Rare Offset

Stije

Lekker Huppelen!
Zie plaatje:

Picture%201.png

Als ik de input op mijn geluidskaart omhoog zet. Gaat alleen de positieve kant van mijn waveform omhoog. Phase / DC Offset?

Ik krijg het ook niet weg.

Troubleshoot tot nog toe:

- Nieuwe drivers.
- Nieuwe firmware.
- Nieuwe Firewire kabels.
- Nieuwe usb kabels.
- Nieuwe computer.
- Alles losgekoppeld en 1 apparaat aangesloten om uit te sluiten dat het de mixer is.
- Andere audio kabels gebruikt.
- Balanced unbalanced kabels gebruikt.

Oftewel eigenlijk alles al geprobeerd maar geen succes. Het is een MOTU Ultralite mk3 op een Mac G5.

Ik denk dat het aan de MOTU ligt. Iemand anders een idee? :)

het is geen dc offset, want je nul lig gewoon op 0.0 db.

ik zie dit soort waveforms dagelijks, en vind het eigenlijk nooit een probleem. waveforms hoeven niet symetrisch te zijn. hoe klinkt het?

het klinkt goed. Ik vind het gewoon erg raar dat de positieve kant harder word gezet dan de negatieve kant. Maakt ook niet uit wat ik aansluit. De geluidskaart gaat alleen bij de positieve pole omhoog. Terwijl het dit bij eerdere opnames nooit deed.

laatst kwam er ook zoiets langs, dat was een verkeerd afgestelde naald van een platenspeler. als je dingen door tape heen gooit wil het er ook wel 'gek' uit gaan zien. is dit elke keer hetzelfde resultaat in dezelfde chain? zoja, hoe zit een 1k sinus er dan uit bij jou? en 100 hz?

^^ hoe bedoel je dat 6 trak?

normaal gesproken als je een vreemde DC offset hebt kan je die rechttrekken door het sublaag er uit te ketsen... een DC offset is abstract gezien een oneindig (qua tijd) lage toon, vandaar dus... hoewel ik nu denk dat het in jouw'n geval (qua geschetst fenomeen) toch niet zoveel uit gaat maken; het lijkt niet om een DC offset te gaan...

nee het lijkt mij erop dat de positieve kant correct reageert op het geluid. En de negatieve kant word afgekapt. Soort van asimmetrisch clippen zei iemand al tegen me. Hoewel het niet clipt is het wel een asymmetrische waveform. Meestal als ik hem dik laat clippen aan de positieve kant komt ie aan de negatieve kant net over de -0.50. Net alsof me geluidskaart de negatieve kant afkapt/capped/limit....

Gebeurd in een ander programma hetzelfde?
En wat is het signaal eigenlijk?

Wat ik zo zie van het plaatje is dat het zachtere signaal ook al afgekapt is aan de onderkant. Aan de volumeregeling lijkt het dus niet te liggen.

edit: oh, het was al een oud topic...

kan je van het ingangs signaal de fase draaien ? dan zou de
positieve kant moeten clippen, en ligt de oorzaak dus buiten de
geluidskaart

Gisteren een stukje 808 opgenomen op m'n mac.
Aan de onderkant zit gewoon niks aan informatie.
Maar het klinkt prima dus BOEIEND.

Plaatje van de waveform.
attachment.php

Attachments

• Screen shot 2011-02-12 at 20.16.21.png
    Screen shot 2011-02-12 at 20.16.21.png
    9 KB · Bekeken: 117
wat zie je als je niets opneemt, (dus wel opneemt)???

Ik weet dat die motu interface zoals veel betere geluidskaarten DC coupled zijn zodat ze een betere lage freq. response hebben.

DC coupling heeft ook nadelen. en het lijkt lijkt mij iets met DC bias offset te maken te hebben, maar dat moet je maar aan iemand vragen die een goede electronica basis heeft.

Je hebt toch nog garantie??

je kan trouwens aan de dynamiek van de golfvorm zien dat het een normale wave is.
dus; je geluid ziet er zo uit.... mooi he?
als er iets mis zou zijn met je kaart, dan zouden de minder harde waves niet vervormt zijn.
niets aan doen, als het goed klinkt........... je weet wel, muziek enzo....

:koffie:

nee hoor,
daar is nou precies niets mee aan de hand.
als je de omhullende( muf woord eigenlijk) , van de wave bekijkt, wat uiteindelijk de dynamiek is, dan is die mooi symmetrisch.
:koffie:

Back