X-patch of X-Desk?

Johndoe11

Gedeactiveerd account
nu ik langzaam aan een behoorlijke outboard chain krijg, onstaat de behoefte aan (nog) meer flexibiliteit. nu is iedere compressor dedicated aangesloten op een stereo in/out pair op m'n Steinberg MR816x en dat werkt op zich perfect, alleen krijg je nu als je met bijv mastering 3 compressors achter elkaar gebruikt ook 3x DA > AD conversie. nu zat ik te denken aan een X-patch (16x16 matrix) waardoor je dus nog steeds kan draggen en droppen in Cubase maar je ze ook achter elkaar kan patchen door daar gewoon een preset van te maken (en je dus maar 1x DA > AD doet)

Een alternatief zou de X-desk kunnen zijn, alleen zie ik qua aansluiting het dan nog niet helemaal zo voor me, ideeen?

Ik zie niet helemaal waarom je X-desk zou overwegen...
De Xpatch lijkt me ideaal voor wat jij wil doen.

Voor wat je wil kan een gewone Neutrik patchbay ook prima voldoen.
en ja zo'n Xpatch is mooi maar of je een rug extra wil neertellen om met een muisklik een preset te kunnen selecteren ipv wat kabels omsteken op een gewone patchbay dat is jou overweging. :)

daar heb ik wel 800 euro extra voor over, 8 devices stereo devices willekeurig over 4 stereo inputs kunnen mappen, je slaat het namelijk met projecten mee op, alles heb ik nu waar mogelijk het liefst total recall. geen gezeur met aantekeingen e.d.

...Dus is bij deze je vraag beantwoord.oed Let wel op of je klaar bent met standaard dsubs om alles aan te sluiten anders kan flink in de papieren gaan lopen.
Ik zou het zelf niet doen trouwens. Volgens mij houd je ook wel overzicht met een gewone bay in jou geval en total recal heb je ook niet op de instellingen van je hw. Dus tsja...

hmm best een puntje idd, kan je net zo goed even je tracks goed labelen en zelf ompatchen idd....
en van die 800 euro gewoon een little phatty, of nog beter een culture vulture kopuh.

x-desk gaat het i.g.g. niet worden ben over een analoog front-end heen denk ik.

met X-desk zou ik de 8 stereo outs van m'n MR816x mappen naar 4 stereo subgroepen op de X-desk, deze dan summen naar de mainmix en deze dan weer in Cubase monitoren/opnemen.

daarnaast dan m'n outboard op de mainmix inserts patchen, waardoor dus alle processing buiten de box gebeurt zonder additionele DA AD en natuurlijk de monitoring sectie van de X-desk, met een container tascam db25 kabels loopt dit dan tegen de 3K, mij te veel geld voor deze functionaliteit

De channelstrips (Alpha modules) heb ik nu al, zelfs met EQ
ik denk dus dat een matrix patchbay voor mij het meest interessant is

dus 16 outputs naar 16 inputs in alle mogelijke variaties.
Daar is dus toch een X-patch voor nodig, aangezien ik bijv m'n API, SPL en SSL's achter elkaar wil kunnen zetten tijdens mastering
maar ook bijv de SPL + SSL op vocals, de distressors op de drumbus en API op de mainmix tijdens mixdown. 1:1 patchen gaat nog wel met een handmatig panel, maar veel > 1 met ook nog eens variatie in de volgorde vergt dan nog steeds handmatig steekwerk achter de apparatuur voor het aan elkaar rijgen

Dat laatste is onzin raphie. Je kan een patchbay nl makkelijk zo inrichten dat alles naar alles kan dus ook doorlussen geen probleem. Doe het zelf de hele tijd.

wat voor bay heb je dan nodig? ik zou dan iets zoeken wat plug & play is in uitmuntende kwaliteit, dus niet iets waar je zelf kabels moet gaan krimpen aan de achterkant en ook geen krakend behringer broodje. En in een 16 x16 matrix

Moet zelf niet veel weten van Behringer scheisse maar met hun patchbays is bij mijn weten weinig mis, tenzij er hier iemand anders andere ervaringen heeft...

Ik heb 3 Ghielmetti bays. Is wel even knutselen om alles voor mekaar te maken, maar kwaliteit is het wel..

Toen voor een prikkie hier op het forum overgenomen. Dus misschien is dat wat. Je zult er dan ntuulk wel nog kabels bij moeten kopen, maar die D-sub 25 kabels van de SSL kosten ook nog een bult als je goeie wilt...

csf_1x48_av_gesteckt.jpg

kan je daar gewoon TRS insteken aan de achterkant? of moet je daar ook alles patchen zoals zo'n telefoonkast, strippen en klikken, of solderen heb ik dus echt geen trek in

Je kan het op heeel veel manieren doen, ligt aan welke "blokjes" je er aan de achterkant in steekt.

bijv. D-sub 25 of alles er los op solderen... TRS hebben ze niet daar geloof ik :D

Beslissing gemaakt, gaat X-patch worden

16 x 16 matrix welke ik als 16 x 8 ga gebruiken (dus 8 stereo apparaten, in te zetten op 4 stereo bussen) hierdoor kan ik dus d.m.v. patch change cc's eenvoudig de chain van m'n keuze maken, of tot 8 apparaten in 4 bussen willekeurig inzetten.

configuratie volledig via webinterface, hoef alleen maar m'n extenral instrument bussen in Cubase aan te maken als X-patch-ST1, X-patch-ST2, etc en die kan ik dan overal in de mixert neerpleuren.

lijkt me fantastisch :okdan: :D

Wat ik ook erg fijn vind, is om gewoon DB25 TSR kabels te kunnen bestellen en plug&play, niks krimpen, solderen, telefonie patchblokjes met pinnetjes en dat soort gezeik. zal wel ff foto posten als die binnen is!

Moet zelf niet veel weten van Behringer scheisse maar met hun patchbays is bij mijn weten weinig mis, tenzij er hier iemand anders andere ervaringen heeft...

Heb zelf ook weinig met Behringer, maar nooit problemen met hun patchbays gehad idd.

Maar ben wel benieuwd hoe het werken is met de X-patch. Had er eigenlijk nog nooit van gehoord maar klinkt wel ideaal:okdan:

Ben benieuwd naar je ervaring!

ben met de marktplaatser in onderhandeling. gaat mij om het drag en drop en meerdere chains zonder voor iedere bak weer D >A >D te gaan.

heb ondertussen m'n 2e Alpha Channel ook binnen, is ook ERG fijn op de master (echt dikke console sound) de EQ is ook behoorlijk flexibel en klinkt GROOT

toen ik het er met joystick een keer over had of die x-desk iets voor mastering zou zijn waren we er heel snel uit dat het dat niet is. zo uit m'n hoofd heeft ie geen passief pad maar opamps en/of ic's. ook was er iets met al dan niet gebalanceerd.

de best klinkende chain is nog steeds point to point, hoe vaak wissel je nou in de (mastering)praktijk van volgorde? ik gebruik de swap functie op m'n backbone nooit.

Nee da's waar, maar dat was dan ook een Gearslutz discussie, wil het wel zelf horen. Want op Gearslutz kan ook regelmatig de vooroordelen regeren en producten worden afgebrand door members die het nog nooit in handen hebben gehad. daar was alleen een (geloof ik) crockwood panel van 20K in een keer goed genoeg. trek wat dat betreft nog steeds een beetje m'n eigen pad, zelf oordelen en is het niks dan weer verder zoeken.
Maar P2P is i.d.d. qua signaal overdracht het beste.

Back