Monitoren voor produceren: enkele vragen

klinkske

boeketje voor de vrouw
Hoi

Uiteraard zag ik dat enorme draadje ivm monitors. Ik ben een producertje (nou ja) die wat met ableton live muziek wil maken (wat dance of zoiets, weet ik veel :) )Ik heb een audio8 dj van native instr en eventueel een edirol UA-1A .Maar ik heb toch enkele bedenkingen waar ik graag persoonlijk wat antwoorden op krijg:

-hoe kan ik monitoren vergelijken? Ze moeten goed klinken. Maar goed = warm en warm = 'gekleurd'. Dus koop ik de slechtst klinkende speakers? "Veel luisteren naar verschillende speakers" - maar dan koop je weer op smaak, en we wilden net 'neutraal' kopen. :?
-hoe weet ik nu echt zeker dat mijn kef IQ30 set met focal cube subje dan o zo fout klinkt? Ik was ooit bij een producer die KRK's had staan, hij toonde een filmpje op youtube en die klank was zo vreselijk dat ik niet kon begrijpen dat hij ernaar kon blijven luisteren. Krk blijkt dan zo'n mega merk te zijn.
-aktieve of passieve monitoring: kan er iemand me daar het nut van uitleggen? Aktief: Je hebt dan achteraan zo'n volume regeling zitten (bijzonder onhandig, lijkt me) waarom heeft dat meerwaarde over een 'gewone' hifi versterker?

Ik las hier over iemand met een aktieve set die kloeg over geruis. Ookal iets waar ik me vreselijk druk in zou maken (mijn apc40 zoemt al als ik 'm aan de adapter hang)

Dan nog even over hoofdtelefoons. Ik heb een sennheiser HD 595 gekocht die ik vrij goed vind klinken. Hoe 'gekleurd' is dat dan weer? Ik lees wel eens wat over de behringer Thruth monitors maar zulke goedkope dingen koop ik nooit meer: ik kocht ooit JB system en ik heb gezworen: geen goedkope shit meer. Ever. ook niet als ze goud uitspeken.
Kan iemand me iets verklaren? En ivm budget: ik ga echt geen 500 euro per speaker uitgeven :-D

-hoe kan ik monitoren vergelijken? Ze moeten goed klinken. Maar goed = warm en warm = 'gekleurd'.
*beep* fout. Goed is neutraal. Neutraal is lastig te definiëren, maar het komt er op neer dat frequenties niet kunstmatig worden versterkt of verzwakt.

Stel je voor; je hebt een ghettoblaster die de bas heel erg benadrukt. Je gaat mixen. Je bas klinkt prima op de ghettoblaster. Vervolgens neem je je CDtje mee naar een vriend die een neutralere set speakers heeft staan. Je track heeft opeens geen bas meer.

Hoe kan dat?

Je hebt de hele tijd gemixt en gelet op de bas zodat 'ie goed klonk op de ghettoblaster. Echter, die bas daarvan was niet goed, maar mateloos overdreven; je moet dan mixen zodat de bas dus ook overdreven klinkt, maar het is makkelijk betere speakers aan te schaffen.

-hoe weet ik nu echt zeker dat mijn kef IQ30 set met focal cube subje dan o zo fout klinkt?
Geen idee. Het kan ook je ruimte zijn waarin je afluistert.

Maar - als je nu muziek op die set maakt en het dan op verschillende systemen afdraait, merk je dan dat je eerst de EQ moet bijstellen eerdat het goed klinkt?

-aktieve of passieve monitoring: kan er iemand me daar het nut van uitleggen? Aktief: Je hebt dan achteraan zo'n volume regeling zitten (bijzonder onhandig, lijkt me) waarom heeft dat meerwaarde over een 'gewone' hifi versterker?

De versterker zit in de speaker ingebouwd en is helemaal afgestemd op de speaker.

Ik las hier over iemand met een aktieve set die kloeg over geruis.
die kloeg over geruis.
kloeg

Wat? :P

Ruis heb je altijd. Het kan een dozijn oorzaken hebben. Smijt het volume op je eigen speakers maar eens omhoog. Hoor je ook ruis als je met je muis beweegt, of als de kabels verplaatst worden? Dan kan het ook zijn dat je stroomvoorziening niet in orde is. Als laatste kunnen de speakers zelf ook defect zijn.

Ookal iets waar ik me vreselijk druk in zou maken (mijn apc40 zoemt al als ik 'm aan de adapter hang)
Dan kan het zijn dat er dus iets mis is met je stroomvoorziening/aarding.

Dan nog even over hoofdtelefoons. Ik heb een sennheiser HD 595 gekocht die ik vrij goed vind klinken. Hoe 'gekleurd' is dat dan weer?

Een hoofdtelefoon is compleet iets anders dan een set speakers. Het geluid hoeft geen meters af te leggen, kaatst niet tegen muren terug, maar klinkt daarom als gevolg ook niet zoals mensen er normaal naar luisteren (want dat gebeurt wel via speakers). Ook die kunnen weer kleuren, maar zie daarvoor bovenstaand verhaal.

tl;dr - goede monitoren klinken niet lekker maar laten je horen waar je in je mix steken hebt laten vallen. Goede monitoren laten toe dat je mix goed "vertaalt" naar diverse systemen. Goede monitoren boosten geen frequenties omdat dat het beeld vervormd.

En ivm budget: ik ga echt geen 500 euro per speaker uitgeven :-D
En toch beginnen de fatsoenlijke sets bij die prijs :)

Ga eens naar een goede muziekzaak en neem je eigen muziek of anders een referentie mee van de muziek die je wilt gaan maken. Laat je daar rustig informeren en luister ook zelf naar wat je prettig vindt.
Het heeft geen zin om te zeggen "neem die", of "neem de duurdere merken".

is het niet veel eenvoudiger/ goedkoper om een meetmicrofoon op te stellen en vervolgens een 15 of 31 band EQ af te stellen, zodat elk beetje speaker 'neutraal' gaat klinken?

...
Stel je voor; je hebt een ghettoblaster die de bas heel erg benadrukt. Je gaat mixen. Je bas klinkt prima op de ghettoblaster. Vervolgens neem je je CDtje mee naar een vriend die een neutralere set speakers heeft staan. Je track heeft opeens geen bas meer.

Hoe kan dat?

Je hebt de hele tijd gemixt en gelet op de bas zodat 'ie goed klonk op de ghettoblaster. Echter, die bas daarvan was niet goed, maar mateloos overdreven; je moet dan mixen zodat de bas dus ook overdreven klinkt, maar het is makkelijk betere speakers aan te schaffen.....

En toch.. [even hardop nadenkend]

STEL je luistert een goed afgemixte (lees: eentje die je goed vind klinken op diverse afluisterbronnen) CD af op de ghettoblaster; klinkt lekker, ook qua bass etc.
Als je vervolgens die sound in gedachte houdt tijdens het 'afmixen' van je eigen muziek op de ghettoblaster, dan zou die muziek in theorie toch ook redelijk goed op andere speakers moeten klinken?
Okee, 't is misschien niet ideaal, maar toch..

:erm: offe..?

En toch.. [even hardop nadenkend]

Je hebt gelijk, daar niet van - maar het is makkelijker als je niet elke keer terug hoeft te tellen. Vergelijk het met een spiegel; je zult je in een lachspiegel ook gerust kunnen scheren omdat je weet hoe de vervorming het resultaat beinvloedt, maar het is makkelijker om gewoon iets te gebruiken dat vlak is.

Komt overigens ook nog eens bij dat monitors al een tijd niet meer vierkante blokken zijn; de vorm van de kast heeft ook invloed (reflecties, waveguide etc.) en interessante zaken zoals ribbon tweeters, daar vraagt hi-fi een behoorlijk stevige prjs voor.

Hoi

Ik was ooit bij een producer die KRK's had staan, hij toonde een filmpje op youtube en die klank was zo vreselijk dat ik niet kon begrijpen dat hij ernaar kon blijven luisteren. Krk blijkt dan zo'n mega merk te zijn.

Een filmpje over youtube luisteren is niet echt een goede representatieve luister sessie. :D
In principe wil je monitoren die weinig tot niet kleuren. Je muziek moet heel duidelijk en direct hoorbaar zijn op elke frequentie en niet mooier gemaakt worden dan het is. je wil eerlijkheid, zo eerlijk dat je meteen op je donder krijgt als je fout zit. Nou blijft het een kwestie van luisteren en ook al met goede monitoren heb je nog geen garantie dat je goede muziek afmixt want ook dat is een vallen en opstaan proces.
Ik heb Genelecs gekozen omdat ze saai klinken en goed en duidelijk op elke frequentie, en dat wil ik

wat vinden jullie van deze?
Adam Audio A5
In wit nog te vinden voor een 'prikje'

Je hebt gelijk, daar niet van - maar het is makkelijker als je niet elke keer terug hoeft te tellen. ...

Absoluut waar.

Ik vind alleen dat er vaak gelijk hele dure (wel goeie uiteraard) monitors aanbevolen worden en de budget merken worden vaak als 'troep' bestempeld..

Tuurlijk er zijn altijd betere, maar je kan ook eerst natuurlijk leren 'afmixen' op wat mindere monitors.
Scheelt geld, en je leert ervan ;)

Ach ja..

ach. heb jaren shit gedaan op hifi boxjes icm cheapo koptelefoontje. Met veel luisteren (andere muziek ook) leer je je spullen kennen en mn tracks uit die tijd klinken best ok.
Tuurlijk wil je op een gegeven moment upgraden en dan gaat er weer een wereld voor je open maar om nou beginnende producers gelijk topnotch spul 'aan te smeren'.
Sterker nog, denk dat de meeste budget monitoren van nu overeenkomen met beter spul van 20 jaar geleden. Dus wat dat betreft...

is het niet veel eenvoudiger/ goedkoper om een meetmicrofoon op te stellen en vervolgens een 15 of 31 band EQ af te stellen, zodat elk beetje speaker 'neutraal' gaat klinken?

Tja wat kan je hierop zeggen.
De meeste monitor speakers hebben een rechte frequentie curve binnen 3dB en van 60-15000Hz dus dat is niet het probleem. De verschillen zitten veel meer in harmonische vervorming, intermodulatie vervorming, afstraal gedrag, power compression en het aller belangrijkste de ruimte waar de speakers zijn opgesteld.

Het is idd zo dat als een speaker (in het vrije veld) een dip of piek heeft op een bepaald punt je dat met een equalizer kan corrigeren, maar dat is eigenlijk de taak van de fabrikant. Die moet dat soort correcties in het scheidings filter aanbrengen. Dit is dus 1 voordeel van actieve speakers want zo´n correctie kost maar een paar goedkope componenten.
De pieken en dalen die veroorzaakt worden door de ruimte (en deze zijn vele vele malen groter dan de frequentie verschillen tussen speakers zelf) kan je niet goed oplossen door de speaker te eqen. Want de correctie geld maar voor 1 punt in de ruimte, ergens anders kan de situatie verergeren. De juiste oplossing in dit geval is dus om de ruimte te verbeteren. Het heeft dus geen zin om dure Duntechs in een normale huiskamer te zetten. Je krijgt een veel beter resultaat door goedkope Behrigers in een redelijke ruimte te zetten. De belangrijkste les: Eerst ruimte aanpassen voordat je dure speakers gaat kopen.

Actief vs passief:
Actief kan in theorie nauwkeuriger de input weergeven als passief. En een goede ontwerper kan dat ook in praktijk. Maar goede ontwerpers in de audio industrie zijn op 1 hand te tellen. Ik heb zelf m´n speakertjes gemaakt, die zijn actief, voor 800 euro en ik nodig iedereen uit om te komen luisteren. Volume regel ik met een potmeter voor de speakers.

Ik heb ondertussen adam a5 setje gekocht in Duitse store, was solden :)
Ivm de beleving van een monitor: als het alllemaal zo belangrijk is, zijn er dan mensen die hun eigen gehoorverlies compenseren via EQ?
Als elke producer zijn geluid zou maken met de ideale neutrale monitor, zou dus de klank beter zijn dan hij 'm zelf maakt (hoort) op een gemiddeld hifi setje 'omdat dit kleurt'? Of zijn er mensen die dat ongekleurde verkiezen om ook zelf muziek te luisteren (ipv te werken)?
Ik heb iemand gekend die zelf luidsprekersystemen bouwt en ze passief zo instelde dat ze als de-essers werkten, er metaal overmaat uithaalden, boosten naar de 14 a 16K enz. Hij doet dit niet meer. Hij focust zich niet meer op de 'fouten in de platen' zoals hij dat noemt. Als je daar eens even bij stilstaat is het dus maar een raar wereldje: de ene mixt zus en zo en de fabrikant gaat daar als gevolg filtering op maken. Om dus weer iets anders te hebben. Waar zijn we allemaal mee bezig :-D

Waar zijn we allemaal mee bezig :-D

met normaal luisteren. niet je monitor is je referentie, maar jouw oren icm je hersenen zijn dat. of je nou een gehoorbeschadiging hebt boeit niet zo als je die maar kan relateren aan de 'buitenwereld'. dat de een andere speakers wil dan een ander heeft vooral met smaak en budget te maken, maar goed mixen kan je op elke speaker. zolang je maar een referentie hebt.

Goede HiFi afluistersets worden ontworpen zodat ze niet kleuren. Dat is ook de reden dat er op High End audio geen EQ oid te vinden is. Degene die de muziek maakt/mixt is degene die de klank zou moeten bepalen.

tja, daar gaan ze dan weer IQ-en met koper of zilver luidsprekerkabel :)

Heb de Adam a5 ondertussen. Laag komt er zoals gevreesd niet uit. Klinkt ook alsof je naar een schoendoos luistert. Ik had gehoopt dat de RCA output naar mijn focal sub kon, maar als ik die aansluit krijg ik een reuze brom door de sub die zo angstaanjagend is dat mijn vrouw en hond dachten dat 'den duits' terugwas :)

Heb nog wit subje Adam sub7 gezien in 'solden'. Wie weet, ik heb een setje RCA kabel splitters besteld op ebay, hoop de focal sub aan te sluiten en op zijn aansluiting te splitten naar de adam a5's.

Back