Boren met een Dremel?

Stabby

Ouwe rot
Ik zoek een boor om gaten te maken in aluminium en plastiek. Ik dacht eerst aan een Dremelboor, maar er zijn daarvoor geen hulpstukken te vinden van meer dan 3.2mm. Voor potmeters, outputs en schakelaars heb ik gaten van 5-10mm nodig.

Kijk ik nu verkeerd of is dat echt niet mogelijk met een Dremel? Een Dremel lijkt me namelijk een pak interessanter dan een gewone boor voor andere doeleinden.

n dremel is leuk voor n beetje schuren en polijsten
maar verwacht niet dat je er n gat mee in metaal kan boren van meer as 3 mm

een dremel is niet te doen.

gebruik een normale boormachine.
voor dit doeleinde heb ik een trappenboor. niet goedkoop, maar ga je er fatsoenlijk mee om dan gaat hij heel lang mee. met een gewone boor worden je gaten al snel ovaal en met deze niet.
een tafelboormachine is een aanrader. en gebruik een koel / smeermiddel bij het boren, zeker bij grotere gaten! (naaimachine olie, en spiritus bij aluminium)

Wat Elektro zegt klopt, een dremel is niet te doen. Niet gebruiken om gaten mee te boren, het kán wel maar ik zou het je niet aanbevelen. Ik wil ook nog wat toevoegen

- Als je grotere gaten gaat boren, boor dan altijd met een kleinere boor voor
- Als je plaatstaal oid gaat boren, span deze dan op een stuk oid hout op
- Voor koelmiddel/smeermiddel kan je het beste snijolie gebruiken (bij metalen), wat Elektro aankaart werkt overigens ook hoor.

Een trappenboor is de oplossing. Bij Ecotools.nl (zoekterm stappenboor) voor relatief weinig te koop.

Back