modulair mic/voice controlled synth

flyweight

SinOsc.kr([1, 3]).exprange(100, 2e3)
HAllo ik heb een vraagje over de manier waarmee je een synth in dit geval een doepfer a100 met een microfoon kan besturen.

Ik heb een x aantal modules

de envelope follower

clock frequency devider

vca´s vco´s lfo´s slew limiters. filters

als ik een gitaar/mic in de frequency devider plug via de envelope follower en een vca lukt het aardig.

maar hoe kan ik de vco´s ook mee laten spelen??

ik wil dus bepaalde noten zingen en dat de a100 precies die noten meespeelt, het zij een octaaf hoger of lager.

volgens mij niet want de stem via een mic is een monophone bron.

De env follower heeft twee audio outs die als cv kunnen worden gebruikt.

alleen als ik die audio outs in cv input 1 of 2 doet klinkt het voor geen meter..

moet er misschien een slew limiter tussen?

dit heb ik uit de handleiding, komt een beetje neer op de techniek met de clock devider.

het probleem is echter dat het geluid uit de doepfer altijd een octaaf lager is dan je zingt of speelt.

En er is nog steeds geen vco in de patch opgenomen...

mmm moeilijk

Attachments

• singing synth.jpg
    singing synth.jpg
    33,8 KB · Bekeken: 68
Je envelope follower geeft geen moer om de frequentie die jij zingt, enkel om de amplitude. Als je dat als CV voor je oscillatoren gebruikt, zal de oscillator toonhoogte dus afhankelijk zijn van hoe luid je zingt. Fluisteren voor een basje, brullen voor een hoge noot.

Daarom bestaat pitch to cv dus.

Heeft doepfer zelf een pitch to cv module in de aanbieding? Ik ben verder niet met de assortimenten van tegenwoordig bekend; ik ben in de seventies blijven hangen. :)

edit: Doepfer heeft de A-195 in de planning staan. Even geduld hebben dus.

geduld...mm heb ik niet..;)

Analogue systems rs35

Die wil ik wel hebben..

Bedankt voor de tips

Ik heb ook een ms20 alleen die is nog dood gaat wel duren voor ik die heb gefixt.

die heeft ook een pitch folower cv out

Die "singing synth" patch lijkt ook niet echt te kloppen, die module A-119 heeft op de website geen "Bypass in", in jouw plaatje wel, en daar zit de microfoon in.

Kijk maar : http://www.doepfer.de/a119.htm

Ze zeggen ook "out of the VCA comes a very interesting sound, distinctive but very difficult to describe" .. singing synth met een korreltje zout dan maar.

Het verbaasd me echt dat doepfer geen pitch-to-cv module heeft, echt heel raar.. in mijn beleving hoort zoiets er gewoon bij netals een multiple en een clock divider o.i.d. hmm misschien ligt het toch complexer dan ik dacht vwb zo'n pitch-to-cv module... heb ooit een Korg X911 gehad, die deed dat trucje ook wel erg goed :)

En de nord modular (g2) kan het ook zeer goed, er was een patch voor de G2 die volgde niet alleen je stem maar deed 'm ook ff realtime autotunen naar noten die je zelf kon kiezen, echt een geweldige patch vind ik dat nog steeds.. dat was een combi van pitch-to-cv + env. follower + slew limiter + pitch-shifter + note quantizer

Die Analogue Solutions is ook de enige die ik kon vinden helaas, alhoewel helaas, je kan je MS20 natuurlijk inzetten.. die schijnt erg goed pitch te 'tracken', moet je alleen de CV nog naar je doepfer zien te krijgen.

*edit* zie nu pas dat je MS20 dood is.. da's naar! Hopen dat die snel is opknapt.

Laatst gewijzigd:
Ooit heb ik een keer een nummer van Jamaroqui gehoord een dik funknummer waarbij de bas klinkt alsof ze een mic in een distortion hebben gedaan maar dan vetter. ik vermoed dat dat door middel van pitch to cv trackking is gedaan.
Zo een soort geluid wil ik ooit ook in mijn band gaan gebruiken. alleen moet ik wel zeggen dat het heeeeeeel veel adem kost. en ik beschik echt over een rete goede conditie. 4.20 op de 1500m
En ik word een beetje dizzie, denk dat een ongetrainde collega dus omvalt na een heel nummer:D
ik zal dat nummer eens opzoeken dan kan ik het laten horen.

de a119 heeft 2 audio outs, dus denk ik dat de patch wel klopt. alleen heb ik geen a115 om het te proberen.

ik vind het zelf ook raar dat doepfer geen pitch naar cv heeft.
Uberhaupt raar dat die dingen zo slecht verkrijgbaar zijn. mischien is het een beetje in de vergetenheid verraakt of dat het concept analoog moeilijk uitvoerbaar is.
Op de ms20 is de high en lowpass die samen een bandpass vormen erg belangrijk omdat er anders teveel storing op de cv lijn komt.

de pitch to cv vanuit de ms20 is natuurlijk ook weer niet bruikbaar ivm met die klote hz/volt uitvinding dus kan ik hem alleen gebruiken als de rest van de synth ook weer werkt.

op het filmpje hieronder speelt die gast volgens mij alleen de hoge E snaar. ik heb het zelf geprobeerd met mijn gitaar maar de lage E snaar tracked niet lekker en er zijn een hoop bij geluiden.
maar nog steeds geen vco in het spel

nou ja heel verhaal maar ik zit gewoon weer moeilijk te doen;)

hier nog een ander vergelijkbaar topic wat ook niet geslaagd lijkt

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=134833

Die VCO is niet zo moeilijk hier in te brengen, gewoon de sync input gebruiken. Ssssst, niet verklappen hè? ;-)
Is wel gevoelig voor de instellingen, maar met een kwartiertje tijd zul je wel al in de richting zitten. Eventueel een gate naar trigger converter gebruiken, kan ook helpen.

Edit, nog een tip over sync, zorg dat de frequentie van de VCO (iets) lager is dan die van de clock divider output. Het volume zal dan wel wat afnemen, maar je krijgt, zeker als je een zaagtand gebruikt, wel een mooie golf.

Die Analogue Systems RS35 is anders bijzonder praktisch voor dit soort dingen.
Zitten alle specifieke voorzieningen op die je nodig hebt.

rs35.jpg

External Source Processor accepts mic and line level inputs. Exceptionally accurate pitch to voltage converter with two different types of output with additional slew circuit. Output 1 is normal and output 2 is track and held. Envelope Follower section has additional slew limiter. Trigger output section provides means of firing envelope generators, clocking sequencers and a myriad other applications. No need for preamp this is a one stop solution for controlling an analogue synthesiser or modular with vocals, flutes, bass, electric guitar and violin etc played monophonically with precision.

http://www.analoguesystems.co.uk/modules/rs35.htm

Andere alternatieven naast de genoemde Doepfer A119 is de Cwejman AP-1. Als het echt wat mag kosten...
http://www.cwejman.net/ap-1.htm

Voor dit soort dingen moet je ook even kijken op Muff Wigger's forum; http://www.muffwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=26229

mm eigenlijk heb ik alle modules al los van doepfer.

- envelope folower

- slew limiter

- envelopes ed...

Het lijkt erop dat het concept van analoge pitch naar cv problematisch is omdat zodra je bv de slewlimiter gebruikt om ´ruis/storing´ uit je signaal, de pitch tracking te langzaam word.

Oook vind ik de bedragen voor die analoge oplossingen te hoog, aangezien ik alleen pitch to cv nodig heb. de rest heb ik al.

Dus ga ik op zoek naar een protools plugin die monophone audio in een midi signaal om kan zetten.

Dan stuur ik mijn doepfer met dat midi signaal aan.

Ik heb echter nog geen (rtas) plugin gevonden die het werkje realtime kan.

...Het lijkt erop dat het concept van analoge pitch naar cv problematisch is omdat zodra je bv de slewlimiter gebruikt om ´ruis/storing´ uit je signaal, de pitch tracking te langzaam word...
Je mist de bal n.m.i.
Een mogelijke filtering van het ingangssignaal voordat het de Pitch-to-Voltage convertor ingaat,
is bedoeld om de invloed van hogere harmonischen in het audio-signaal te minderen zodat er
minder storende 'nuldoorgangen' in het signaal aanwezig blijven.
Op zich is die filtering niet makkelijk als je een extern (acoustisch) audio-signaal gaat gebruiken,
de filter moet dan ook al de pitch meevolgen...
Jij verklaard het als een filtering te gebruiken door de Envelope Follower (frequenties lager dan 20 Hertz).
(Lees het boek dat je hebt eens goed...)
Dus ga ik op zoek naar een protools plugin die monophone audio in een midi signaal om kan zetten.
Logic heeft ook zo'n funktie (mocht je daar ook mee werken).

Back