Multiband compressie,, een vak appart???

bobaphat

Ouwe rot
Ik ben nu een beetje bezig om dat multipressen onder de knie te krijgen. Fuse had namelijk een track van mij opgekrikt met een multipressor en dat klonk zeer veel belovend. Ik moet alleen zeggen dat ik echt niet de skills heb om er goed mee om te gaan.
Kan iemand uitleggen hoe je hier het beste mee om kan gaan?? Eventuele links zijn ook welkom

thanx

Krijg nou tieten, ik zat in de studiopagina en nu plaatst ie mn topic in; Tracks..... Ik hoop dat de moderator hem kan verwijderen,, beetje genant dit.:stupid

jaja, volgens mij had je em gewoon zelf op de verkeerde plek neergezet :D

Succes met multipressen. En niet te veel gebruiken, anders klinkt hetvast niet goed meer.

er ging iets niet helemaal zoals het moest,,, laten we het daar maar op houden 8>

Dat multipressen is toch verdraaid lastig om echt goed te gebruiken, moet nog een hoop erover leren nndusss.

'k heb zelf geen Multiband maar voorzover ik weet wordt het het meest bij de eindmix gebruikt als 'finishing touch'
Het zijn eigenlijk 3 compressors in 1. Elke compressor pakt z'n eigen frequentie band.

Stel dat het laag niet mooi overkomt (of het hoog) dan zou het zonde zijn om daarvoor het hele spectrum aan te pakken. Met een multiband-compressor kan je precies die regio/frequentie opkrikken die je wil.

(correct me if i'm wrong :) )

oja, en lees dit maar eens...

Er zijn ook multibands met nog meer banden 4 of 5 en er schijnt een analoge 16(!) bands multibandcompressor te zijn voor een masteringstudio ergens in de UK.

En het is zo een draconische tool dat je nogal snel kan inzetten terwijl dat helemaal niet hoeft. Heel vaak is er dan al lang een foutje in de mix geslopen.
En over een aantal jaren zit er op elke digitale mixer er eentje standaard per kanaal als insert eentje. ;)

Origineel geplaatst door fuse
En het is zo een draconische tool dat je nogal snel kan inzetten terwijl dat helemaal niet hoeft. Heel vaak is er dan al lang een foutje in de mix geslopen.

Nou zo draconisch is een multiband nou ook weer niet, hoor! Alleen met mate gebruiken, zoals je zoveel beter met mate kan gebruiken. En wat betreft die eindmix... tenzij je op elk kanaal op de inserts een compressor hebt, sluipen er altijd wel kleine foutjes in een mix. Als je multibandcompressie goed gebruikt zal je ook zien dat je nooit op alle banden tegelijk hoeft te comprimeren. En een vak apart... Als je het principe van compressie begrijpt, bekend bent met het begrip frequenties, en goed je oren gebruikt, dan kan iedereen multiband compressen.

Kijk ook ff naar deze thread:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=13239&highlight=masteren

En over een aantal jaren zit er op elke digitale mixer er eentje standaard per kanaal als insert eentje. ;)

Dus over een paar jaar gaan we naar de hemel?? ;)

Origineel geplaatst door shortwave
Dus over een paar jaar gaan we naar de hemel?? ;)

Ja joh, we gaan dan helemaal los.

wat zal de wereld dan mooi zijn zeg

maaruh (multiband)compressen en ook eqen. heb ik toch vooral geleerd door te kijken naar preset instellingen en wat ze met het geluid doen.

en de laatste regel die shortwave noemt klopt ook alleen klinkt het bij hem erg simpel.

nou hier nog ff een link dan over compressie

Origineel geplaatst door EDP
en de laatste regel die shortwave noemt klopt ook alleen klinkt het bij hem erg simpel.

Multibandcompressie kan ook vrij simpel zijn, als je je er ff in verdiept. En je kan idd veel leren van de presetinstellingen en goed luisteren. En dan een voor een de parameters wijzigen en goed luisteren wat er gebeurt.... Probeerde het ook simpel te houden omdat sommigen een beetje "angstig" zijn voor ingewikkelde en/of theoretische dingen....

Short says: "Keep it simple!"

;)

Ik gebruik zelf die multipressor in logic,,, ik moet zeggen dat ik het lastig vind bij deze,,, ik hoor niet echt veel verschil wanneer aan de attack en de release draai. Ik heb al een paar keer gehad dat ik een eindmix gemultipressed had, en uiteindelijk veel slechter klonk dan het origineel.

Wanneer moet je een multipressor gebruiken??

Nix MOET natuurlijk.... Maar mits goed gebruikt, merk ik bij multibandcompressie altijd een zeer aangename verbetering van een eindmix

Maar multibandcompressie gebruik je dus om op de verschillende frequentiebanden (laag, midden, hoog) de relatieve loudness van het signaal te versterken of juist te verzachten. Als je aan de attack of release draait zonder eerst de ratio en de treshold, en niet te vergeten de output-gain, in te stellen hoor je geen verschil. In principe moet het bij een goede instelling niet slechter maar juist beter klinken.

Gebruik je uberhaupt compressors? Als je het principe van een "gewone" compressor kent wordt het idee van multiband ook direct een stuk helderer.

maar de multipresser vindt ik zelf maar een beetje eigenaardige multiband compressor maar waar je wel hele leuke dingen mee kan doen

Tja, ik ben dan weer zo'n harde waren freak, die weer niet doorheeft dat de multipressor in Logic misschien niet helemaal hetzelfde is als een "echte" multiband compressor. :stupid

Origineel geplaatst door shortwave
Tja, ik ben dan weer zo'n harde waren freak, die weer niet doorheeft dat de multipressor in Logic misschien niet helemaal hetzelfde is als een "echte" multiband compressor. :stupid

nou opzich is ie wel qua controls gelijk enzo maar ik vindt dat ie heel anders reageert

nou opzich is ie wel qua controls gelijk enzo maar ik vindt dat ie heel anders reageert

Misschien niet zo goed geprogrammeerd dan, die multipresser?? Als de algoritmes niet deugen krijg je idd een heel ander (misschien slechter) resultaat

Helemaal mee eens dude,

Ik ben wel voldoende bekend met de werking van normale compressors, mischien niet zo theoretisch maar intuitief kan ik redelijk tot goed mee overweg. Bij de multipressor reageert erg raar wanneer je van peak naar RMS gaat en de release verandert. Toch vind ik sommige presets wel goed.

Ik zal er eens een topic over beginnen op de logic pagina.

Origineel geplaatst door bobaphat
Toch vind ik sommige presets wel goed.

jazeker het is een dingetje waar je hele leuke dingen mee kan doen maar niet voor standaard multicompressor gebruik

Back