After touch (definitie?)

MvD

Ouwe rot
Ik heb een vraag ik wil een nieuwe digitale piano kopen en gebruiken i.c.m. soft synths.

Nu lees ik her en der dat sommige digitale piano's niet beschikken over after touch. Geldt dit gedeelte alleen voor de interne geluiden of ook voor de signalen via midi?

Dit is voor mij belangrijk zodat ik de juiste keuze maak als ik een nieuwe digitale piano ga kopen (met hoofddoel voor soft synths).

Ik heb even op internet gezocht maar kan niet veel info over dit vinden i.c.m. soft synths.

Thnx voor je snelle reactie 6 trak
Volgens mij support de Alicia keys pluggin van NI wel after touch maar mijn vraag is dus zit er verschil tussen interne en externe (MIDI) after touch? Of heb je gewoon wel of geen after touch?

Aftertouch is wel belangrijk als je je digitale piano ook als masterkeyboard gebruikt. Mijn Gem Promega 3 heeft aftertouch met een goede respons en een aparte knop dichtbij het klavier voor local off. Overigens ook pitchbend en modulatiewiel. Hoewel slechts een intern geluid (blazers) gebruikmaakt van deze aftertouch. Natuurlijk verzendt en ontvangt hij ook aftertouch. Ik denk erover hem i.v.m. ruimtegebrek te verkopen, maar ik twijfel nog.

Aftertouch is een funktie die enkel na het aanslagen van de toetsen in werking treed en dus niet belangrijk bij een digitale piano.
Velocity is echter de funktie die afhankelijk is van het hard of zacht aanslaan van je toetsen.
Dit is wel belangrijk voor digitale piano (en/of ook andere klanken).

Velocity is noodzakelijk bij een digitale piano, Aftertouch niet (en dus minder voorkomend bij die toestellen, ook de topklasse).

Ik morph / moduleer een tape-delay op mijn (elektrische) piano met de aftertouch functie van de Nord Stage, dus kan er het nut wel van inzien.

Ook handig om je leslie-speed mee aan te sturen als je handen te kort komt.

waar velocity slechts 1 malig voor komt kan je bij aftertouch vele malen blijven drukken terwijl je de toets nog steeds ingedrukt houd... dit kan gekoppelt worden aan 1 (of zelfs meerdere) parameter(s)...
zo kan je dus bijv de vibrato regelen als je de diepte van de LFO naar de OSC met aftertouch bediend of bijv. de helderheid van een geluid als je de Cutoff Frequency van het VCF er door laat aansturen enz...

er bestaat ook nog polyphone aftertouch, hiermee kan je dus per toets individueel de diepte regelen...

...er bestaat ook nog polyphone aftertouch, hiermee kan je dus per toets individueel de diepte regelen...
Ohja, dat is werkelijk de max die polyphone aftertouch.
Ik ben wel eens benieuwd naar het lijstje van synths die deze funktie hebben/hadden.

De Yamaha DX1 (dacht ik).
Een van de top synths uit de Oberheim reeks ?
De CS80 niet ? O.a. gebruikt door Vangelis in Blade Runner.

Welke nog ?

Laatst gewijzigd:
Hier vond ik net al wat toevoegingen :
http://www.gearslutz.com/board/elec...me-midi-controller-polyphonic-aftertouch.html

Kurzweil MIDIBoard - weighted action
Roland A80 - weighted action, may need a resistor mod for good response
Roland A50 - as A80, but non weighted action
Ensoniq ESQ-1 - Weighted action, a bit clacky
Ensoniq SQ-80 - Updated version of ESQ-1
Ensoniq VFX - Similar heritage to ESQ-1/SQ-80, but with digital filters, and I think non weighted action
VAX77
Ensoniq VFX-SD
Ensoniq ASR-10
Ensoniq TS-10
Sequential Circuits Prophet-T8
Yamaha DX1
SynthAxe
General Music GEM S Series workstations
Edirol PCR-800/-500/-300
Elka MK88 Master Controller

(Ik heb die lijstjes niet gechecked en ben ook niet zeker van de polyphone aftertouch).

Laatst gewijzigd:
Thnx voor alle info.

Om eerlijk te zijn is mij de functie nog niet echt heel erg duidelijk.

Aftertouch is o.a. nodig voor realistisch piano spel? Of is dat flauwe kul?

Ik wil gewoon een goed midi keyboard of digitale piano met Graded Hammer Action 88 keys.

Iemand advies daarin? Ik zat te denken aan :
M-Audio ProKeys 88 Stage Piano
Yamaha P95
Yamaha P90
CME UF80 Classic
M Audio Oxygen 88
Fatar SL 990

Ja, en die aftertouch speelt heel wat fijner dan die van de ASR-10.
Vergeet de Akai MPC-4000 niet. Misschien ook andere MPC's.
Overigens maak ik er maar zeer zelden gebruik van.
Niet omdat polyfone aftertouch sequencergeheugen vreet, maar omdat het effect moeilijk over individuele toetsen te doseren is. Channel aftertouch, dus drukgevoeligheid van een toets die alle stemmen in een midikanaal beïnvloedt, is mijn favoriete controller. vooral voor vibrato.
Het is jammer dat de side touch of wiggle, een Yamaha vinding te vinden in Yamaha Electone orgels en in de SY-1, niet in de midispecificatie en in instrumenten van andere merken is opgenomen. Dat is modulatie door een toets heen en weer te bewegen. Op die manier maak je een toetsinstrument zeer expressief. De Stagea, een moderne Electone, heeft die functie ook, maar of je die in de interne sequencer kunt opnemen, weet ik niet.
Eigenlijk kunnen we stellen dat het aantal polyfone midiboodschappen zeer beperkt is: note on, note off, velocity, release veloicty, polyfone aftertouch en dan hebben we het gehad.

Het is nochtans zeer simpel: aftertouch geeft een MIDI-waarde tussen 0 en 127. Die waarde kan je dan toewijzen aan een functie van je synthesizer. Zo kan je bv. de filter-cutofffrequentie veranderen door harder te duwen. Of het volume. Of de reverb. Of...

Het is jammer dat de side touch of wiggle, een Yamaha vinding te vinden in Yamaha Electone orgels en in de SY-1, niet in de midispecificatie en in instrumenten van andere merken is opgenomen.

Dat is weer eens wat anders. Die wiggle heeft wat weg van vibrato op een gitaar. Ik ben wel eens benieuwd hoe zo'n klavier speelt. Op zich zie ik echter niet zoveel voordeel tegenover de gewone aftertouch.

Ik ben ook wel benieuwd hoe een keyboard met polyfonische aftertouch speelt. Lijkt mij bijzonder interessant om dynamische effecten in akkoorden te creëren.

Thnx voor alle info.

Aftertouch is o.a. nodig voor realistisch piano spel? Of is dat flauwe kul?

Ik wil gewoon een goed midi keyboard of digitale piano met Graded Hammer Action 88 keys.
Lees al de info dan nog maar eens en bekijk dat filmpje (duidelijker kan niet n.m.i.).
Verder raad ik aan in de muziekwinkel die dingen te bespelen en beluisteren.
Je budget en smaak die kunnen wij niet veranderen (tenzij je hier sponsers zoekt).
Ook het merk Roland heeft zeer goede digitale piano's (VA soundengine).
...Niet omdat polyfone aftertouch sequencergeheugen vreet, maar omdat het effect moeilijk over individuele toetsen te doseren is. Channel aftertouch, dus drukgevoeligheid van een toets die alle stemmen in een midikanaal beïnvloedt, is mijn favoriete controller. vooral voor vibrato.
Ja een half uurtje op een DX1 daar heb ik ook niet veel van geleerd. Overigens peins ik dat het ook flink wat behendigheid vraagt die polyfone aftertouch.
De monofone versie, de Channel aftertouch gebruik ik wel heel veel op m'n SY99 en FM leent zich daar juist uitstekend voor.
...Eigenlijk kunnen we stellen dat het aantal polyfone midiboodschappen zeer beperkt is: note on, note off, velocity, release veloicty, polyfone aftertouch en dan hebben we het gehad.
Yep, die polyfone aftertouch lijkt me hierin de top qua modulatie mogelijkheden, maar spijtig genoeg te weinig 'ingeburgerd'.

Laatst gewijzigd:
Back