modulair mic/voice controlled synth

Das wel een heel slimme, dat het filter ook de pitch tracked (bandpass).

Dus pitch tracking heeft 2 ´hoofd´problemen. Harmonisen en bijgeluiden. klopt dat??

lijkt mij dat zo´n plugin zelf kiest wie er wint. de sterkste toon uiteraard

mijn stem heeft 2,5-3 octaaf bereik
Kan ik dan alles wat eronder zit en er boven zit er stijl (20-40db/oct) af filteren?

Lijkt mij dat phase problemen in een cv signaal niet echt invloed hebben.

maar hoe ik een filter dan ook de pitch moet laten tracked lijkt mij wel moeilijk, want ik ben immers opzoek naar een zuiver controlle voltage daarvoor heb ik juist die filter pitch tracking nodig. dat creeerd een leuke paradox.

Nou ja ik eerst eens met die plugins stoeien en je boek lezen:).

bv

http://rekkerd.org/?dl=887

bedankt

Pitch to CV modules werken eigenlijk alleen goed met sinussen. Ik heb zelf de RS35 gehad en alles geprobeerd, ingang eerst vervormen, dan filteren tot sinus, uitgang van RS35 naar het filter maar het blijft kut. Het werkt alleen goed met een paar noten. Zang heb ik niet geprobeerd wel bas gitaar en gewoon gitaar.
De patch van Doepfer werkt gewoon veel beter, met als enig nadeel dat je geluid een octaaf lager is.

oooh dat klinkt niet veel belovend patamet,

Maar die modules heb ik min of meer al uit mijn lijstje geschapt.

beetje aanklooien met pluggins kan natuurlijk nooit kwaad. kost in ieder geval geen geld.

Audiocollage heeft het ook al eerder aangegeven.

Ik vrees dat je voor een goed pitch-to-cv tracking toch zult moeten afzien van een analoog concept.
(Mogelijk wel de reden waarom Doepfer zoiets nog steeds niet in z'n gamma heeft : die 'freaks' willen enkel analoog).
Net dat is nu makkelijker digitaal uit te voeren.

zo ga ik het proberen.

mic>audio interface in(digitaal)>band pass filter(digitaal)>2e bandpass die de pitch ook tracked(digitaal)>audio naar midi note cv pluggin(digitaal)>doepfer midicv>doepfer a100

De computer met filters en pitch to cv module moeten dan voor een zuiver controlle signaal gaan zorgen.

of mis ik iets??

Een ander idee is gewoon de doepfer patch maar dan het audio signaal een octaaf omhoog te pitchen zodat je toch de juiste toonhoogte kan halen.

wat wel jammer is dat zo´n een pitch shifter (uit bv mijn virtualiser) super digitaal en dus gaar klinkt. maar ik ga het toch eens proberen.

...Nou ja ik eerst eens met die plugins stoeien en je boek lezen:).
Ik raad je aan werkelijk te beginnen bij het begin : bestudeer eerst hoe geluid in elkaar zit,
ga dan een beetje experimenteren, zodat je weet wat je doet en wat er wel of niet zou mogen gebeuren.
mic>audio interface in(digitaal)>band pass filter(digitaal)>2e bandpass die de pitch ook tracked(digitaal)>audio naar midi note cv pluggin(digitaal)>doepfer midicv>doepfer a100
:?
De basis is simpelweg :
audio => Pitch-to-CV input
Pitch-to-CV output (de CV dus) => naar een VCO
That's all !

Om hierbij het resultaat te verbeteren kun je :
audio => LPF => Pitch-to-CV input
Pitch-to-CV output (de CV dus) => naar een VCO en die naar => VCA
diezelfde audio => Envelope Follower
Envelope Follower output => diezelfde VCA

(Verondersteld dat je toch wel het verschil kent tussen een controle ingang en audioingang.)

Voilà, 'The singing voice synth'.
Pitch to CV modules werken eigenlijk alleen goed met sinussen. Ik heb zelf de RS35 gehad en alles geprobeerd, ingang eerst vervormen, dan filteren tot sinus, uitgang van RS35 naar het filter maar het blijft kut....
Waarom eerst vervormen om dan terug te filteren tot een sinus ???
Analoge Pitch to CV modules werken best met golfvormen die in elke periode ook maar één nuldoorgang hebben'.

ik denk dat ik de basis wel begrepen heb.

ik heb alleen nagedacht over een verbetering van het concept zodat het goed kan werken.

Een microfoon zal zeker in een live situatie met veel 'noise' veel problemen geven.

tja mijn beschrijving is wat onduidelijk. ik bedoelde:

1. audio naar de computer

2. band pass filter (lp en hp) om het frequentie gebied zo te filteren dat alleen de drie octaven die ik kan zingen doorgelaten worden.

3. een bandpass filter wat de pitch tracked van het analoge signaal. als dit uberhaupt mogelijk is.

ik ga proberen de midi note vanuit de audio naar midi plugin, de frequentie van het filter aan te laten sturen.
of met bv deze plugins

http://www.waves.com/content.aspx?id=9943
http://www.waves.com/Content.aspx?id=259

4. de midi note uit zet ik dan om in een note cv met een doepfer midi cv mcv4.

dit slaat dus alleen op "audio to cv"

De rest kan ik analoog met mijn doepfer doen.

Een microfoon zal zeker in een live situatie met veel 'noise' veel problemen geven.

Waarom eerst vervormen om dan terug te filteren tot een sinus ???
Analoge Pitch to CV modules werken best met golfvormen die in elke periode ook maar één nuldoorgang hebben'.

Dat werkte wat beter. Blijkbaar hebben amplitude verschillen ook invloed.

met het gebruik van de audio uit de clock devider in de sync inputs van 3 osc heb ik eindelijk een patch kunnen maken waarbij de osc meespelen.

Thanks Wmonk voor de tip.

Nu moet ik nog zorgen dat het sync signaal meer een sinus word zodat de oscs mooier syncen.

Het mooie van deze setup is, dat er helemaal geen computer voor nodig is.

Ook bij het juist instellen van de gate threshold sluit de vca netjes als de clock devider over zijn nek gaat.

Weinig last van bijgeluiden en gitaar en mic tracken beide goed.:okdan:

nu effe oefenen en een betere patch maken.

edit:

door de voorversterker (in de evelope follower) iets te laten clippen lijkt de tracking ook beter te gaan. waarschijnlijk omdat er dan minder amplitude verschil tussen de verschillende noten is.

Laatst gewijzigd:
Nu moet ik nog zorgen dat het sync signaal meer een sinus word zodat de oscs mooier syncen.

Werkt een blokgolf niet beter als sync signaal? Bij mijn modular willen de VCO's enkel syncen met een signaal waar er een abrupte overgang is (ramp of pulse). En voor zover ik weet worden bij de meeste hardwired synths ook gewoon de pulse of ramp gebruikt.

Dat is dan ook de reden waarom een geclipped signaal beter werkt als sync signaal, alles is wat 'rechthoekiger'.

Ooh je hebt gelijk mis ik weer de boot.

wel handig dit forum, krijg ik gelijk lessen in synthese:) bedankt

Tja die oscs syncen wel goed alleen onstaat er een soort blikkerig bijgeluid, (niet echt funky)
dit komt denk ik wel door het signaal uit de clock devider.
Misschien moet ik het signaal uit de clock devider juist nog meer oversturen om nog meer een blok golf te krijgen.

Gelukkig is het bijna weekend.

Back