Overstap van Fruityloops naar eeb nieuwe DAW maar welke?

Producer 80%

Nieuwkomer
Na 6 jaar gewerkt te hebben met fruityloops ben ik nu op een niveau gekomen dat ik toch wil gaan overstappen naar een betere DAW. Ik ben bereid hier cursussen voor te gaan volgen zodat ik alles snel onder de knie krijg en op korte termijn de stof zal beheersen om mijn eigen ding te kunnen gaan doen.

Ik weet dat er al op veel verschillende forums een daw verglijking besproken word alleen kan ik er nog niet echt uithalen waarom ik voor een bepaalde daw moet kiezen.

Mij voorkeur gaat uit naar Cubase,Logic en Pro Tools. Naast deze Daw wil ik ook gebruik gaan maken van Ableton Live waar ik al mee bezig ben.

Graag hoor ik van jullie (liefst iemand die met minstens 2 van de bovengenoemde daw's gewerkt heeft) wat de afwegingen zijn tussen deze daw's zodat ik een duidelijk beeld krijg welke het beste bij mij past.

Alvast bedankt

Wat mis je in fruity?

Ik zou persoonlijk kiezen voor Cubase.
Ik zelf ben ook begonnen met FL Studio, en vorig jaar overgestapt op Cubase.

Ik vind het een groot verschil, vooral omdat je met MIDI werkt, dat vind ik veel handiger dan allemaal patterns.

Ook deed mijn Virus TI raar in FL met latency, in Cubase pakte hij het automatisch goed.

Kortom, Cubase is een hele logische stap in mijn ogen, ook omdat er veel tutorials te vinden zijn!

je gebruikt live al.....waarom niet gewoon live? Daar werkt een virus ti ook prima mee. Ook bergen tutorials, maar dat geld voor alle daws denk ik wel..... Logic is voor MAc... je hebt ook nog studio one, digital performer, sonar...

Het beste is natuurlijk zelf proberen...

waarom dan? Live kan bijna alles wat cubase ook kan. Logic is inderdaad iets gebruiksvriendelijker en completer qua meegeleverde plugins, maar wel voor mac he. Maar live is óók gebruiksvriendelijker dan cubase...

En het gras is altijd groener aan de overkant.....

Cubase heeft ook mij voorkeur, maar wil zeker zijn van mij keuze. Logic schijnt bijvoorbeeld weer gebruiksvriendelijker te zijn.

Ableton wil ik rewiren en als bij programma gebruiken vanwege het makkelijke opnemen en ander handige functies. Ook wil ik hier in de toekomst live mee gaan performen en kan ik me alvast hierop voorbereiden

Ik vind het een groot verschil, vooral omdat je met MIDI werkt, dat vind ik veel handiger dan allemaal patterns.

Rare zin, in FLstudio kan je ook met MIDI werken namelijk.. alleen SYSEX is een probleem.
Je bedoelt zker een pianoroll, ipv patterns.

Cubase en FL hebben beide toch een pianoroll?

Cubase en FL hebben beide toch een pianoroll?

Ja, klopt.
FLstudio maakt meer gebruik van stepbased patterns, wat dan wel te converteren is naar een pianoroll.

Laten ze nou juist met FL 9.8/FL10 van het 'patternbased' werken af stappen, en gewoon met een normale playlist manier verder gaan.

Verder is een ander DAW niet beter, het is alleen een andere manier van werken. Als je prima kan werken met FL zul je niet opeens veel betere dingen kunnen maken met Cubase/Protools oid.

Ik gebruik zelf een ouwe simpele versie van Cubase (VST/32), puur voor het midi sequencen (ook softsynths).

Audio bewerking doe ik zelf weinig, maar in de band gebruiken we daarvoor Logic (9 volgens mij). De audio bewerkings opties en plug ins zijn te gek, maar ik vind het midi sequencen in Logic persoonlijk kut en onoverzichtelijk.

Live heb ik geprobeerd, maar kon er niet aan wennen. Echter, een maat van me gebruikt het veel en als je er mee kan leren werken is het een erg leuk programma.

Laten ze nou juist met FL 9.8/FL10 van het 'patternbased' werken af stappen, en gewoon met een normale playlist manier verder gaan.

Ah ok, het is voor mij alweer jaren geleden dat ik voor het laatst FL heb gebruikt.

Verder is een ander DAW niet beter, het is alleen een andere manier van werken. Als je prima kan werken met FL zul je niet opeens veel betere dingen kunnen maken met Cubase/Protools oid.

Ik vond de FL engine anders slechter dan die van Cubase, maar idd het is een andere manier van werken.
Tegenwoordig combineer ik Renoise met Reaper ( verbonden via Rewire ), erg nice.

Ik hoor van alle kanten (ook van proffesionele organisaties) dat Fl Studio toch zijn beperkingen heeft op verschillende factoren ondanks dat de versies steeds beter worden. Tuurlijk kun je er op een hoog niveau mee produceren, kijk maar b.v. naar Afrojack die onlangs een grammy heeft gewonnen.

Ik wil gewoon deze overstap maken omdat ik top kwaliteit in huis wil halen en niet beperkt ben op bepaalde fronten en vooral niet op de klank.

Cubase heeft ook mij voorkeur, maar wil zeker zijn van mij keuze. Logic schijnt bijvoorbeeld weer gebruiksvriendelijker te zijn.

Ableton wil ik rewiren en als bij programma gebruiken vanwege het makkelijke opnemen en ander handige functies. Ook wil ik hier in de toekomst live mee gaan performen en kan ik me alvast hierop voorbereiden

Ik vind Logic ook gebruiks vriendelijker, dat komt waarschijnlijk omdat ik daar vroeger veel mee gewerkt heb. Maar omdat ik op windows werk heb ik voor een andere DAW gekozen.

De volgende heb ik geprobeerd,

-Reaper
-Cubase SX 3 geloof ik
-Ableton 8
-Protools 7.3
-Audition

Ableton heb ik afgeschreven omdat het geluid rond uit slecht is. Dit maakt voor dance niet zo veel uit, maar voor instrumenten wel.
Ableton gebruik ik nu alleen als bij programma.

Cubase SX is erg goed, alleen omdat ik veel met logic heb gewerkt is de overstap te veel moeite.

Het is uiteindelijk protools geworden ivm de vergelijking met Logic en de kwalitatieve plugins en de sterke audiobewerkings mogelijkheden.

BTW. Protools zuigt, Avid zijn vieze honden, geldzuigers... en bij PT 7 en 8 kan je niet los op een laptop werken zonder je (maudio) firewire kaart eraan..dat zuigt hard.
Audio bewerking is wel heel goed op protools maar is meer band georienteerd. Dus midi is ook kut bij PT.

Bij mij is dat nu Reason, Audition en Protools, als Audition een volwassen sequencer had zou ik alleen maar daarmee en met reason werken.

Eigenlijk maakt het niet veel uit, waar je mee gaat werken. Fruity loops kan altijd je main programma zijn waar je de basis voor nummers in maakt.
Waarnaar je via rewire de rest doet.

Het nivea van een productie of arrangement heeft niets met de DAW te maken.
Ik heb 'goede' tracks met een tracker en een casstedeck gemaakt, en ik ken pro producers die gewoon in fruitloops werken (met reaper ernaast)

Je moet je afvragen wat je mist en daar een goede oplossing voor vinden.

Back