Mixer voor keyboard monitor en kleine bezetting

Groover

Nieuwkomer
Hoi hoi,

Even voorstellen. Ik speel toetsen in een 8-mans soul cover band (www.groovexl.nl) en wil in de nabije toekomst met kleine bezetting on stage. En ben bezig om daar geluid voor te regelen. Speel een Nord Stage compact en Neo Ventilator waar ik m'n orgel geluid door stuur.

Wilde graag stereo monitor, wat ook in te zetten was als FOH geluid bij kleine bezetting, en heb daarvoor 2x Mackie SRM 450 V2 aangeschaft.

Nu nog een mixer. Als monitor wil ik mezelf in stereo, en de rest van de band wat van FOH komt mono bijmixen. Maar ik wil alleen mijn stereo naar FOH sturen, niet ook zijn eigen monitor signaal. Ik zou daarvoor gebruik kunnen maken van 2 kleine mixers en zo m'n eigen submix maken, of een mixer met subgroep / ALT3-4 / andere benaming voor een tweede stereo bus. Plus, balanced out is op zich fijn, mocht de geluidsman niet genoeg DI boxen bij hebben.

Voor kleine bezetting zou het fijn zijn als er een bruikbaar galm effectje op zit voor de zang. En genoeg inputs voor 2 of 3 stereo keys, gitaar, paar zang.

Heb heel wat mixers bekeken, maar weinig voldoen aan alle specs, of zijn weer erg groot, wat weer niet handig is voor monitoring, want daar sleep ik al genoeg met m'n mackies etc. De enige nog redelijk kleine die ik tegen kwam is de http://www.allen-heath.co.uk/zed/zed10fx. Enige wat ik daar aan mis is 2x jack voor stereo uit voor m'n monitors.

a) Zou ik gebruik kunnen maken van een splitter en de headphone out gebruiken voor m'n stereo monitors? Gaat naar XLR IN op de Mackies.
b) En de 2x tulp record/monitor out? Gaat naar XLR IN op de Mackies.
c) Zou ik ook het monitor signaal van FOH op tulp in kunnen aansluiten? Dan worden m'n opties wel een stuk breder. Zie bijvoorbeeld http://www.soundcraft.com/products/product.aspx?pid=173. Met knopje 2T RTN TO MAIN zou ik dan al kunnen bereiken wat ik wil, niet?

B.v.d.

Groet,

John

Auxes gebruiken om naar je monitors te sturen lijkt me het handigst. Dan stuur je ook niet je bandgeluid naar de FOH en kan je simpel je eigen monitor volume regelen. Nadeel is dat dat zeer waarschijnlijk mono wordt omdat sends meestal mono zijn. Of je moet idd bussen naar de monitors sturen. Dan heb je een mixer nodig met subgroepen.. Dan stuur je je binnenkomende signaal zowel naar LR voor de FOH als naar bus 1/2 of 3/4 en kan je ook onafhankelijk volume regelen zonder dat de FOH er last van heeft

a: lijkt me niet verstandig gezien de meestal beroerde kwaliteit van ingebouwde hp ampjes en de grote kans op oversturing. Ook stuur je dan het monitorgeluid van de rest van de band weer naar de FOH
b: is hetzelfde signaal als de main out. Wanneer je dus een level of iets anders aanpast zal dat ook op de FOH te horen zijn. Ook stuur je dan het monitorgeluid van de rest van de band weer naar de FOH
c: Daar gaat je FOH engineer niet blij van worden. Dan stuur je namelijk het signaal dat je van FOH krijgt weer via je eigen main outs terug naar de FOH tafel.

Ik zou gewoon kijken naar een mixer met subgroepen en voldoende auxes. Dan dus voor het monitor geluid van de rest van de band alleen op subgroepen zetten of via aux (pre fade en fader dicht) en niet naar LR. Je wil dat signaal nl niet weer naar de FOH sturen.

Bedankt voor je reactie.

Mbt de auxes: dan zit ik inderdaad met mono, en het hele idee is om mezelf stereo te monitoren. Evt. zou ik nog iets kunnen zoeken met twee aux, hard links/rechts pannen en stereo door op twee kanalen te gaan zitten, maar da's ook nogal een gedoe en foutgevoelig met afstellen..

a: duidelijk
b: op die Zed fx10 is de monitor out / rec out toch los te regelen van de main out? alleen is het tulp ipv jack, dus zou ik met een tussenstukje oid kunnen aansluiten?
c: euhm, met dat knopje wat ik noem kan ik toch instellen of de tulpjes wel of niet naar main out gaan?

Feit is dat je het monitor geluid van de rest van de band ook op je mixer wil hebben dan stuur je dus altijd dat monitor geluid uit naar de FOH mits je pre fade aux gebruikt of subgroepen op het band monitor kanaal. Rec out/monitor out is altijd een kopie van je main out. Volume kan je wel regelen maar je blijft het signaal naar de foh sturen omdat ie gewoon op een mixerkanaal binnenkomt.

Volgens mij is de REC op de http://www.allen-heath.co.uk/zed/zed10fx ook een (soort) subgroep!
Als ik de handleiding goed begrijp is dat een aparte stereo bus. En kan ik met de REC knopjes per kanaal instellen of dat kanaal ook naar de REC bus gaat, met hetzelfde level als de MAIN.

Vraag is nog wel of ik met een andere kabel m'n mackies kan aansluiten op de REC tulp uit. Ik gebriuk nu jack naar XLR. Dus dan tulp naar XLR of een tussenstukje. Gaat dat werken, of zit daar ook een pre-amp in zoals bij headphone, of andere technische specs waardoor dat geen goed idee zou zijn?

En, de tulpjes IN (bij Soundcraft heet dit 2T RTN TO (http://www.soundcraft.com/products/product.aspx?pid=173), daarvan kan ik toch ook instellen of ze naar MAIN out gaan en los daarvan of ze naar MONITOR out gaan? En op die manier het monitor geluid van FOH niet terugsturen? Ook hier de vraag, technische details waardoor dat geen goed idee zou zijn?

Volgens mij is de REC op de http://www.allen-heath.co.uk/zed/zed10fx ook een (soort) subgroep!
Als ik de handleiding goed begrijp is dat een aparte stereo bus. En kan ik met de REC knopjes per kanaal instellen of dat kanaal ook naar de REC bus gaat, met hetzelfde level als de MAIN.

Je kan met die knopjes idd instellen dat het signaal OOK naar je rec out en/of monitor. Maar betekent dus dat je het signaal nog steeds naar de FOH stuurt.

Vraag is nog wel of ik met een andere kabel m'n mackies kan aansluiten op de REC tulp uit. Ik gebriuk nu jack naar XLR. Dus dan tulp naar XLR of een tussenstukje. Gaat dat werken, of zit daar ook een pre-amp in zoals bij headphone, of andere technische specs waardoor dat geen goed idee zou zijn?
Ja hoor kan prima.

En, de tulpjes IN (bij Soundcraft heet dit 2T RTN TO (http://www.soundcraft.com/products/product.aspx?pid=173), daarvan kan ik toch ook instellen of ze naar MAIN out gaan en los daarvan of ze naar MONITOR out gaan? En op die manier het monitor geluid van FOH niet terugsturen? Ook hier de vraag, technische details waardoor dat geen goed idee zou zijn?
Idd kan je bij die mackie de 2tr return alleen naar de monitor out sturen maar als ik het schema zo bekijk onderbreekt ie de rest naar de monitor out en heb je ds alleen de keus main mix naar monitor of de 2 tr return naar monitor. Niet beide. Zou je moeten proberen

Ik heb het systeem dat jij wilt lang gebruikt met een roland m-16dx als mengtafel. Het enige verschil is dat ik in-ears gebruikte, maar ik had ook stereo jack outs over die hetzelfde signaal uitstuurden als de headphones out.
Groot voordeel van dat tafeltje is dat het digitaal is en dus zijn settings kan onthouden.
Gezien ook onze FOH-tafel digitaal was betekende dat inpluggen en starten.

Ik weet alleen niet of die tafel nog te koop is. Die is een tijd uit productie geweest wegens lage verkoopcijfers. Onbegrijpelijk eigenlijk want dat is een prachtig tafeltje. Als je ze nu nog vindt is het ofwel 2dehands ofwel terug duurder in de winkel (ik heb mijn <400 euro nieuw betaald en bij thomann kosten ze nu €589).
Het toestel weegt bijna niets, er zitten effecten op, kan als DAW-controller gebruikt worden,... heeft echt alles wat het moet hebben (voor zijn prijs).

@dubcreator:
De REC bus op de http://www.allen-heath.co.uk/zed/zed10fx: ziet er inderdaad naar uit dat ik alleen iets OOK naar rec kan sturen, niet ALLEEN MAAR naar rec :(

En vrees dat je gelijk hebt m.b.t. de tulpjes in/uit die op bijna alle mixertjes te vinden zijn. Dit hebben geen eigen bus, dus de 2T TO MAIN is om het als kanaal bij de rest op de MAIN bus te mixen. En de 2T TO MON is om ALLEEN de 2T te horen in plaats van de MAIN mix. Niet te gebruiken hoe ik het wil dus :(

@Scorpion:
Mooi tafeltje. Maar naar mijn smaak een beetje groot om mee te sleuren, zeker met de losse bediening / IO-blok. En ook best prijzig.

Ik overweeg om toch voor beide toepassingen iets anders te kopen. Kleine mixer zonder tweede bus met effecten voor kleine bezetting. En twee kleine mixers (misschien van dat kleine SAMSON of ARTcessories spul?) om m'n keys te mixen en splitsen naar FOH en tweede mixer, daar FOH-AUX bij en m'n Mackies in.

Back