PCBs maken met een zonnebank?

Stabby

Ouwe rot
Ik ben eens aan het kijken om zelf PCBs te maken en ik zou dit graag doen met fotogevoelige platen. Nu vraag ik me af: kan ik deze ook belichten onder de zonnebank in plaats van een UV-lamp? Dit zijn natuurlijk heel wat UV-lampen (10 lampen van elk 100W). Is dit niet een beetje overload? De meesten doen het namelijk met één enkele UV-lamp van 8W of 15W. Hoe lang zou ik de plaat dan belichten onder de zonnebank? Het zijn wel 20 jaar oude lampen, misschien dat dat iets uitmaakt, maar ze doen het nog.

Ik heb verder nog enkele kleine vragen: kan het veel kwaad als je plaat te lang belicht, ontwikkelt en ets? Ik lees nergens dat het kwaad kan, dus het lijkt me beter om deze te lang te laten weken in de ontwikkelaar en vervolgens in ijzerchloride dan te kort?

En tot slot: wat doen jullie achteraf met de ontwikkelaar en ijzerchloride? Lijkt me niet echt zo goed voor de gootsteen :)

De meesten doen het namelijk met één enkele UV-lamp van 8W of 15W.

Is dat zo? Ik heb een echte belichter en daar zitten 6 buizen van 20W in.

Hoe lang zou ik de plaat dan belichten onder de zonnebank?

Zoals ook bij echte belichters geldt: uitproberen, dus het bekende teststrookje maken. Sowieso verschilt de belichting per printplaatfabrikant en misschien zelfs per batch. Dus niemand hier kan daar iets zinnigs over zeggen. Als echter je masker goed donker is en goed vlak tegen je printplaat zit (aandrukken met iets dus) is de kans op overbelichten niet zo groot.

Als de printplaat goed belicht is, kun je hem bijna niet over-ontwikkelen. Maar uiteraard laat je hem geen uren in de ontwikkelaar liggen (bij mij is een half minuutje meestal genoeg, afhankelijk van de temperatuur van de ontwikkelaar). Ik zou hem gewoon uit de etsbak halen als hij klaar is. Etsmiddel wil nog wel eens onder de fotolaag kruipen en dat wil je niet.

Ontwikkelaar is meestal gewoon een soda-variant, dus dat kan weinig kwaad. Maar check even wat je hebt. IJzerchloride is chemisch afval, zeker als er na etsen koper in zit. Het gaat overigens lang mee dus zeker niet na één printje weggooien.

Het ijzerchloride moet je gaan afgeven bij het KGA op het containerpark. (of als er bij jou nog zo'n karretje een ophaling komt doen, daar brengen)

12 TL-buizen passen is een ongeveer een meter breed? Lijkt me niet. Dit is al een A3 belichter, twee keer zo breed lijkt me onhandelbaar.

Of je moet een dubbelzijdige belichter bedoelen?

Maar wat ik meer bedoelde was dat ik me niet kan voorstellen dat je een enigzins grote printplaat met 1 TL-buis goed evenwichtig kan belichten, vandaar mijn verbazing dat "de meesten" met één TL-buis zouden belichten.

Ik heb verder nog enkele kleine vragen: kan het veel kwaad als je plaat te lang belicht, ontwikkelt en ets? Ik lees nergens dat het kwaad kan, dus het lijkt me beter om deze te lang te laten weken in de ontwikkelaar en vervolgens in ijzerchloride dan te kort?

En tot slot: wat doen jullie achteraf met de ontwikkelaar en ijzerchloride? Lijkt me niet echt zo goed voor de gootsteen :)

Zoals Etaoin al zegt is overbelichten niet mogelijk als je layout goed zwart is. Uit ervaring weet ik echter dat het niet makkelijk is je layout goed zwart te krijgen (tenzij je een photoplotter weet te bemachtigen, maar dan moet je ook je layout ontwikkelen in een doka; niet echt hobbyen meer). Allemaal leuke truukjes met oostindische inkt en blackout spray etc. Maar het wordt nooit helemaal ondoorzichtig. Ofwel overbelichten is zeker mogelijk. De ideale belichtingstijd kom je dus idd alleen maar achter door teststrookjes te maken. En als je layout dus niet 100% ondoorzichtig is is overontwikkelen ook mogelijk. Klaar is klaar en nog klaarder wordt het toch niet, gewoon erbij blijven. Ik gebruik zelf een epson printer met (heel belangrijk) durabrite inkt. Nee ik heb geen aandelen, maar na jarenlang vanalles proberen (laser + tonerverdichtertruukjes en inkjet) is dit de eerste printerinkt waar ik tevreden mee ben.

En zoals Etaoin ook al zegt als de print klaar is met etsen gelijk uit het etsmiddel halen anders kruipt het onder de fotolaag in waar het je sporen wegetst. Daar wil ik aan toevoegen dat je voor goede resultaten je etsmiddel zo snel mogelijk zijn werk moet doen (verwarmen). Anders ben je op delen van de print nog niet klaar met etsen terwijl je op andere delen van je print al onder de fotolak zit weg te etsen (onderetsen). De maximale etstijd (print in het etsmiddel) hangt mede af van de breedte van je printsporen. Spoortjes van 0.2 mm zijn mij nog nooit vlekkeloos gelukt met etstijden langer dan 5 minuten. Met etstijden korter dan een minuut kun je zelfs tot 0.1 mm gaan.

Ontwikkelaar is het zelfde spul als gootsteenontstopper. Dus dat gaat sowieso wel regelmatig de gootsteen af hier en daar.
Natriumpersulfaat geeft ook mooie resultaten en geeft minder vlekken dan ijzerIIIchloride.

Er zijn op het net talloze bouwprojecten te vinden van lichtbakken gemaakt van een oude scanner en een gezichtsbruiner. UV lampen om je huid te kleuren hebben echter een iets andere golflengte (UV-B) dan uv lampen gemaakt om printjes te belichten (UV-C). Afhankelijk van je basismateriaal kan dit een probleem zijn of niet. Uit ervaring weet ik dat het met Bungard printjes allemaal niet zo nauw komt, nee wederom geen aandelen.

@Etaoin
Ik doel idd op een boven en onderzijde. Dubbelzijdig belichten in een keer is toch wel makkelijker ;)
Mijn eerste printjes heb ik met een uv-gloeilamp belicht. En ook daar maakte ik nette printjes mee. Alleen geen SMD priegelprintjes natuurlijk.

Laatst gewijzigd:
Ik heb ook geen aandelen maar +1 Bungard, erg prettig spul. Ik gebruik overigens coated overheadsheets en een Canon inkjet. Zwart/wit afdruk met intensiteit op 100% en economy uit geeft mooi zwart waar ik nog nooit belichtingsproblemen mee heb gehad. Ik denk dat de coating op de sheets ook meehelpt.

Ik heb eens printen belicht met een Philips hoogtezon, zo'n zonnebank zonder TL's maar dan met HPA lampen (meestal 3). Veiligheidsglas verwijderen ivm filtering UV-C, en hopsa ...... even experimenteren met de tijden overigens.

Ivm energie verbruik toch maar een belichtingsbak gekocht.

Ik heb ook geen aandelen maar +1 Bungard, erg prettig spul. Ik gebruik overigens coated overheadsheets en een Canon inkjet. Zwart/wit afdruk met intensiteit op 100% en economy uit geeft mooi zwart waar ik nog nooit belichtingsproblemen mee heb gehad. Ik denk dat de coating op de sheets ook meehelpt.

Klopt... Ik heb een keer per abuis op ongecoate sheets geprint. De inkt trekt als druppeltjes samen zoals water op een glasplaat. Zonder coating kan het gewoon niet.
Mijn eerste printjes stamden ook af van een canon en idd ook goede resultaten mee behaald. Maar die printer was op een gegeven moment op. Toen dus gaan experimenteren met een laserprinter, na geen succes een epson gekocht waarmee je ook rechtstreeks op (speciaal gecoate) cd's kunt printen. Dat was ook niet optimaal voor layouts te printen; wel voor cd's. Ik kan me nog herinneren dat ik bij de canon de sheets wel goed (lang) moest laten drogen, maar doordat ie zo nat printte was het wel aardig dekkend. Ondanks dat heb ik toch het idee dat de epson durabrite inkt nog beter dekt. Is meen ik gepigmenteerde inkt in tegenstelling tot zo goed als alle andere printerinkten.

Ik print met Epson Stylus Photo R340 op de tranparante sheets van Epson. (een kant is ruw (coating?) achterzijde is glad. Ik kies photo kwaliteit en sheet is na printen direct klaar voor belichten.
Belichtingsbakje met 2x 15W TL. Twee spoortjes tussen IC pootjes is geen probleem. Zowel ontwikkelen als etsen. Etsen duurt bij mij al gauw 30-45 min (verwarmt op 40 graden C en lucht bubbels voor bewegen van de vloeistof. Gaat zelden mis. (wel afkloppen .... knok knok ....)

En wat is +1 Bingard?

Back