wel met mijn tape deck, ik wil mijn atari namelijk alleen gebruiken voor het sequencen van mijn midi apparaten.
kan ik mijn boxen direct op de mixer aansluiten (dus met boxkabel) of moet ik er dan een versterker tussenzetten?

ik wil gewoon mijn atari aansluiten op een mixer alleen ik weet niet welke ik moet nemen.
ik wil graag wat effektbakken op de mixer kunnen aansluiten.
en dit is mijn vraag: krijgt de atari maar een kanaal op de mixer?

nou ik kom erachter dat ik geen links kan plaatsen dus dit zijn de tref woorden van de video

akai s 3000 xl and atari st 1040 hip hop beat making -tubet-

op deze video lijkt het alsof de atari meerdere kanalen bezit op de mixer, verbeter me als ik het fout heb maar ik wil de mixer dan zo aan kunnen sluiten.
ik hoop dat dit duidelijkheid brengt.

bedoel je deze?

de atari stuurt volgens mij gewoon andere apparaten aan via midi, uit deze apparaten komt weer geluid en dat komt in een mixer bij elkaar. wat voor een mixer je moet kopen? ligt er net aan hoeveel mono kanalen je nodig hebt en hoeveel geld je ongeveer uit wilt geven. Een Soundcraft EPM serie mixer bijvoorbeeld is heel goedkoop en je kan er waarschijnlijk wel een tijdje mee vooruit...

ik wil gewoon mijn atari aansluiten op een mixer alleen ik weet niet welke ik moet nemen.
ik wil graag wat effektbakken op de mixer kunnen aansluiten.
en dit is mijn vraag: krijgt de atari maar een kanaal op de mixer?

nou ik kom erachter dat ik geen links kan plaatsen dus dit zijn de tref woorden van de video

akai s 3000 xl and atari st 1040 hip hop beat making -tubet-

op deze video lijkt het alsof de atari meerdere kanalen bezit op de mixer, verbeter me als ik het fout heb maar ik wil de mixer dan zo aan kunnen sluiten.
ik hoop dat dit duidelijkheid brengt.

Het geluid komt niet uit de Atari maar uit de Akai S3000 xl Sampler deze
wordt wel aangestuurd door de Atari via midi ( Musical Instrument Digital Interface ) , de Audio
outputs van de Akai S3000 xl gaan dan vervolgens naar de audio mixer zoals op het filmpje is te zien .

nog een voorbeeld maar nu met een Akai s1000
Ook hier wordt een sampler ( Akai S1000 ) aangestuurd door de Atari en je ziet op een
paar midi-kanalen ( dus geen audio ) , pas als het midi signaal aankomt bij de S1000 wordt via midi een
trigger gegevens aan een audio geluid dat in de s1000 zit. en via de Audio output (s) van de S1000 hoor je dan het geluid.

Dus Midi bevat geen klankbron maar kan wel een klankbron aansturen < Modules , Samplers , keyboards etc.. )

Buiten de Atari heb je een klankbron nodig die je kunt aansluiten op een mixer.
NU is de vraag wat voor een muziek wil je gaan maken en wat is je budget ?

Laatst gewijzigd:
Hoeveel kanalen moet de mixer zijn (hoeveel apparaten wil je aansluiten) ?

Ik heb anders misschien wel een Mackie mixertje (type 1402) in goeie staat binnen je budget (is kwalitatief echt wel beter dan Behringer/Phonic).

Laat maar even weten.

Back