de schone 909 blind test

Bovendien is en blijft het ouwe volledig muzikaal-uitgemolken meuk

Dat hoor ik erg vaak hier. Gelukkig hoor ik echter nog vaker nieuwe platen waarin de 909 weer totaal vernieuwend gebruikt word. Niets mis met een klassieke drumkit, en hij kan breder dan je denkt, zelfs met het beperkte aantal parameters...

Dit is precies wat Raphie in zijn openings post vroeg meer niet ik ga niet buiten zijn opdracht zitten te werken anders kan hij het nooit vergelijken zoals hij zelf ook aangeeft.
Gebruik bijna nooit de stereo outs behalve voor de toms af en toe.

Paar opmerkingen over deze demo:

- Qua droogte perfect
- Met name digitale sounds gebruikt, alleen kick en snare zijn analoog
- Basskick staat wat tam ingesteld, denk dat de meeste hem juist meer punchy of juist wat doffer instellen
- Mis het samenspel van geluiden die noise gebruiken, snare/toms/clap
- Het kenmerkende "phasen" van de clap hoor je natuurlijk niet
- Krijg je wel het typische 909 geluid als je master en individuele volumes op halverwege zet?
- Mis de swing van de 909

Aangezien een druk clappatroon en alle instrumenten tegelijk gebruiken een veel te druk patroon geven waar je niet zo veel aan hebt als test. Dus misschien dat het beter is om bijvoorbeeld een paar tests te doen:

- Alleen kick
- Druk patroon met vol open volume uit de sum outputs
- Patroon met veel noise based instrumenten
- Patroon met veel claps
- Patroon met swing en velocity

Volgens mij heb je dan wel alle mythes van de 909 te pakken. Pikken de meeste mensen hem er dan nog niet uit, gaarne direct alle 909's voor dumpprijzen verkopen nu het nog kan :koffie:

Dat wordt ook gewaardeerd :)

Ben er gisteren nog niet aan toegekomen, DE Synthforum 2010 track moest af :D
zal vanavond eens kijken

Het is zoiezo altijd lekker om een kenmerkend klassiek soundje in je tracks voorbij te laten komen.

Ik kan deze dame altijd goed waarderen qua 909 gebruik.

Als je dit door oudhout blaast dan hangen ze in je speakers ;)

Dit is ook wel leuk

Laatst gewijzigd:
Misschien had je de file name geen 9090BD moeten noemen :P
Maar die attack is anders dan op mijn oude 909. Ook de afbuiging is iets anders.
Klinkt wel lekker btw.

Ja het lijkt erop dat zodra die modificaties erop zitten er iets gebeurd met de attack...vnl de tune depth heeft daar invloed op......ik zat ook al te kijken naar de waveforms in Cool Edit.....er zit eerst een dipje en daarna een piekje voor elke beat.....maar ja hij is dan ook geen standaard 909..

Back