de schone 909 blind test

ik moet even zeggen dat ik normaal gesproken raphie ook wat ongenuanceerd uit de hoek vind komen enzo, maar dat ik deze draad nou niet echt een voorbeeld daarvan vind
hij wil ze gewoon eens naast elkaar zetten, hij kiest niet eens partij
de toon van zn posts is nou ook niet heel erg vreemd...
nog ff en ik ga een raphie support fan group opzetten :)

ja is toch leuk om eens een serieuze vergeiljking te horen! Ook al is Raphie wellicht vooringenomen over de uitkomst, dan zeker niet minder dan de hardware liefhebbers :)

Hier mijn tr909.
Via stereo outs direct in mijn esi U24XL en opgenomen met Auditon 3.
44khz/16 bit 24 doet hij niet anders wordt het 32 float.
Alle knopjes op 12uur behalve de bassdrum decay want die heeft een decaymod en staat op 1/10 voor deze opname.
alle noten zijn 1 keer ingedrukt dus zonder accent.
65 measures lang zonder gerommel aan de knopjes zodat je de variatie goed kan horen en zien.
clean tr909

Paar opmerkingen over deze demo:

- Qua droogte perfect
- Met name digitale sounds gebruikt, alleen kick en snare zijn analoog
- Basskick staat wat tam ingesteld, denk dat de meeste hem juist meer punchy of juist wat doffer instellen
- Mis het samenspel van geluiden die noise gebruiken, snare/toms/clap
- Het kenmerkende "phasen" van de clap hoor je natuurlijk niet
- Krijg je wel het typische 909 geluid als je master en individuele volumes op halverwege zet?
- Mis de swing van de 909

Aangezien een druk clappatroon en alle instrumenten tegelijk gebruiken een veel te druk patroon geven waar je niet zo veel aan hebt als test. Dus misschien dat het beter is om bijvoorbeeld een paar tests te doen:

- Alleen kick
- Druk patroon met vol open volume uit de sum outputs
- Patroon met veel noise based instrumenten
- Patroon met veel claps
- Patroon met swing en velocity

Volgens mij heb je dan wel alle mythes van de 909 te pakken. Pikken de meeste mensen hem er dan nog niet uit, gaarne direct alle 909's voor dumpprijzen verkopen nu het nog kan :koffie:

Dit kan geen toeval zijn! :D
attachment.php

Attachments

• Capture.JPG
    Capture.JPG
    21,4 KB · Bekeken: 113
och, dat is mij ook al eens overkomen...

ik kan mij echter niet meer zo goed herinneren wanneer pcies...

Met je gemiddelde postfrequentie zou dat na 4 maanden moeten zijn, ergens begin 2003 dus :)

Als het erom gaat dat het een een volwaardige vervanger is van de ander, dan vind ik dat ook tijd mag worden meegewogen.. de tijd die het kost om met de 'evenknie' hetzelfde resultaat te krijgen.

Als je met een plugin 1 uur bezig bent met afstellen totdat het klopt met het origineel (waarmee 't loopje in een kwartier was gepiept).. tjsa

Hier de minidrumversie van een (erhm ja VST=)) 909 maaar wel netjes volgens de regels :geslaagd:
dat verveelt snel dus vandaar :engel:

Attachments

• 9EinReutel (909miks;).mp3
    2,9 MB · Bekeken: 120
Laatst gewijzigd:
Back