Universal Patch Generator/Randomizer

Bonjour

Nieuwkomer
I have an idea for a universal patch generator, a program that creates patches for different syntesizers in various ways.
There are a lot of synthesizers on the market with a limited amount of sysex files available for download which might limit the ability to explore the potential of the synth.

I'm aware of the fact that Midi Quest has a patch blender/mix but in that case you'll need a good set of existing patches already and the app probably doesn't support everything on the market so there are synths which can't use those functions in
Midi Quest.

I've heard that Sound Diver is supposed to have a patch randomizer but I'm not sure about that, don't remember anything like that from when I used it before.
So my suggestion is that this program should be a complement to Midi Quest by "supporting" synths that the Midi Quest doesn't and improve the patch generators with new types of randomizing modes.
And in the future it could be expanded to support softsynths also.

BTW, I JUST FOUND SOMETHING CALLED Pure Data Patch randomizer for hardware synths but I haven't used it:

http://tellmesomethingnice.com/in/downloads/midi/free-stuff

But still this is a randomizer, I think that there's need for more a advanced/"intelligent" patch generator which doesn't only use total/arbitrary randomization.

So I would like to hear your input on this and suggestions for improvements(modes etc).

The modes I've thought about until now are these:

Randomizer mode(regular randomizing algorithms, 2-3 different ones maybe)

Mix mode(patch blender like the one in Midi Quest)

Category modes(creates patches in different sound categories like bass, brass, sfx,
keys, bells etc)

Nuance mode(uses a input sysex and creates 5-10 subtle variations on that patch)
Inversion mode(a mode that "inverts" the values of the sysex(maybe not some parameters like volume etc). This can be done in
different ways of course but I'm not sure if it will be useful at all so I just wrote it to hear your opinions about it.)

Misschien is een taal randomizer iets voor je?
Het forum is wel Nederlands talig :D

In een van mijn synths heb ik een geweldige randomizer, de Nord G2. Die komt er via Midi ook nog eens een keertje uit. Je kunt er mee 'kweken' en dat is heel erg handig, dus verschillende geluiden verder door ontwikkelen.

Wout

...
Nuance mode(uses a input sysex and creates 5-10 subtle variations on that patch)
...
Op welke synths maak jij een patch met één 'input sysex' string ???
Of bedoelde je een 'output sysex' string ???

Waarom zouden die mensen bij Emagic of Midi-Quest nooit aan 'dit idee' begonnen zijn ?

Bonsoir... en euh... sweet dreams and less sysex. :walker:

Laatst gewijzigd:
het randomizer aspect snap ik... maar generator niet... geluiden genereer je toch door ze zelf te programmeren anders zijn het gewoon (van oorsprong) presets...

mja, vsti hosts hebben die random functie er ook vaak inzitten maar echt bruikbaar vind ik het niet echt...
het is een keertje leuk maar om nu vaak te gebruiken... nee...

...But still this is a randomizer, I think that there's need for more a advanced/"intelligent" patch generator which doesn't only use total/arbitrary randomization...

in de europa uitbreiding van de jupiter6 zit een fijne random patchgenerator, met een ingebouwde waarschijnlijkheidsfactor voor sommige parameters / check out the jp6 europa kit patchgenerator, it's very tought out, fun to play with :okdan:

Ik heb de indruk dat TS de random waarden wil invoeren in de sysexdump van de synth,
i.p.v. te laten uitvoeren op de afzonderlijke (sysex-) parameters.
Om dit gecontrolleerd te doen dien je toch elke parameter te analyseren en aan een
'bewerkings-algoritme' te koppelen. Zoniet krijg je steeds willekeurige patchings
waarvan er mogelijk 1 op 100 bruikbaar is. Om die ene eruit te halen dien je er
steeds 60 andere te beluisteren (gesteld dat je die goede gemiddeld op de 60°
plaats vind).

Emagic heeft dit ooit eens toegepast in hun DX7 editor X-Alyzer (Atari tijdperk).
Gelukkig bevatte X-Alyzer nog een extra funktie om klanken te sorteren op 'klankopbouw'.
Zonder zo'n funktie zul je telkens al die random patches moeten beluisteren zoals hierboven
uitgelegd.

Nou ja, het kan dus allemaal, maar wat gebeurt er verder praktisch ?

Ik raad TS aan om van één synth de volledige sysex-sturing eens uit te pluizen.
(zie bvb. die Environment editors op mijn website, zoiets kan ook in Cubase, PD enzomeer...)

Ik heb regelmatig met random gewerkt en je kan er veel van leren.
Sommige hebben de mogelijkheid om parameters uit te sluiten of te beperken.

Maar over het algemeen werken die randomizers niet zo bijzonder...

Wout

Inderdaad, goochelen met sysex data kan leerrijk zijn en leuke verrassingen opleveren.

't Is bij mij al heel lang geleden dat ik een MIDI-toestel met sysex data overstelpte. Ik had toen een Roland Sound Canvas 55 mkII en via sysex kon je echt halsbrekende toeren uithalen (o.a. met het display).

Nu beperkt het gebruik zich vaak tot het invoegen van een sysex string in een sequencer om een bepaalde actie op een MIDI-apparaat te laten uitvoeren.

Ben zelf ook liefhebber van een 'random' functie op een synth, Blofeld heeft er ook een, en daar komt soms echt wel fijne herrie van :)

Voor het aansturen van m'n Evolver gebruik ik ook vaak Thesys en je kan daar ook fijn mee 'randomizen'. Ik selecteer dan een aantal CC waardes, en dan laat ik de sequentie randomizen. Je kan ook alles randomizen, en ook daar komen soms leuke ideëen uit.

Maar het klopt wel dat slechts 1 op de 20 bruikbaar is of zo, en je zit snel al uren crap op te nemen waarmee je toch nooit meer wat doet, maar dat ene geluidje dat je zelf niet snel zou programmeren maakt het allemaal de moeite.

Oh, Numerology laat je ook aardig loosgaan met al dan niet random parameters. Jammer dat al die software (zie ook Max4Live) echter geen Sysex ondersteund, is dat erg moeilijk om te programmeren?

dat de VCF Freq EN de ENV to VCF niet beide op 0 staan bijv? (omdat je dan weinig meer hoort)

precies, een soort gecontroleerd random. maar evengoed nog "onbruikbaar"meestal;)
maar wel leuk om je door zo'n bak te laten verrassen.. en door het vervolgens bij te schaven heb ik toch fascinerende patches verkregen waar ik zelf niet op was gekomen.

de EVS-1 editor (atari) had ook een handige patchgenerator, je kon kiezen welke parameters wel en niet gerandomized werden :eureka:

Het grootste probleem is de fase verschillen in de schakeling, vooral bij FM...
Klinkt fantastisch, maar als je de situatie saved en later weer opent, dan is de fase anders en weg de brillantie...

Wout

precies, een soort gecontroleerd random. maar evengoed nog "onbruikbaar"meestal;)
maar wel leuk om je door zo'n bak te laten verrassen.. en door het vervolgens bij te schaven heb ik toch fascinerende patches verkregen waar ik zelf niet op was gekomen.
of dat er kan worden gekozen uit 1 of een aantal parameter groepen... bijv dat de envelope alleen veranderd...

... Jammer dat al die software (zie ook Max4Live) echter geen Sysex ondersteund, is dat erg moeilijk om te programmeren?
Héééééél moeilijk .... :)

Nee het vraagt gewoon wat werk om een hoop tabellen uit te pluizen (vooral bij Yamaha stuff).
Daarna de juiste strings koppelen aan een knop of droppen in het juiste commando.
Hmm, dat Max4Live geen sysex zou ondersteunen, het kan maar verbaasd mij wel.
Dat is toch een derivaat van Max/msp niet ?
Het grootste probleem is de fase verschillen in de schakeling, vooral bij FM...
Klinkt fantastisch, maar als je de situatie saved en later weer opent, dan is de fase anders en weg de brillantie...
???
Nooit last van gehad, bovendien kunnen de oscillators ook gesynced worden (op de SY reeks toch).

... mis... je hebt het over die EVS-1 waarschijnlijk.

Back