Opleiding Muziektechniek

liquidthrust

Onverbloemd
Ik sta op het punt morgen mijn opleiding grafische vormgeving op te zeggen. Ik heb er van geproeft maar ik kap ermee want ik doe het simpelweg niet graag. Ik ben dus van plan een jaartje te bezinken en tijdelijk werk te vinden om vervolgens aan een opleiding muziektechniek te beginnen. Ik heb een technisch inzicht, ben constant bezig met mn home studio, en ik voel dat ik de nodige drive en toewijding zal hebben. Ik ga nu echt doen wat ik graag wil doen.

Geluidstechnici, en gerelateerden deel mij jullie mening en ervaring in het vak :okdan:

wat wil je doen? als je het componisten/songwriters vak in wilt is een opleiding wel aan te raden, maar dan ga je eerder in de richting van het conservatorium of, wat we in NL hebben, de hogeschool van de kunsten.

Als je echt de techniek in wilt kun je jezelf denk ik veel moeite besparen door gewoon ergens onderaan te beginnen als assistent.

Effectief de opleiding muziektechniek op de Provenciale Hogeschool hier in Hasselt Limburg. Geluidstechnicus in de brede zin in feite. :)

Ja, het is moeilijk te zeggen wat de beste weg is, vooral als je zelf nog niet precies weet wat je wilt.
Dus ik zou zeggen: ga gewoon wat doen, zolang het maar ongeveer in de juiste richting zit :)

De meeste technisci die ik ken zijn in het vak gerold... met studio technieken denk ik toch echt aan un uuuuuuuh.. studio?

Ik heb zo'n 8 jaar als licht vrijwilliger in Doornroosje gewerkt. Totdat er 'n plekje vrij kwam bij het licht.. nu werk ik er 32 uur per week en is het licht mijn post, samen met 11 vrijwilligers.

Ik kan ook 'n bandje mixen, puur vanuit het punt dat ik weet hoe zo'n tafel werkt van binnen en van buiten. Maar dat heeft nooit iemand me geleerd. Jah, ikzelf met analoger geer. Maar als je weet hoe dingen moeten klinken en als jij weet hoe je dat moet bereiken ben je al 'n heel end.

Ik merk ook dat het 'n pre is in dit vak om flexibel te zijn, alles op te kunnen lossen, ook als dat eigenlijk technisch niet haalbaar is, en om altijd vriendelijk te zijn. Als jij nog zo goed bent maar 'n enorme lul in communicatie en omgang bent, dan wil echt niemand met je werken...

Mensen met papieren zijn meestal zatlappen of klootzakken.. nie dat jij dat ben als je papieren hebt... :D

Ik moe gaan slapen geloof ik.........................:gaap:

Ik hoop dat ge hier goed over na hebt gedacht. Want de vraag is "Wat als ik mijn diploma gehaald heb ?" Het is niet omdat ge een diploma hebt dat ge ook effectief als geluidstechnieker kunt beginnen.

je zal toch geld moeten verdienen, zit geen geld in muziek en de theaters zitten al boordevol met vrijwillers dus ook daar zal je moeilijk aan de bak komen, dus top om te doen wat je echt wilt, maar verstandig?

k zou eerder die grafische blijven volgen (of iets anders) waarmee je nog een backupplan hebt mocht het 'studio techniekersplan' niet lukken.
Als je énkel een studio techniekersopleiding hebt, en het lukt je niet om daarmee werk te vinden denk ik niet dat je met dat 'diploma' veel kan...

Besef ook héél goed dat vele dingen in het leven fijn zijn juist omdat het je job niet is.
Ik vind het geweldig om naast mn 'normale' job een supertoffe hobby te hebben in mn studio.
Als ik bedenk met wat voor mensen/muziek je in Belgie zou moeten bezig zijn om je kostje te verdienen als studiotechnieker...dat zou ik wellicht héél snel beu zijn.

zit geen geld in muziek en de theaters zitten al boordevol met vrijwillers dus ook daar zal je moeilijk aan de bak komen,

in de goeie niet hoor, pro's worden gewoon betaald. maar een pro worden is een ander verhaal.

maxiem, als je 'klanktechnieker' wil worden probeer dan eens binnen te komen als vrijwilliger bij een poppodium in de buurt (muziekodroom is de enige die ik ken in hasselt). stel je bescheiden op, laat blijken dat je veel wil leren en nog weinig weet, steek je handen uit de mouwen, dan kom je er uiteindelijk wel. ik ken niet een geluidsman die niet zo begonnen is eigenlijk. hard werken, niet veel verdienen naar rato maar wel gaaf werk en je kan er een prima boterham mee verdienen hoor.

Gewoon er helemaal voor gaan, hard werken zoals gezecht!

Dan komt het altijd wel goed... zorgen dat je de beste ben in wat je doet! Maar zal niet meevallen, is nou eenmaal een beroep waarvoor denk ik de animo groter is dan het aantal banen. Maar zoals gezecht gewoon lekker proberen!

Ik besloot 4 jaar geleden ook dat ik iets anders wilde gaan doen, had geen flauw idee wat maar ik wist wel dat er dingen moesten gaan veranderen. Dus ik stopte met mijn oude baan en ben op een studiebeurs rond gaan kijken. Daar kwam ik een standje tegen met theaterspots. Er bleek dus een MBO opleiding te zijn geluidstechniek.

Ik ben aangenomen op die school (aangenomen op die school met mijn eerste 2 cd's, gemaakt met fruityloops hee ; ) ). Ik ging erheen met de gedachte, ik word studiotechnicus. Maar ik ben erachter gekomen, dat leer je niet ergens. Dat is gewoon hardwerken en connecties opbouwen. Het mooie aan de opleiding is wel, ik ben nu allround opgeleid. Dus licht geluid en beeld. En tijdens mijn studie heb ik een nieuw passie ontdekt, en dat is filmen. Ik ga hierna verder als cameraman... Maar ik moet zeggen dat ik heeel veel heb geleerd daar, ook wat betreft audio. Je leert mensen kennen die er ook intensief mee bezig zijn en dat werkt best besmettelijk.

Dus ik raad een opleiding Audivisueel medewerker aan, dan kun altijd nog alle kanten op.

succes

Ik sta op het punt morgen mijn opleiding grafische vormgeving op te zeggen. Ik heb er van geproeft maar ik kap ermee want ik doe het simpelweg niet graag. Ik ben dus van plan een jaartje te bezinken en tijdelijk werk te vinden om vervolgens aan een opleiding muziektechniek te beginnen. Ik heb een technisch inzicht, ben constant bezig met mn home studio, en ik voel dat ik de nodige drive en toewijding zal hebben. Ik ga nu echt doen wat ik graag wil doen.

Geluidstechnici, en gerelateerden deel mij jullie mening en ervaring in het vak :okdan:

Ok even snel, maak je opleiding af!! GV is een MBO opleiding op niveau 4, dus je kan daarna makkelijker naar het HBO (altijd gunstig, mocht het geluidstechniek wereldje je toch niet bevallen). Ook staat het goed op je cv, want je hebt dan tenminste 1 afgeronde opleiding.

Je zou je nu al eventueel kunnen aanmelden bij een poppodium als vrijwilliger voor de techniek, en daar het "vak" leren in je vrijetijd. Als jejezelf goed genoeg vindt (en je hoort dit ook van andere) , schrijf jezelf dan in als ZZP'er bij de kvk en ga aan de slag. Wees niet bang om jezelf aan te bieden bij verhuurbedrijven of bands, dit wordt normaal gevonden in de kringen. Ikzelf heb het op die manier gedaan en het werkt prima.

Belangrijk: Ik heb gemerkt dat lui met een mbo/hbo opleiding richting podiumtechniek niet echt gewaardeerd en serieus genomen worden onder de "vaklui", vaak worden het pispaaltjes of lachertjes (zeker die lui van het SAE). Mischien is het nog wel iets "ouderwets" ofzo, het is immers het allerlaatste vak wat je letterlijk nog in de praktijk kan leren.

Maar ik zou toch echt eerst even je GV afmaken hoor.

Nja ik heb dus al mijn uitschrijvingsbrief opgestuurd. Dus afmaken komt niet in huis. Ben nu baantjes aan het zoeken tot september om eraan te beginnen. Ik word hier precies bang gemaakt! Ik ga het sowieso doen.. en moest ik er geen baan mee vinden, dan kan ik altijd een D cursus lesgeven volgen en er een deftige nine to five job van maken. Ik wil het doen. No questions asked. Ik ben gedreven op muzikaal vlak. Laat me het zelf maar uitpluizen en ondervinden :p

Als je het echt wilt doen, moet je er voor gaan. Anders ga je het later blijven afvragen of je niet beter... Of het de juiste keuze is zal de toekomst uitwijzen. Succes!!!

Nja ik heb dus al mijn uitschrijvingsbrief opgestuurd. Dus afmaken komt niet in huis. Ben nu baantjes aan het zoeken tot september om eraan te beginnen. Ik word hier precies bang gemaakt! Ik ga het sowieso doen.. en moest ik er geen baan mee vinden, dan kan ik altijd een D cursus lesgeven volgen en er een deftige nine to five job van maken. Ik wil het doen. No questions asked. Ik ben gedreven op muzikaal vlak. Laat me het zelf maar uitpluizen en ondervinden :p

Succes ermee, ik geef je nog 2 tips: www.zichtlijnen.nl en www.lgo.be daar staan altijd wel goeie vacatures op !

thnx major! en iedereen

Back