Verschil tussen de Jomox Airbase 99 en Xbase 888

flip

Stamgast
Ik zou graag tweedehands een Jomox aan willen schaffen maar ben zwaar aan het twijfelen tussen de Airbase 99 en de Xbase 888.

Het grote verschil tussen de twee is natuurlijk dat de Xbase 888 een fysieke analoge drumcomputer is en daarnaast ook nog sampler mogelijkheden bezit. De Airbase 99 is een analoge drumcomputer in de vorm van een rack die middels een softwarematige sequencer gebruikt kan worden.

De prijzen van deze twee analoge drumsynthesizers verschillen enorm. Ik vraag mij af welke verschillen er nog meer zijn. In mijn geval gaat het drumpatroon dat de Jomox produceerd sowieso onderdeel vormen van een track in een software sequencer. Maakt het naast het eventuele gebruiksgemak dan iets uit of dit uit de airbase 99 of de Xbase 888 komt? In hoeverre zit er bijvoorbeeld een verschil in sound en kwaliteit of komen deze juist overeen met elkaar?

Weten jullie overigens of er voor de Airbase 99 ook een editsequencer is voor Pro Tools LE? Ben het wel al tegen gekomen voor Cubase, maar Pro Tools heb ik nog nergens gevonden...

Laatst gewijzigd:
wel een goede vraag want de rack module klapt / wringt zekers met zn lfos enso erg hard / vetje

t enige watr aan ontbreekt is een sequencing unit
doeje bv een rm1x / korg esx dingetje eraan
hebje dandezelfde machiene as bv die dure jomoxen

goeie veraag

Ik een had een xbase 09 die heb ik ingeruild voor een airbase, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik vooral over de kick snare en rimshot te spreken ben, maar ik sample het altijd om het daarna weer in de sampler te doen en daarna verder te bewerken zo als een sample bank bank zeg maar ik vind zelf de meerwaarde van de sequencer te verwaarlozen omdat ik nou eemaal alles in ableton live doe, buiten dat vond ik de knoppen van de xbase niet overkomen me met het analoge geluid van de engine zeg maar, dus daarom ziet ik niet in waarom je er buiten extra sonische mogelijk die sequencer er bij zou willen.

maw de engine vd jomox air base is erg goed / hard [vca,s ???
en uitgebreid [beter dan de jomox ...desk top units denkik zefs

vriend van mij had er eentje met een doepfer pocket control eraan
meyhem
ff instellen

Iemand ook ervaring met de Xbase 888? En de Airbase 99? En dan de verschillen tussen deze twee. De xbase 09 is voor mij namelijk sowieso geen optie...

Ik ken alleen de AirBass99.
Maar de kick en vooral de snare zijn zwak.

De kick en de snare zwak?? Dit is toch dezelfde analoge kick en snare als in de xbase 888? En hier is juist iedereen zo over te spreken. ??

Ik heb de airbase99, Vind alle sounds goed klinken, makkelijk t editten en zit best veel power in :) de 888 heb ik nog nooit in mn handen gehad daar kan ik niet over oordele.

een 888 kan meer sounds tegelijk afspelen, ik dacht 10... meer parameters in te stellen, sample´s.

Ik heb zelf sinds kort de 888. De kick en de hats zij de beste die ik ooit heb gehoord. Wat een heerlijk geluid. Met alleen de kick, hats en mischien 1 of 2 geluiden zet je retestrakke drums neer ..... itt de machinedrum waar je toch al snel gaat stapelen.

De kick, de analoge toms, de snare en de hats hebben een aantal extra parameters (curves van de pitch bij de eerste kick en de toms kunnen worden aangepast en de snare, hats en de tik van de kick kunnen worden getweakt met een 'metalize' parameter). Je hebt de beschikking over 31 x 6 samples voor de hats, claps, rimshot, crash en ride....waarvan er 27 x 6 kunnen worden vervangen door je eigen samples. 8 bit samples door een anakoge vca (en lpf + hpf met resonantie in geval van de hats) klinken zeer, zeer lekker. Ik ben heel erg onder de indruk. De sequencer en de bediening daarvan zijn wel een beetje vreemd. Niet zo briljant als de machinedrum wat mij betreft.

Hier heb ik niks aan... Wil juist weten wat voor ervaringen gebruikers van de Jomox er mee hebben en niet wat de fabrikant zegt..

Ik heb zelf sinds kort de 888. De kick en de hats zij de beste die ik ooit heb gehoord. Wat een heerlijk geluid. Met alleen de kick, hats en mischien 1 of 2 geluiden zet je retestrakke drums neer ..... itt de machinedrum waar je toch al snel gaat stapelen.

De kick, de analoge toms, de snare en de hats hebben een aantal extra parameters (curves van de pitch bij de eerste kick en de toms kunnen worden aangepast en de snare, hats en de tik van de kick kunnen worden getweakt met een 'metalize' parameter). Je hebt de beschikking over 31 x 6 samples voor de hats, claps, rimshot, crash en ride....waarvan er 27 x 6 kunnen worden vervangen door je eigen samples. 8 bit samples door een anakoge vca (en lpf + hpf met resonantie in geval van de hats) klinken zeer, zeer lekker. Ik ben heel erg onder de indruk. De sequencer en de bediening daarvan zijn wel een beetje vreemd. Niet zo briljant als de machinedrum wat mij betreft.

Nice post! Ben nu toch wel sterk aan het overwegen om voor de 888 te gaan...

ditklinkt toch stukkie meer / edit sample change able dan de airbase [de 888 kost ook meer
hmmmm

iig beter dan soon miami acidlab:engel:

Gisteren de hats van een Sk1 door de 888 gehaald. Eerst de samples 'plat' gecomprimeerd (iets meer body, na de attack) zodat je met de VCA de sample naar smaak kan vormgeven. Zowel met als zonder de analoge filters een geweldig geluid - maar ga dan 's aan de pitch (tune heet dat op de 888) draaien - dan veranderd het karakter van de sample op de een of andere manier op een hele fijne manier. Door de HP filter zorg je dat hij niet per se lager wordt, maar wel anders. Er gebeurt gewoon iets, door de 8-bit resolutie, de analoge VCA en filter geven echt een enorm gaaf geluid. Ik heb gewoon een uur zitten draaien en grinniken met een kick, twee samples (open en closed hat) van in totaal 32 KB en een clap (die kwam met een lekkere lange galm- staart uit de Machinedrum).

Ik ben zelden zo onder de indruk geweest van het geluid van een apparaat. Precies wat ik zocht.

Wel één kanttekening: de sequencer is gewoon vreemd. Niet zozeer het inkloppen van steps (dat gaat gewoon soepel, zoals dat hoort met een grid / XOX), maar het selecteren van instrumenten om te editten, het gebruik van swing en de Jomox-implementatie van wat bij Elektron parameter-locks zouden zijn - daar krab je je af en toe nog even over achter de oren (en dat het scherm soms niet helemaal correct ververst bij het schakelen tussen modi helpt ook niet).

Daar moet je wel tegen kunnen.

Daarom is mijn 999 weg.....ik kon niet wennen aan de interface. Nu wel een Jomox Mbase11 en daar ben ik wel blij mee, lekker simpelt.

Back