M-Timbraal Keyboard ( like Oberheim )

rudolfus

Stamgast
Hallo allemaal ,

Bestaan er ook Multi Timbrale Keyboard Controllers die meerdere Midi Channels tegelijk
kunnen versturen , zodat je onder elke toets een andere klank tot je beschikking hebt .

Mijn Virus-b kan het met 1 Midi ch maar dan met zones en dan ben je maar beperkt
tot 16 toetsen ( 16 Part M-T )

The SO4V van Tom Oberheim zou dit kunnen met zijn Sem-technologie !?

Rudolf

gebruikt de midi implementatie van Oberheim geen voice cycling dan? Ik weet het niet hoor, geen ervaring met Oberheim.

Bij mijn polymopje is het in ieder geval cycling. Dus elke volgende ingedrukte toets is de volgende voice, ongeacht welke toets dat is. Hij heeft 2 vormen van cycling, maar nooit dat bv de do altijd voice 1 is.

Ik kan met mijn oberheim(eigenlijk vicsount) mc2000 midi klavier gewoon meerdere midi kanalen uitsturen tegelijk via 1 toets, desnoods nog over meerdere midi porten, maar denk dat dat wel kan met vrijwel elk midi klavier.

Aangezien er niks persoonlijks instaat en het on topic is, beantwoord ik je mail even hier.

> Kun je met Voice cycling Multi Timbrale akkoorden spelen , ik bedoel dat iedere toets
> zijn eigen part heeft zodat elke toets ook een eigen pitch heeft waardoor je veel
> vettere en breedere klanken kunt creeren .
>
> Met de sequencer kan dat wel , maar via keyboard ??

Ik kan dit met het Roland System 100M 184 toetsenbord. We spreken dan over CV, niet over MIDI.

Ik maak op mijn modular 4 totaal onafhankelijke patches (don't ask :)). Ik verbind iedere patch zijn eigen CV en gate aan 1 van de 4 CV en gate uitgangen van het klavier. Elke volgende toets die ik indruk zal de volgende patch triggeren op de pitch die bij die toets hoort. Ik kan in dit geval dus geen gebieden in het klavier aanduiden die een bepaalde patch spelen, maar ik kan wel een akkoord spelen waarin 4 verschillende (of dezelfde, indien gewenst) patches elk op de pitch van 1 van de toetsen het akkoord laten klinken.

Met MIDI heb ik minder ervaring wat dat betreft, maar een uitgebreid MIDI master keyboard moet toch wel wat kunnen op dat gebied.

Overigens kan je met soundfontbanken onder elke toets of elk toetsgebied een andere sample steken. Daar kan je ook leuke dingen mee. Maar aangezien ik al jaren niet meer aan PC doe om muziek te maken, gebruik ik geen soundfontbanken meer.

...
Bestaan er ook Multi Timbrale Keyboard Controllers die meerdere Midi Channels tegelijk
kunnen versturen , zodat je onder elke toets een andere klank tot je beschikking hebt .
Het zijn niet de meerdere Midi Channels die dit bepalen : met drums bvb. heb je dit sowieso, alles op één kanaal (10).
Ik dacht dat er wel Keyboard Controllers bestaan met 4 kanalen maar meer heb ik nog niet van gehoord.

Wel kan dit eenvoudig opgelost worden in een DAW zoals Logic met een Environment. Maar ja...

Back