Multiband compressie,, een vak appart???

Maar zo'n multiband compressor, die is toch vooral leuk voor de lage frequenties? Volgens mij hoor je het best goed als je de middenband platcompressed, of je moet dat geluid willen.

Is het trouwens ook handig om het hoog 'plat' te compressen of is dat nutteloos (vrijwel geen 'energie' dus weinig volumewinst).

Origineel geplaatst door bikkel
Is het trouwens ook handig om het hoog 'plat' te compressen of is dat nutteloos (vrijwel geen 'energie' dus weinig volumewinst).

echt plat comprimeren is sowieso nooit zo handig, maar ik merk dat idd. op de hoge frequenties een multiband comp. weinig te doen heeft, ook niet als je een lage treshold instelt.

Origineel geplaatst door bobaphat
Ik gebruik zelf die multipressor in logic,,, ik moet zeggen dat ik het lastig vind bij deze,,, ik hoor niet echt veel verschil wanneer aan de attack en de release draai. Ik heb al een paar keer gehad dat ik een eindmix gemultipressed had, en uiteindelijk veel slechter klonk dan het origineel.

Wanneer moet je een multipressor gebruiken??

je moet niets,je kan het ook LATEN masteren door iemand die er mee om kan gaan,masteren als zovaak gezegd is niet zo makkelijk.
er geld natuurlijk ook een regel,als je mix goed is hoef je vaak niet eens te masteren.

als je het zelf toch zou willen doen...ga dan is voor de grap luisteren naar een focusrite mixmaster,niet al te duur en erg goed.

De multipressor van Logic is gewoon goed hoor. Maar het eigenlijke antwoord volgens mij op de vraag is dat het inderdaad een vak apart is. En wil je daar goed mee kunnen omgaan dan moet je dat leren. Als je dat niet wilt dan moet je zoals Sivah al aangaf aan een ander overlaten.
Dus gewoon jezelf niet voor de gek houden dat je er met een paar presetjes komt maar de basics van compressie en dan later multibandcompressie goed moet leren en daar veel ervaring in op moet doen. En dat het veel tijd kost is dan jammer maar op een andere manier kom je er gewoonweg niet.

ik wil nog toevoegen dat er denk ik veel mensen hun latje te hoog leggen,andere producties beluisteren en dat zien als hun referentie kader.
doe je eigen ding en creeer je eigen sound,daardoor val je ook meer op.
en maakt het je een stuk makkelijker.

de pro producties,tenminste de meeste worden gewoon door een pro master gemasterd.

Ik ben het daar helemaal mee eens, ik had alleen gehoopt dat ik mbhv multipressie een betere basssound zou kunnen creeeren en dat valt tot nu toe erg tegen. Mischien is de mp daar niet helemaal geschikt voor.

Back