M-VAVE FM-1 (Ali-express DX7)

Heb hem in huis.

Voor upgraden moest ik op MacOS eerst de app M-UPGRADE in Systeeminstellingen > Appbeheer toestemming geven "om andere apps bij te werken of te verwijderen". En dan klikken op "Open toch" (net zoals ik al eerder beschreef bij de MPC Sample).

Schermafbeelding 2026-08-17 om 17.51.57.png

Pas daarna kon ik FM-1.fwsc selecteren - waarna bleek dat ik al OS15 heb...

Schermafbeelding 2026-08-17 om 16.57.16.png

Wist dat je audio kunt streamen van je telefoon naar de FM-1 via Bluetooth?
Ik heb een beetje moeite met de "toetsen" op de FM-1 maar ik vond een leuke app SynthBridge met o.a. een BlueTooth-keyboard en MIDI-begeleidingstracks, dat werkt prima samen. Als je "Glissando" uitzet kun je de toetsen zelfs heen en weer slepen... Maar als MIDI-leek snap ik nog niet hoe ik het volume van de begeleiding kan wijzigen.

Laatst gewijzigd:
Vraagje: stel dat ik midi zou willen gebruiken, bijv. om naar de MPC Sample aan te sturen (of andersom), volstaat dan een TRS 3.5mm audio kabel? En begrijp ik dan goed dat je in dat geval geen type-A of B nodig hebt omdat er dan geen gewone MIDI kabel tussenin zit?

edit: idd, 3.5mm ipv. 3.5"

Laatst gewijzigd:
Vraagje: stel dat ik midi zou willen gebruiken, bijv. om naar de MPC Sample aan te sturen (of andersom), volstaat dan een TRS 3.5" audio kabel? En begrijp ik dan goed dat je in dat geval geen type-A of B nodig hebt omdat er dan geen gewone MIDI kabel tussenin zit?
Je hebt enkel MIDI-in, via die 3,5mm aansluiting. Gebruik een type A kabel.
Via USB-C en Bluetooth heb je wel 2-wegs MIDI.

Een stereo 3.5mm kabel volstaat, maar inderdaad eenrichtingsverkeer. Beide devices zijn TRS-A MIDI volgens mij dus dan heb je geen verloop nodig.

In MIDIDesigner Pro X (iPhone-app) heb ik een template gemaakt om de FM-1 te bedienen, via Bluetooth. Momenteel gebruik ik nog de demo versie van die app, waarin je maar 1 kleur en 1 pagina kan aanmaken. De betaalde versie heeft veel meer mogelijkheden.

Het FX-gedeelte is al getest en werkend, de rest moet ik nog testen.

De rij onderaan zijn instelbare presets, die de waarden van alle knoppen & faders in 1 keer instellen.

Er bestaan veel (gratis) templates voor die app, waaronder enkele voor de DX7. Helaas gebruiken die meerdere pagina’s, en ze werken dus enkel volledig in de betaalde versie.

Attachments

• IMG_0259.png
    IMG_0259.png
    528 KB · Bekeken: 21
In MIDIDesigner Pro X (iPhone-app) heb ik een template gemaakt om de FM-1 te bedienen, via Bluetooth. Momenteel gebruik ik nog de demo versie van die app, waarin je maar 1 kleur en 1 pagina kan aanmaken. De betaalde versie heeft veel meer mogelijkheden.

Het FX-gedeelte is al getest en werkend, de rest moet ik nog testen.

De rij onderaan zijn instelbare presets, die de waarden van alle knoppen & faders in 1 keer instellen.

Er bestaan veel (gratis) templates voor die app, waaronder enkele voor de DX7. Helaas gebruiken die meerdere pagina’s, en ze werken dus enkel volledig in de betaalde versie.
Alles is nu getest, en werkend. :)
Alleen: Bij de Filter CutOff geeft de FM-1 de waarde in Hz.
Volgens de handleiding gaat de MIDI waarde (CC 2) van 0-107.
Ik moet nog uitzoeken welke frequentie met welke MIDI-CC waarde overeenkomt.
Voorlopig heb ik 0=100Hz, 1=105Hz, 2=110Hz, 3=116hz, ... 107=20000Hz.
De rest zoek ik 1 van de volgende dagen wel uit.

Eens ik de betalende versie gebruik (ik denk nog na over welke 'huur'-formule ik ga nemen), kan ik de knoppen/faders/... spreiden over verschillende pagina's.
Bovendien kan ik dan de DX7 templates gebruiken, zodat ik een mobiele editor voor de FM-1 heb.:okdan:

Als je muziek (via Bluetooth, bv. vanop een iPhone) door de FM-1 laat spelen, dan wordt het in stereo weergegeven.
Dat betekent dat de uitgang(versterker) van de FM-1 stereo is.
Misschien is het dan wel mogelijk (met een firmware upgrade) om de effecten van de FM-1 ook in stereo te hebben (ping-pong delay, ...)

Met USB-C krijg je trouwens ook 2 kanalen binnen op de PC/Mac.
Momenteel zijn de signalen op beide kanalen hetzelfde.
Maar hopelijk kan dat ook in stereo.

Back