KERK ORGELS! Van die dingen met pijpen..

n. Toch zou ik het tamboer en pijperskorps van de mareniers niet gaan zitten uitlachen: daar kunnen die jongens niet erg goed tegen! :D

Wout

Ah, ik dacht dat die jongens op geheime missie´s , ahem, ¨dingen¨ met de vijand deden....

:koffie:

Dat bedoel ik dus. Zou overigens natuurkundig gezien niet mogelijk zijn om met 20meter de 20 hz te halen, tenzij die pijp gevouwen is.

Volgens mij is het trouwens (zo)gepiept ipv gepijpt. Heb dat trouwens liever dan in duitsland... daar blasen de dames... lijkt me niks.

Hans van Koolwijk bouwde eens een pijp van 21,5 meter, waarmee een toon van 16 Hz werd geproduceerd. Binnen in stond een stoel, waarop de bezoeker kon zitten om de luchtstroom te voelen. Naakt gaat dat natuurlijk het best...
Het was trouwens in een kerk (Speelklok tot pierement)

Foto is een andere opstelling in Amersfoort.

Wout

Attachments

• 4741a10da771bOorSprongHansNiezenAmersfoo.jpg
    4741a10da771bOorSprongHansNiezenAmersfoo.jpg
    105,2 KB · Bekeken: 81
Dat bedoel ik dus. Zou overigens natuurkundig gezien niet mogelijk zijn om met 20meter de 20 hz te halen, tenzij die pijp gevouwen is.

In welk opzicht? Ik ken verder niet veel van hoe een pijp een frequentie genereert. Het enige mogelijk zinnige wat ik erover kan zeggen, is dat de golflengte van een 20Hz golf = 1/20 seconde *300m/s = 15m bij benadering.

343 meter per seconde in lucht bij 20c. Maar je hebt gelijk... ik had mij vergist omdat ik ooit een project heb gebouwd transmissie lijn speaker met een pijplengte van 33 meter. Maar daar ben ik op gekomen door de resonantie freq van de luidspreker te gebruiken voor de berekening van de pijp om tot 25Hz te komen met het bakbeest.
De pijp genereert de freq niet maar zorgt wel voor de correcte weergave zonder al teveel bij geluiden zoals een bassreflex systeem doet.

ach soms is het gewoon lekker om ff heel hard dit te doen : :D

Attachments

• z1pipes.mp3
    618,4 KB · Bekeken: 85
Hoeveel DB zou er gemiddeld van zo'n groot kerkdinges af komen?

Ik moet ergens een lijstje hebben liggen...
Een symfonie orkest op volle sterkte is harder dan een kerkorgel met volledige geopende zwelkasten en alle registers open. Het lijkt veel imposanter door de nagalm in de kerk.
Die nagalm is een element in het orgel geluid. Percussief achtige geluiden werken verwarrend, terwijl de constante toon van de orgelpijp geen problemen gaat opleveren. Een kerkorgel mag geen attack hebben!
Het bovengenoemde draaiorgel komt natuurlijk het best tot z'n recht in de openlucht, dus het museum Speelklok tot Pierement is eigenlijk een onding, wat draaiorgels betreft ;)

Wout

pijpen, ach, ja...
maar een kerkorgel, wat moet je ermee.

fijn dat jij pijpen fijn vind om te doen...ik heb liever een kerkorgel ;)

Back