Mastering voor externe studio

mxtc

Nieuwkomer
Hey jongens

Ik zit met een probleempje, een platenmaatschappij is geïnteresseerd om 3 van mijn tracks te releasen en vraagt om ze minus 2 dB te exporten naar wave files.

Als ik de master minus 2 dB zet is dit in orde he?

Nu ik heb met post-mastering bijna geen ervaring. Ik kan me voorstellen (en verbeter me als ik verkeerd ben) dat ze van elk gebruikt kanaal een wave file willen. Om een voorbeeld te geven 1 file van mijn kickdrums 1 file van mijn closed hihats, 1 file van mijn lead enzo voort.

Nu is mijn vraag hoe doe ik dit best in fruity loops?

en welk formaat kies ik 16 bit of 32 bit? Ik heb eens een testje gedaan en 16 bit zou me 3 gigabytes opleveren x3 want het zijn 3 tracks o.O.. Lijkt me toch onmogelijk sinds ze vragen om het via internet terug te sturen.

Zie ik iets over het hoofd?

Mijn vriendelijkste groeten :D

Haal alles van je main mix en zet de schuif naar beneden zodat hij peakt rond -2db
mixdown in 44/24 (niet 16) welk label?

Haal alles van je main mix en zet de schuif naar beneden zodat hij peakt rond -2db
mixdown in 44/24 (niet 16) welk label?

gewoon de master channel op -2 dB zetten is hetzelfde toch he?

(lees: je meters/lampjes mogen maximaal de -2dB als piek hebben als je je nummer afspeelt)

oh ok thanks :D

En zou ik alle sporen exporteren naar wave en ze opsturen of hebben ze enkel de main mix nodig?

Ik ben geen pro maar het lijkt me toch wel logisch dat ze elk spoor remasteren of ben ik zo fout?

En zou ik alle sporen exporteren naar wave en ze opsturen of hebben ze enkel de main mix nodig?

alleen de mix, dat is genoeg.

maar het lijkt me toch wel logisch dat ze elk spoor remasteren

dat heet mixen, en dat heb jij al gedaan :okdan:

Ok merci allemaal!!!! Dat heb ik dan ook weer bijgeleerd!

Ze zei tegen mij dit: send wavs and or aiff minus 2db so we can master them

Wat doen ze dan nog precies met enkel de main mix?

dat kan nogal wisselen, maar in essentie corrigeer je bij mastering mixfoutjes qua klank en dynamiek, verbeter je de balans waar nodig (en mogelijk) en maak je het klaar voor de buitenwereld. het idee is dat een track na mastering op elk systeem goed zal klinken.

Back