Software Sampler vs Hardware Sampler

Software Sampler vs Hardware Sampler

• hardware sampler is utopia

Stemmen: 22 66,7%
  • software sampler kan het beter

Stemmen: 11 33,3%

• Totaal aantal stemmers
    33
en toch(ik spreek nu niet voor andere maar uit eigen ervaring)
vindt ik software samplers het beste werken(alleen moet dan wel je computer het goed doen, Ik heb al is een toetsen bord kapot geslagen op me bureau) met dehuidige snel heid van de computers zijn de meeste softsamplers al krachtiger dan die van de hardware. En ik ben het niet eens dat de filters van software minder krachtiger kunnen/zouden zijn dan die van de hardware.
zolang je geen analoge sampler heb, worden de filters van een hardware sampler op de zelfde manier berekend als die van een software sampler(althans van de huidige software samplers)

in de toekomst zullen de computers nog sneller worden dus ik verwacht er nog meer van de komende jaren

Mmm ik weet et echt nie wat ik moet doen.
Hardware is stabieler en heeft o.a. (meestal) betere filters, maar gaat pas leven als je hem voor veel geld uitbreidt.

Software is een zwaar blok voor je peecee, maar kan in principe alles en is (veel) goedkoper.

Als ik het zo oppervlakkig bekijk ga ik toch liever voor de software dan, al wil ik graag voor de hardware gaan als da veel beter is.
Zo niet, dan wil ik toch liever geld uitsparen voor andere gear...
Je moet natuulk nie vergeten dat de software gewoonweg steeds beter wordt.

analoge samplers? daar heb ik nog nooit van gehoord. Of je krijgt n soort mellotron. Sampleopslag is gewoon hartstuikke digitaal in ALLE samplers (toch?)

btw multiple out heb je met n hardware sampler wel voor....met software kan dat ook, maar dan moet je wel zo'n kaart met zoveel outs hebben

als ik zou kunnen kiezen wat ik door software en wat door hardware zou laten doen zou ik niet eens twijfelen en een software sampler nemen en gaan sparen voor iets leuks (virus b ofzo =] ) want geluidejs programmeren op een softsynth vind ik dus klote en is met echte knoppen leuker.
daar komt bij dat VA nogal wat cpu vergt.. dus dat je beter af bent met dedicated spul daarvoor.

de filters zijn echt niet slechter van software dan van hardware samplers.

nog een software-sampler voordeel:
+ beter overzicht van je samples. lekker groot scherm waar je op je gemak voor kan zitten en een geluidje aan kunt klikken die je wilt horen. (en in kleur :) )

ja je moet ff een goeie pc hebben, maar voor samples af te spelen is de pc waar je nou aan zit al waarschijnlijk genoeg. als je realtime gaa FX'en moet je wel ff een ghz hebben ofzo dan kan je ff vooruit.

precies pjotr ik wou alleen maar even aantonen dat alle samplers in princiepe het zelfde zijn

maar extra uitgangen voor een softsampler zijn niet echt nodig tenzij je masterd op een meersporen recorder of zo. ikzelf gebruik de eerste twee outs van mijn mengtafel om alles van de pc te beluister. wanneer ik iets ga opnemen neem ik het intern op de externe signalen (synths) gaan ook via de tafel mijn computer in en alles word daarna op cd gezet.
Ik zelf heb een pent 3 933mhz met logic ik kan daar heel wat plug ins mee draaien dat plus je samplers. in principe kun je maximaal (in logic) 24 stereo samplers draaien maar wel allemaal met meerdere stemmen.

mijn tip: kijk wat je wil uitgeven voor een harware sampler, koop voor dat geld een software sampler, en het geld dat je dan overhoudt (dat zal meer dan de helft zijn;) breidt je je pc uitextra geheugen extra harddisk eventueel snellere processor)

dat alle samplers digitaal zijn wil toch zeker niet zeggen dat alle samplers hetzelfde zijn!!!

maar goed ieder zijn ding t is een kwestie van smaak ook wel

ik heb mijn pc ook aangesloten op mengtafel, kan ik n wavje luisteren en lekker georganiseerd browsen, en degenen die ik dan wil gebruiken kan ik naar mijn sampler sturen met SCSI.

volgens mij wordt ik niet helemaal begrepen met het zelfde wil ik niet zeggen dat ze identiek aan elkaar zijn maar de basis is het zelfde... Bij analoge filters word de klank van het filter beinvloedt door de gebruikte componenten (spoel, condensator)bij de digitale variant is het een reken som waarbij de klank wordt beinvloedt door een aantal variablen. Wat ik nu probeer uit te leggen is dat dit principe voor zowel hardware als software gelijk is. dus dat er naar mijn mening geen verschil is qua klank kwaliteit tussen beide.

ik snap ook wel dat elke sampler een eigen karakter heeft maar dat is meer persoonlijk.

toch maar software gekozen

toch maar software gekozen

Ik ga morgen mijn A3000 inruilen voor een Yamaha AN1X, ik heb toch ook al Halion als software sampler. Dus een leuke synth erbij en ik vind Halion heel lekker werken. Het voordeel is ook dat ik nu niets meer hoef aan te sluiten op de sampler (om een signaal te samplen) alles gaat nu gewoon via mijn Soundcard en die heeft 8 X uit, dus dat zit wel goed!

Een collega gebruikt ook een software sampler maar heeft wel
een aparte computer hiervoor , deze staat dan ook bomvol met geluiden
en de computer staat afgestemd op de Software Sampler.

Orgineel geplaatst door EDP

mijn tip: kijk wat je wil uitgeven voor een harware sampler, koop voor dat geld een software sampler, en het geld dat je dan overhoudt (dat zal meer dan de helft zijn;) breidt je je pc uitextra geheugen extra harddisk eventueel snellere processor)

Yow dat vindt ik een hele goeie tip, en als ik alle reacties lees denk ik ook dat dat het beste is wat kan doen.

Yow dat vindt ik een hele goeie tip, en als ik alle reacties lees denk ik ook dat dat het beste is wat kan doen.
Ben ik het niet mee eens.

Ik ga nog zeker een keer een S6000 of Z8 kopen.
Ik kan er maar niet over uit hoe ideaal het is om een heel klein display langs je MPC te hebben liggen en ergens onderin in je rack een enorm groot bakbeest met fucking alles wat je maar wilt op sample gebied. Lekker koppelen aan een (eventueel trage slome ***) computer (live natuurlijk alleen aan een harddisk) en hopsakee. Lekker alles onder controle op een paar vierkante cm.

Plus ik wil geen UT spelen op een sampler of mijn mail binnenhalen.
sorry, Johnny haat computers... En ik heb geen zin om te werken. En ik ben een LIVE mannetje.

Dus als iemand over een jaar of zo (hoop ik weer wat cash te hebben) zijn S6000 wil verkopen voor een CPU die een maand later al verouderd is, mail me.

Ik heb de knoop doorgehakt en mijn A3000 geruild voor een AN1x. Ik gebruik nu alleen nog Halion en dat vind ik wel prettig werken. Met de A3000 had je een miniscuul display met tientallen menu's die je moest doorlopen voordat je iets kon doen. Niet erg praktisch dus. Nu heb ik alles op mijn 19" monitor voor mijn neus en dat werkt toch (vind ik persoonlijk) fijner. Alleen zal ik de leuke filters wel missen van mijn A3000... maargoed, ik heb er wel een AN1X voor terug!! :)

Nog geen spijt dus.

voordat we een oorlog krijgen tussen software fans een hardware fans. zal ik eerst zeggen dat het ook een persoonlijke smaak is een wat je het beste vind werken....

Orgineel geplaatst door JohnnyBusca

Lekker alles onder controle op een paar vierkante cm.

Dus als iemand over een jaar of zo (hoop ik weer wat cash te hebben) zijn S6000 wil verkopen voor een CPU die een maand later al verouderd is, mail me.

als je naar software samplers kijkt dan heb je ook alles in een klein venstertje als window, gaat dus ook op voor een softsampler

in een hardware sampler zit ook een cpu die ook verouderd het voordeel van een computer is dat wanneer door de nieuwe mogelijk heden de cpu is verouderd kun je er eventueel een nieuwe in gooien met een sampler moet je gelijk een nieuwe aanschaffen. Daarbij komt dat er voor pc veelvaker updates komen.

maar goed ik wil geen ruzie uitlokken en ik moet zeggen dat (zeker de akai5000/6000) hardware samplers op zich hele interresante apperaten zijn

als je naar software samplers kijkt dan heb je ook alles in een klein venstertje als window, gaat dus ook op voor een softsampler
In combi met een midicontroller, okee...
Daarbij komt dat er voor pc veelvaker updates komen.
Dit zie ik als nadeel. Ik hoorde Stefan Robbers zeggen dat ie 1 a 2 dagen per maand bezig is, met het internet afstropen en het installeren, testen en de-installeren van nieuwe updates van plugin's, software en OS-s. Ik heb al weinig tijd om muziek te maken, dus ik leer liever een apparaat helemaal kennen dan een apparaat die steeds veranderd.
maar goed ik wil geen ruzie uitlokken en ik moet zeggen dat (zeker de akai5000/6000) hardware samplers op zich hele interresante apperaten zijn
Ik wil al helemaal geen ruzie, maar ik wil gewoon een apparaat die ik ken. Je wilt toch ook geen vrouw die constant updates ondergaat, net als je haar begint door te krijgen... (In hoeverre dat mogelijk is).. p.s. https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=175&highlight=vrouwen :)

in een hardware sampler zit ook een cpu die ook verouderd het voordeel van een computer is dat wanneer door de nieuwe mogelijk heden de cpu is verouderd kun je er eventueel een nieuwe in gooien met een sampler moet je gelijk een nieuwe aanschaffen
Even één issue uit de wereld helpen:

Samplers, synths en alle vormen van muziek hardware zijn vormen van DEDICATED hardware

Dat kun je niet vergelijken met PC's

Ter vergelijking: MS Flight Simulator emuleert bestaande vliegtuigen en als je Flight Sim kunt besturen, kun je ook een echt vliegtuig besturen.
Maar een PC is geen vliegtuig 8)

Orgineel geplaatst door Synic

Samplers, synths en alle vormen van muziek hardware zijn vormen van DEDICATED hardware

Ter vergelijking: MS Flight Simulator emuleert bestaande vliegtuigen en als je Flight Sim kunt besturen, kun je ook een echt vliegtuig besturen.

Je stelling is goed, hoewel we daar ook nog over kunnen discussieren. Alleen kan ik me niet vinden in je voorbeeld. De werkwijze is hetzelfde, alleen het resultaat is anders. Bij de vergelijking tussen een pc en muziekhardware is het resultaat wel hetzelfde, alleen de werkwijze anders. Je kan nl. als je met software werkt niet meteen met hardware werken. De werkwijze is totaal anders. (niet dat je moet denken dat je na een cursus MS fligthsim wel kan vliegen, op een paar dappere dodo's na dan)

Ik zou eigenlijk een goede vergelijking moeten bedenken, alleen kan ik daar nu niet zo snel opkomen. :)

Laatst gewijzigd:
Orgineel geplaatst door Synic

ik snap eigenlijk nietecht waar je naar toe wilt.
ik vergelijk een synth ook niet met een pc maar met een bepaald programma.

iedereen die denkt dat het toch echt twee verschillende dingen (soft en hardware) hier een voorbeeld: de lexicon 960 l (supergalm). wanneer je de kast opentrekt ziet u een mooie pentium met daarop draaiend beos. leuk weetje: de midi van dat ding wordt geregeld door een leuk pci kaartje genaamd soundblaster 128.

maar om dat het niet in een pc kast kast en omdat je er een leuke remote bij krijgt is het absoluut niet te vergelijken met een pc.

Orgineel geplaatst door krz

Je stelling is goed, hoewel we daar ook nog over kunnen discussieren. Alleen kan ik me niet vinden in je voorbeeld. De werkwijze is hetzelfde, alleen het resultaat is anders. Bij de vergelijking tussen een pc en muziekhardware is het resultaat wel hetzelfde, alleen de werkwijze anders. Je kan nl. als je met software werkt niet meteen met hardware werken. De werkwijze is totaal anders. (niet dat je moet denken dat je na een cursus MS fligthsim wel kan vliegen, op een paar dappere dodo's na dan)

Ik zou eigenlijk een goede vergelijking moeten bedenken, alleen kan ik daar nu niet zo snel opkomen. :)

hiermee ben ik het ook niet echt eens. de werkwijze en het resultaat is voormij in principehet zelfde. ik zelf krijg meer resultaat met software. alleen ik mis wel de vrijheid van effe lekker aan de knoppen draaien bij software. maar daarom heb ik ook hardware staan

Ik word soms wel gek van die (dedicated)hardwaregeile mensen die denken dat je hardware helemaal niet met software kunt vergelijken, het doet in principe gewoon hetzelfde.

Op bijna alle nieuwe hardware instrumenten van tegenwoordig draait software, in welke vorm dat ook dan mag zijn, dus dan is dat volgens mijn theorie niet echt dedicated hardware.

Een goede geluidskaart en\of een midi controller, dat is dan meer dedicated, lijkt mij?
Het is in alle gevallen toch afhankelijk van de software, wat je met de hardware wilt kunnen doen.

of je moet oude gear hebben waarbij een scherm niet nodig is natuurlijk...

En zeg nou eerlijk, heb je niet het liefst een groot overzichtelijk scherm voor je, waar je alles makkelijk kan zien en editten, of zit je liever te klooien in al die kleine rotschermpjes?

En dat "muziekhardware" altijd beter klinkt dan softsynths/sequencers , wat vaak gezegd wordt, vind ik gewoon suf.

Laatst gewijzigd:
Orgineel geplaatst door Kenny
Ik word soms wel gek van die (dedicated)hardwaregeile mensen die denken dat je hardware helemaal niet met software kunt vergelijken, het doet in principe gewoon hetzelfde.

Op bijna alle nieuwe hardware instrumenten van tegenwoordig draait software, in welke vorm dat ook dan mag zijn, dus dan is dat volgens mijn theorie niet echt dedicated hardware.

Een goede geluidskaart en\of een midi controller, dat is dan meer dedicated, lijkt mij?
Het is in alle gevallen toch afhankelijk van de software, wat je met de hardware wilt kunnen doen.

of je moet oude gear hebben waarbij een scherm niet nodig is natuurlijk...

En zeg nou eerlijk, heb je niet het liefst een groot overzichtelijk scherm voor je, waar je alles makkelijk kan zien en editten, of zit je liever te klooien in al die kleine rotschermpjes?

En dat "muziekhardware" altijd beter klinkt dan softsynths/sequencers , wat vaak gezegd wordt, vind ik gewoon suf.

Mee eens, maar vooral het oude, maar o zo gewilde analoge spul is softwarematig niet altijd goed na te bootsen (of goed nagebootst). Om enigsinds gevoel te krijgen bij het draaien aan de software-knopjes heb ik een Midiman Oxygen 8 aangeschaft. Niet the real deal, maar toch... Verder houd ik het nu gewoon bij software, al wil ik best wel wat hardware hebben (zo'n Virus lijkt me echt geweldig). Verder vind ik dat software wel vaak afgekraakt wordt door de hardware-freaks, maar dat is enigsinds begrijpelijk. Ongetwijfeld gebruiken veel producers tegenwoordig softsynths en zelfs de pure hardware-freak kan heden ten dagen gewoon niet om bijv. de VST-plugins in Cubase heen...

Back