Wat ontwerpjahs

Een klassiek CMOS-wavemakertje dus. Ik zou ervoor zorgen dat de snelheid flink omlaag getrokken kan worden zodat-ie ook gewoon CV's naar andere synths kan sturen, en dus een 8-step sequencer wordt.

De combinatie van een 4040 en een 4051 kun je ook perfect door een 4017 vervangen, of zie ik dat verkeerd?

Leuke spulletjes trouwens! Welke VCF steekt er in de Multisynth?

ik gok dat de shapesynth zijn golven in stappen maakt (natuurlijk omdat hij digitaal is )
als het kwaadaardige schildpad nu ff een LPF na het wave schaap gooit dan kan de boel wat ronder worden gemaakt... echter is het dan wel zaak dat de LPF pitch evenredig met de 'OSC' pitch omhoog/omlaag gaat...
idd, een keyfollow dus op de 'afronder' maar ook moet er uiteraard gekeken worden naar de instelling van de Range en Tune van de 'Osc' en ook deze meteen doorberekenen naar een juiste pitch voor de afronder...

Een klassiek CMOS-wavemakertje dus. Ik zou ervoor zorgen dat de snelheid flink omlaag getrokken kan worden zodat-ie ook gewoon CV's naar andere synths kan sturen, en dus een 8-step sequencer wordt.

De combinatie van een 4040 en een 4051 kun je ook perfect door een 4017 vervangen, of zie ik dat verkeerd?

Leuke spulletjes trouwens! Welke VCF steekt er in de Multisynth?

Inderdaad, hoewel ik veel gezocht heb op the interwebz maar er vrijwel niks over heb kunnen vinden.

Dat van die snelheid vindt ik een puik idee!
Tezamen met een de mogelijkheid het keyboard te ontkoppelen/te latchen dat je niet steeds de toetsen in moet drukken... hmmm

als de 4017 analoge switches heeft wel, ben zelf niet bekent met deze IC. Maar kan natuurlijk altijd ff chekken

De VCF is er 1 welke deels mijn eigen ontwerp is en deels de filter uit de Wierd Sound Generator van MFOS is. Voorzover ik heb kunnen ontdekken is het een 12db/oct filter. :P

De 4017 zet z'n (10) outputs één voor één aan ipv binair te tellen dus die analoge switches heb je niet nodig om 8 aparte kanalen te creëren... Denk ik, ken je circuit niet volledig natuurlijk. ;)

als het kwaadaardige schildpad nu ff een LPF na het wave schaap gooit dan kan de boel wat ronder worden gemaakt... echter is het dan wel zaak dat de LPF pitch evenredig met de 'OSC' pitch omhoog/omlaag gaat...
idd, een keyfollow dus op de 'afronder' maar ook moet er uiteraard gekeken worden naar de instelling van de Range en Tune van de 'Osc' en ook deze meteen doorberekenen naar een juiste pitch voor de afronder...
Waarom een LPF? Dan kun je niet mooie zaagjes maken. Een interpolator lijkt mij hier meer op z'n plaats.

Dat is inderdaad een mogelijkheid, en een LPF zit er sowieso al in (in de vorm van de VCF), moet ik alleen wel bedenken hoe ik die 'keyfollow' ga doen...

Waarom een LPF? Dan kun je niet mooie zaagjes maken. Een interpolator lijkt mij hier meer op z'n plaats.
mag ook, het is misschien iets mooier als ie naar beide kanten afrond idd maar ik denk dat het voor een zaagtand niet heel gek veel uitmaakt verder...

Als het bij de ShapeWavesynth ook om de WSG-filter gaat is het nog geen VCF. Die kan wel voltagegestuurd gemaakt worden met een vactrol of FET, maar dan zal het je nog een tijdje kosten om de boel juist gekalibreerd te krijgen.

Bovendien kun je niet echt spreken van een 8-bitsynth want dat slaat op het aantal stappen in de hoogte die in dit geval praktisch oneindig zijn (analoge faders). Maar 't staat wel leuk natuurlijk. :engel:

Bovendien kun je niet echt spreken van een 8-bitsynth want dat slaat op het aantal stappen in de hoogte die in dit geval praktisch oneindig zijn (analoge faders). Maar 't staat wel leuk natuurlijk. :engel:
die term is er een beetje ingeslopen bij deze post: https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1351893&postcount=19

je kan nutuulk ook zeggen dat het 8 stukjes zijn die samen een golfvorm maken :D
in principe is die waveshaper niets anders dan een sequencer die zijn signaal omzet in amplitudes...

Als het bij de ShapeWavesynth ook om de WSG-filter gaat is het nog geen VCF. Die kan wel voltagegestuurd gemaakt worden met een vactrol of FET, maar dan zal het je nog een tijdje kosten om de boel juist gekalibreerd te krijgen.

De filter in beide synths IS niet de WSG-filter, maar is wel GEBASEERD op dit filter. Ik heb een aantal aanpassingen gemaakt (o.a. met de 3904 transistor (ipv FET) voor de CV aansturing, wat andere waardes, etc..), doch er zit geen externe CV ingang op beide omdat ik niet echt aandacht aan kalibratie gegeven heb. Het filter word immers aangestuurd door een interne LFO.

Met 8-bit bedoel ik natuurlijk de 8 stappen die de synth maakt (zoals 6-trak zei: tis eigenlijk een sequencer). Als het 8 schakelaars waren ipv pot's dan zou het natuurlijk 'echte' 8-bit zijn, maar ja :P

Als het 8 schakelaars waren ipv pot's dan zou het natuurlijk 'echte' 8-bit zijn, maar ja :P
hehe ja op z'n kant maar niet elke slider op zich nutuulk... maar... je kan nutuulk wel het signaal door een quantizer halen zodat je wel 8-bit kan krijgen (en meer varianten), is leuk om schakelbaar te maken :)

Yup, ik wou ff de wijsneus uitgangen. 8)

Dit is trouwens een idee waar ik ook een tijd mee heb rondgelopen (en nog altijd eens wil maken): Een sequencer die in de audiofrequenties raakt en een voltagegestuurde osc heeft voor z'n clock, zodat-ie ook als vco met custom waveform gebruikt kan worden. Dus eigenlijk hetzelfde, vanuit de sequencerkant benaderd. Heb hier ooit eens een velleman-looplicht voor gekocht, maar er zijn te veel dingen die eerst af moeten raken...

Een paar externe ingangen voor je vco, vcf, etc. zijn natuurlijk altijd handig, zelfs al zitten ze maar op de achterkant. Geeft je veel meer mogelijkheden zodra je je setup begint uit te breiden met analoog spul. Met een handjevol jacksockets en weerstanden raak je al een heel eind. :okdan:

het zou opzich ook leuk zijn als ie een waveshaper out zou hebben en dat je de keyfollow zou kunnen uitzetten zodat het ook als LFO kan dienen (om externe toekomstige synths van jouw'n hand mee aan te sturen) :eureka: en dat je de uitgang van de shaper niet alleen voor VCA level maar bijv ook voor VCO pitch doeleinden kan gebruiken... en wat te denken van een one-shot schakelaar zodat het weefschaap als envelope kan dienen? ...allemaal mogelijkheden om eens over na te denken :koffie:

Yup, ik wou ff de wijsneus uitgangen. 8)

Dit is trouwens een idee waar ik ook een tijd mee heb rondgelopen (en nog altijd eens wil maken): Een sequencer die in de audiofrequenties raakt en een voltagegestuurde osc heeft voor z'n clock, zodat-ie ook als vco met custom waveform gebruikt kan worden. Dus eigenlijk hetzelfde, vanuit de sequencerkant benaderd. Heb hier ooit eens een velleman-looplicht voor gekocht, maar er zijn te veel dingen die eerst af moeten raken...

Een paar externe ingangen voor je vco, vcf, etc. zijn natuurlijk altijd handig, zelfs al zitten ze maar op de achterkant. Geeft je veel meer mogelijkheden zodra je je setup begint uit te breiden met analoog spul. Met een handjevol jacksockets en weerstanden raak je al een heel eind. :okdan:

hahaaha mooi hoor ;)

Grappig dat we hetzelfde idee, maar van 2 heel verschillende kanten, hebben. :P

Ik heb zojuist ontdekt dan een lineaire/exponentiele CV aansturing op de VCO van de MultiSYnth (o.a. een 40106 schmitt) heel makkelijk gemaakt kan worden.

Ik moet nog ff kijken of ik een 40106 in de WaveSynth ga gebruiken, zou 1 schmitt voor de klok, en 2 andere voor de modulatie LFO's. If so, dan maak ik op beide synths (als ze beide werkende zijn) wel een aantal uitbreidingen.

Tsjah, projecten en nog meer projecten hahaha

het zou opzich ook leuk zijn als ie een waveshaper out zou hebben en dat je de keyfollow zou kunnen uitzetten zodat het ook als LFO kan dienen (om externe toekomstige synths van jouw'n hand mee aan te sturen) :eureka: en dat je de uitgang van de shaper niet alleen voor VCA level maar bijv ook voor VCO pitch doeleinden kan gebruiken... en wat te denken van een one-shot schakelaar zodat het weefschaap als envelope kan dienen? ...allemaal mogelijkheden om eens over na te denken :koffie:

Allemaal uitstekende ideeën (moet vaker eens op forums posten haha), het idee van de 'Waveshaper uitgang' is al in productie zeg maar. De VCO kan naar hele lage frequenties getuned worden, zodat het ding eigenlijk als soort va sequencer (voor wat dan ook) gebruikt kan worden.

Een one-shot/envelope moet ook absoluut geen probleem zijn.... hmm KOMT OP DE LIJST! :D

@EvilTurle Ik heb al een manier bedacht om de resolutie zeer groot te maken . Wat nu als je een digitale potentiometer die als voltageverdeler staat opgesteld door een microcontroller laat aansturen (die een vloeiende waarde kan doorsturen ) die de 8 waarden van de pots meet en op basis van deze dan zijn waarden doorstuurt naar de pot ? (mss wat raar uitgelegd)

@EvilTurle Ik heb al een manier bedacht om de resolutie zeer groot te maken . Wat nu als je een digitale potentiometer die als voltageverdeler staat opgesteld door een microcontroller laat aansturen (die een vloeiende waarde kan doorsturen ) die de 8 waarden van de pots meet en op basis van deze dan zijn waarden doorstuurt naar de pot ? (mss wat raar uitgelegd)

Ik snap wat je bedoelt, doch 'digitale techniek' (buiten wat 4k serie CMOS geklooi haha) is niet mijn grootste vak. Maar het is wellicht een idee mocht dit veranderen in de toekomst.

ik snap het niet eigenlijk...
waar gaat het nou over dan, de resolutie van een waveshaper slider?

Wat bedoelt werd is dat de microcontroller de 8 standen van de pots (dus de 8 stappen/bits) leest, en dit blokkerige waveformpje omzet in een mooi vloeiende.

Dit mooi vloeiende signaal kan dan aan bijvoorbeeld (!) een 'elektronische potentiometer' aangesloten worden zodat dit uitversterkt kan worden (over het algemeen is dit met een resolutie van 256 bits geloof ik??)

Dus zeg maar 265 sliders hahaha (kun je je voorstellen?) :D

Back