Stroomstekkers steviger vast maken of lijmen?

infobot

Ingeburgerd
Ik heb een apparaat met een voeding van 20 volt die eruit gehaald is door een deskundige. Die voeding van 20 volt heeft een 230 Volts stekker! Als je per ongeluk de verkeerde stekker erin zou stoppen van echt 230 volt dan krijg je een soort vuurwerk.

Om ongelukken in de toekomst te voorkomen zou ik die 230 volt stekker permanent vast willen maken zodat die nooit los kan gaan en dat er nooit 230 volt op kan komen te staan.

Hoe zou dat moeten, met lijm, plakband lijkt nogal lastig. (Ik ben zelf niet handig)

Dan heb ik ook nog een apparaat waarvan de 9 volt adapterstekker wel eens uit het apparaat valt.

Ik heb een apparaat met een voeding van 20 volt die eruit gehaald is door een deskundige. Die voeding van 20 volt heeft een 230 Volts stekker! Als je per ongeluk de verkeerde stekker erin zou stoppen van echt 230 volt dan krijg je een soort vuurwerk.

Vuurwerk zal wel meevallen als ik het zo lees.

Je hebt een voeding, die 230V omzet naar 20V, als je er dan een stekker in steekt dan staat daar de spanning op die de voeding levert ( in dit geval 20V).

aan dit verhaal kan ik geen touw vastknopen, wat bedoel je?
:koffie:

Om ongelukken in de toekomst te voorkomen zou ik die 230 volt stekker permanent vast willen maken zodat die nooit los kan gaan en dat er nooit 230 volt op kan komen te staan.

Hoe zou dat moeten, met lijm, plakband lijkt nogal lastig. (Ik ben zelf niet handig)

Dan heb ik ook nog een apparaat waarvan de 9 volt adapterstekker wel eens uit het apparaat valt.

Als ik het goed begrijp (maar TS correct me if I'm wrong...) is de trafo uit het apparaat gehaald, maar gebruikt het apparaat nog steeds de bestaande netstekker voor z'n voeding (alleen gaat daar nu de secundaire kant van de -- inmiddels externe -- trafo in).

Dat klopt ja. De voeding van 20 volt is uit het apparaat gehaald en die externe voeding heeft nog steeds de oude 230 volt stroomstekker die in het apparaat moet.

Zou je nu een andere 230 volt stroomkabel rechtstreeks op het stroomnet aansluiten dan krijg je vuurwerk.

Zodoende dat ik zoek naar een manier om hem permanent vast te maken bijvoorbeeld lijmen.

voeding

voeding

Post ff een foto dan is duidelijk wat de opties zijn. Mijn intuitie zegt om die stekker eraf te halen en te vervangen met iets anders zodat dit nooit fout kan gaan. En anders in ieder geval een snelle zekering er tussen zetten zodat je mogelijk nog wat redt...

Heiko

Maar als je hem er toch permanent aan vast maakt, is het dan niet handiger en netter als hij weer gewoon ingebouwd wordt? Of is dat een stomme vraag?

De voeding is er toenmalig uitgehaald omdat die veel herrie maakte, hij resoneerde met het gehele apparaat, een harde zoemtoon. Nu hij extern is hoor je helemaal niets.

Hieronder dan hoe de stroom binnenkomt in het apparaat:

- stopkontakt met 230 volt
- stroomstekker met draad, die gaat in de.....
- 20 volt voeding, daar komt uit......
- draad met stekker die de verschijningsvorm heeft van een 230 volt stekker
http://www.kapaza.nl/Computers/Over...Voedingskabel_220_230_Volt_2_pins_3_pins.html

Die gaat in.....
- het apparaat (dbx 120 xp) met een ontvangst plug die de verschijningsvorm heeft van een 230 volt plug.
http://vip-events.ru/d/36812/d/dbx120xp..jpeg

Dan is die persoon die de voeding heeft verwijderd helemaal niet deskundig, want zoiets zou je nooit mogen maken.
De beste deskundige had er een laagspannings stekkerbus naast moeten maken waar een normale stekker in gaat...

voeding

voeding

Het verhaal is nu al duidelijker. Ik zou voor de optie van etaion gaan: nieuwe trafo erin. Heb je geen externe voeding meer nodig, hoef je je apparaat niet aan te passen en heb je geen risico op knalvuurwerk ;)

De beste deskundige had er gewoon een nieuwe trafo in gezet die niet trilt, want deze is duidelijk over z'n beste tijd heen.

Hij trilde al meteen heftig direkt na aankoop zoals zovele voedingen. Dit is meer een kwestie van bezuiningen van de kant van de fabrikant, het heeft niet zozeer met het slecht funktioneren van een voeding te maken. Maar beter is het dat die het geluid niet maakt. Hij kon toenmalig niet zo'n vervangende voeding vinden. Sommige voedingen zijn ietwat zeldzamer.

Een laagspannings stekkerbus ernaast maken, begrijp ik niet.

Kan de stekker niet gewoon vastgelijmd worden?
Dan kan die er nooit meer uit.

er is een hele simpele regel..
welke netaansluiting dan ook mag nooit gebruikt worden voor laagspanning.

er hoort gewoon een laagspannings plug aan.
geen 230v stekker, zelfs niet als je hem vastlijmt.
stel je voor, je verkoopt over enkele jaren het apparaat..
als de nieuwe eigenaar dan ook niet deskundig is, dan bestaat er een kans dat die persoon er een nieuwe stekker, zonder de voeding eraanzet.
behalve dat dat leuk kan knallen, is het ook echt levensgevaarlijk, er kunnen echt dooien vallen.
gewoon erafknippen, meer smaken zijn er eigenlijk niet.
en degene die dit eraangezet heeft is echt niet deskundig, anders had er al geen stekker aangezeten.
:koffie:

slapende honden

slapende honden

Je kunt natuurlijk de stekker vastlijmen maar dat is op eigen risico (ik zou dit zelf nooit doen). Zoals Jeroen ook al zei: als je het apparaat ooit doorverkoopt (of door iemand anders laat bedienen) kan deze persoon in een zeer gevaarlijke situatie komen.

Ik denk ook dat je door je opmerking slapende honden hebt wakker gemaakt ;) De keuze is nu aan jou wat je ermee doet... Veiligst duurt hier in dit geval het langst.

Je zei in je eerste post ook dat je een ander apparaat had waar de 9V stekker steeds uit viel. Wat is daar dan precies mee aan de hand? Als het erom gaat dat de grote connector los laat van de batterij. Deze connector kun je met een tang voorzichtig iets dicht knijpen zodat deze beter om de batterijpool knelt

Heiko

741959_LB_00_FB.EPS.gif

Zo'n inbouwbus dus. Deze is voor laagspanning...

741959_LB_00_FB.EPS.gif

Zo'n inbouwbus dus. Deze is voor laagspanning...

Ik kijk zelf natuurlijk wel heel erg uit altijd.
Ik verkoop hem nooit maar er staan wel allemaal waarschuwings stickers op het apparaat voor eventuele reparateurs.

Ik ga hem op zijn minst binnenkort maar eens goed intapen met Tesa plakband en een kabelbinder zodat die niet onopgemerkt losgemaakt kan worden, door niemand niet.

Het mooiste zou inderdaad zijn wanneer die op onderstaande stekker aangesloten zou kunnen worden.
Dus die stekker moet in het apparaat ingebouwd worden. Geen idee hoe dat moet, er zou een flink gat geboord moeten worden of het oude 'geaarde gat' zou eruit geramd moeten worden.
Bovendien zou dan de bedrading ook moeten eindigen in zo'n typische adaptor stekker.
741959_LB_00_FB.EPS.gif

Zou een elektronikawinkel dit kunnen fixen of zou ik hem perse naar zo'n reparatie centrum moeten sturen.

Het andere apparaat waar ik het over had heeft gewoon zo'n adapter aansluiting, maar het adapter stekkertje gaat er te snel uit.
741959_LB_00_FB.EPS.gif

plugje

plugje

Als die stekker te makkelijk uit die laagspanningsbus valt kun je twee dingen doen: een andere adapter regelen met een grotere plug of een andere laagspanningsbus in je apparaat zetten.

Ik hoop dat je door de hele discussie geholpen bent!

Succes
Heiko

Heb je niet iemand in de buurt die het voor je kan doen? of hier op het forum?

Weet iemand een ultieme professionele reparateur in rotterdam, of zelfs rotterdam-zuid? Men beweerde hier dat
de reparateur die dit gedaan had niet professioneel genoeg was maar hij werd wel aangeraden door Feedback toenmalig in het jaar 2000.

Back