KERK ORGELS! Van die dingen met pijpen..

Dingetje van bij mij uit de buuaht. Lekker groot, er zitten wel pijpen op maar zover ik weet issie volledig digitaal en klinkt hij best goed :)

2558949501.jpg

So ey, die is lelijk man.

Kerkorgels zijn gewoon kerkorgels ;)
Instrumenten die op een bepaalde plaats behoren te staan.
Een concerthal mag natuurlijk ook.
Er is een grote ruimte nodig om het gevaarte tot zijn recht te doen komen; de achterkamer is het dus niet...

Verder zou je het instrument ook niet los willen maken van de ontstaansgeschiedenis. Net als die kathadralen, waarvan de bouw meerdere eeuwen in beslag nam, zo heeft het kerkorgel zich ook ontwikkeld, met het daarbij behorend repertoir. Dat hoort een beetje bij elkaar.
Hoewel kerkgebouwen meestal van de kerkgemeente waren, zo was het orgel meestal het eigendom van het stadsbestuur. Na de (protestante) diensten werd het gebouw als wandelgebied gebruikt, vooral in de winter en speelde de stadsmuzikant vrolijke wijsjes.
Dat zelfde betrof ook het carillon boven in de toren.

Wout

ik heb ooit orgelles gehad op een kerkorgel wegens een verbouwing van de muziekschool..
moet zeggen dat het altijd wel imposant klonk :okdan:
zeker met volle baspedalen en veel registers open

ik hou net zoveel van kerkorgels als van draaiorgels, (dat is niet zoveel), zijn ook een beetje hetzelfde.
alleen een draaiorgel heeft ook een ingebouwde ritmebox, zal dus wel duurder zijn.
eigenlijk is een draaiorgel de tr303 versie van een kerkorgel8D
:mega:

Ben ook niet zo van orgels (behalve de Eminent 310u :P ) maar zo'n massief pijporgel heeft wel iets.

...en Klaas Jan Mulder was toch niet de minste organist.
Het kan verkeren......

ik hou net zoveel van kerkorgels als van draaiorgels, (dat is niet zoveel), zijn ook een beetje hetzelfde.
alleen een draaiorgel heeft ook een ingebouwde ritmebox, zal dus wel duurder zijn.
eigenlijk is een draaiorgel de tr303 versie van een kerkorgel8D
:mega:

Vind de 303 al een k*tseqeuncer om te proggen maar die gaten prikken in die kaarten krijg je ook lamme handen van, en hoe maak je een slide?

Ben ook niet zo van orgels (behalve de Eminent 310u :P ) maar zo'n massief pijporgel heeft wel iets.

YouTube - Kajem 3

ah, het is iemand toch uiteindelijk, na vele eeuwen in het diepste geheim arrangeren, om er een kKutnummer van te maken.
de man kan technies wel spelen, maar ik vond manke nelis muzikaler.

:koffie:

zoon ding met pijpen? ken je niet beter naar t pijpforum gaan? daar kunnen ze je van alles over pijpen vertellen en raad geven ;)

ken je niet beter naar t pijpforum gaan? daar kunnen ze je van alles over pijpen vertellen en raad geven ;)

Is het nu gepijpt of gepepen? :P

zoon ding met pijpen? ken je niet beter naar t pijpforum gaan? daar kunnen ze je van alles over pijpen vertellen en raad geven ;)
Kerkorgels hebben al eeuwen pijpen. Maar als je het dan over pijpen wilt hebben mbt een sexuele handeling, vertel me dan sinds wanneer we die betekenis kennen en door wie dit in de Nederlandse taal is ingebracht? (Jaartal en man - natuurlijk... - zijn bekend)
Een fluitspeler kan geen pijper meer genoemd worden. Toch zou ik het tamboer en pijperskorps van de mareniers niet gaan zitten uitlachen: daar kunnen die jongens niet erg goed tegen! :D

Wout

Back