M-VAVE FM-1 (Ali-express DX7)

MacGyverGear

midi-life crisis
Ik zag deze op Ali-express voor rond de 80€ en dacht, ha weer zo'n scam, maar lijkt verder nergens in stores in de EU te koop.
Het merk M-VAVE maakt volgens mij meer midi producten maar deze is net nieuw.

Een soort mini DX7 met 6 operators en ook FX included.
12 stemmig en in de video hieronder wordt over 3 midi channels simultaneous, dus hopelijk ook Multi-timbral??

Beetje vergelijkbaar met de Roland S1 qua formaat, iets kleiner zelfs.
Ook klein membraam keyboardje, klein speakertje (aan de onderkant). Accu included en een sequencer.. helaas max 16 steps.

Editen zal wel een hel zijn.. zo klein.. en zoals het met FM doorgaans altijd wel een beetje het geval, helemaal als je er niet bekend mee bent.

Maar geinig.. Hij is ook in meerdere kleuren beschikbaar.. ik denk dat ik er 1 ga bestellen voor deze prijs alleen nog ff nachie slapen over de kleur :D

49ff34f37bb60a79e899a55fe16dfeedc229af21.jpeg

Hier een review erover: M-VAVE FM-1: a budget-friendly DX-7-style desktop FM polysynth - available now

Nog een product demo en review hieronder..

Laatst gewijzigd:
Ze hebben ook gewoon een webpage: Het zou alsnog kunnen dat Ali handelaren je oplichten maar veel verhalen van mensen die em rond de aangegeven prijs hebben besteld en ontvangen van dit platform.

Even gekeken in de manual. Het is geen 1 op 1 copy van Dexed. Daar kun je OSC sync niet uitzetten. De envelopes zijn ook ADSR. Niet compatible met DX7 die uitgebreidere envelopes heeft.. maar eerlijk gezegd vind ik ADSR prima. De oudere Yamaha 4op synths hebben trouwens nog een parameter extra in de envelopes naast ADSR wat ik ook veel overzichtelijker vond dan de 6op synths. De TG en SY kon je zelfs loopen.. nooit gebruikt eigenlijk..

1783584968267.png

Laatst gewijzigd:
12 stemmig en in de video hieronder wordt over 3 midi channels simultaneous, dus hopelijk ook Multi-timbral??
Even nader onderzoek gedaan. Hij is niet 3 part multi timbral helaas.. de manual heeft het over 3 verschillende bronnen waarop hij gelijktijdig midi kan ontvangen.

1783586107967.png

Ik heb deze een tijdje geleden ook gespot, maar ik vond het niet overtuigend klinken en, zoals je zegt, lijkt editen me geen pretje :) Maar goed, voor dat geld misschien wel leuk om eens te testen.

ik heb de m-vave mini universe en elemental(mono reverb&delay), uiteraard geen synths dus wel ff wat anders maar ze klinken erg lekker voor echt geen geld

Ik heb achteraf weleens zo'n Drumpad-ding voorbij zien komen van ze.. toen was het helemaal cheap. Maar dit is wel leuk.. en ook geen geld..

Ik heb deze een tijdje geleden ook gespot, maar ik vond het niet overtuigend klinken en, zoals je zegt, lijkt editen me geen pretje :) Maar goed, voor dat geld misschien wel leuk om eens te testen.
Zit nu met een MC101 op schoot. Een soort compacte MC707, die ik ook heb. Het valt me dan toch weer mee dat het evengoed allemaal kan op zo een klein leuk kastje. Ook de sounds editen..
En volgens mij is het op deze M-Vave beter te doen dan bv op een Volca FM. Maar een beetje ervaring met FM is wel meegenomen. Op die MC101 kom ik ook allemaal dingen tegen die ik dan weer ken van de 707.. zoiets helpt dan wel.

FM presets die een instrument immiteren heeft toch altijd een soort kazig randje.. :D Ik kocht ooit een DX7 met 'n cartridge en dat was ook niet veel beter.
Als de onboard fx een beetje redelijk zijn zeker leuk om te checken.. Ik heb em hier besteld.. de zwarte toch maar..

Informatieve demo. Klinkt toch echt wel als een DX7.
Effects (verderop in video) lijken mono..?

Even nader onderzoek gedaan. Hij is niet 3 part multi timbral helaas.. de manual heeft het over 3 verschillende bronnen waarop hij gelijktijdig midi kan ontvangen.

Bekijk bijlage 3874828
Maar je kan in de settings maar 1 MIDI-ontvangstkanaal instellen, dus multitimbraal kan niet.

Voor €70 (volgens hen zitten de invoerrechten daar al in) kon ik dit niet laten liggen. Ben benieuwd…
Blijkbaar kan je daar de patchbanken van de DX7 inladen. Daarvan staan er honderden online. In afwachting van de levering, ben ik nu aan het uitzoeken hoe die patchen ineen zitten.

Maar je kan in de settings maar 1 MIDI-ontvangstkanaal instellen, dus multitimbraal kan niet.
Klopt. 3 Sources simultaneous en NIET 3 parts multitimbral zoals ik schreef.. maar genoeg berichten daarover :D

1784280135637.png

Laatst gewijzigd:
ik heb de m-vave mini universe en elemental(mono reverb&delay), uiteraard geen synths dus wel ff wat anders maar ze klinken erg lekker voor echt geen geld
Ik kwam erachter dat de FX in deze ook mono zijn. Dacht dat het in de recordingchain zat maar zo'n beetje elke video klonk ook 'Mono'. Wel een gemiste kans.. dat is juist wat FM een beetje opleukt. Een stereo modulatie effect om het wat breder en romiger te maken of een Pingpong delay.. Dat moet dan maar extern opgelost worden. :)

Ik kwam erachter dat de FX in deze ook mono zijn. Dacht dat het in de recordingchain zat maar zo'n beetje elke video klonk ook 'Mono'. Wel een gemiste kans.. dat is juist wat FM een beetje opleukt. Een stereo modulatie effect om het wat breder en romiger te maken of een Pingpong delay.. Dat moet dan maar extern opgelost worden. :)
de reverbs die er in zitten zijn wel erg goed voor de prijs de delays ben ik minder van onder de indruk(de pedals), maar ik zag dat ze in deze synth alleen 3 van de standaart reverb algorithmes hebben zitten

Laatst gewijzigd:
Voor €70 (volgens hen zitten de invoerrechten daar al in) kon ik dit niet laten liggen. Ben benieuwd…
Blijkbaar kan je daar de patchbanken van de DX7 inladen. Daarvan staan er honderden online. In afwachting van de levering, ben ik nu aan het uitzoeken hoe die patchen ineen zitten.
Hij wordt verzonden vanuit een EU land volgens mij. Ik heb al meerdere Ali spullen gekocht, allen zonder btw en invoer. Het wazige is dus dat je de BTW niet terug kan vorderen als je door gaat vragen. Iets wat bij Thomann bv wel kan, BTW vrij kopen omdat je in een ander land BTW plichtig bent.

De DX7 heeft 'n 4-Stage Envelope per Operator, met Level en Rate parameter. Deze heeft 'n ADSR per Operator. Misschien kan je patches converteren maar het zal daardoor alleen al nooit te vergelijken zijn. Zelfs de 4 operator FM synths hadden 5 parameters voor de envelopes.

Laatst gewijzigd:
de reverbs die er in zitten zijn wel erg goed voor de prijs de delays ben ik minder van onder de indruk, maar ik zag dat ze in deze synth alleen 3 van de standaart reverb algorithmes hebben zitten
Ja, ik snap de toevoeging van de FX ook niet echt. Als je nu bv 'n NTS1 van Korg hoort. Die is om de Reverb die erin zit, en extern te gebruiken is, alleen al interessant.

Ja, ik snap de toevoeging van de FX ook niet echt. Als je nu bv 'n NTS1 van Korg hoort. Die is om de Reverb die erin zit, en extern te gebruiken is, alleen al interessant.
waarschijnlijk hebben ze het beperkt gehouden vanwege goedkopere chip die ook al een synth engine draait en ze verkopen ook een multi FX pedaal voor ongeveer de zelfde prijs

edit: misschien beetje off-topic maar ik zie dat ze inmiddels wel ook stereo versies van de delay/reverb hebben

De DX7 heeft 'n 4-Stage Envelope per Operator, met Level en Rate parameter. Deze heeft 'n ADSR per Operator. Misschien kan je patches converteren maar het zal daardoor alleen al nooit te vergelijken zijn. Zelfs de 4 operator FM synths hadden 5 parameters voor de envelopes.
Volgens de handleiding:
In Edit Mode (varies by selected operator/section)
• OP1–6, Page 1 (Envelope): Rate 1–4 (0–99)
• OP1–6, Page 2 (Envelope): Level 1–4 (0–99)
• OP1–6, Page 3 (Tuning): Detune (0–14), FreqCoarse (0–31), FreqFine (0–99), OscMode (Ratio/Fixed)
• OP1–6, Page 4 (Sens & Level): A ModSens (0–3), KeyVelocity (0–7), Out Level (0–99)
• OP1–6, Page 5 (Scaling): L Depth (0–99), R Depth (0–99), BreakPoint (A-1 – C7)
• OP1–6, Page 6 (Scaling): L Curve (−LN/−EX/+LN/+EX), R Curve (−LN/−EX/+LN/+EX), RateScale (0–7)

• Pitch Envelope, Page 1: Rate 1–4 (0–99)
• Pitch Envelope, Page 2: Level 1–4 (0–99)
• Globe: Algorithm (0–31), Feedback (0–7), Osc Sync (On/Off), Transpose (0–48)

Het lijkt een goede deal maar aan de andere kant koop je voor ongeveer hetzelfde bedrag een
Yamaha YS100 synth.....4 operators.....effecten en 61 toetsen klavier......
Dat klopt, maar ik wou in de eerste plaats iets waar ik mee in de (tuin)zetel kan gaan zitten, of op de trein/tram/bus.

Back