Coldplay - Viva La Vida

EDP

elke dag pannekoeken
Voor een opdracht moet ik Coldplay's Viva La Vida namaken. Of misschien iets dat de zelfde feeling heeft. Daar is het bureau nog niet helemaal uit. Ben in in ieder geval bezig met wat voor werk.
En zoek eigenlijk naar wat tips.
Welke sound. Vooral de klavencimbel achtige sounds die ik hoor. Of is dat een gitaar met veel FX erover?
De piano die ik hoor is heel erg roland volgens mij.
kerkbel pauken gaat lukken.
basgitaar. (staat die helemaal alleen?)
verdwaalde(dwars)fluit
909 kikje subtiel eronder
diverse koortjes.
Strijkers word nog een behoorlijk uitzoek werk.

Track lengte moet ongeveer 2 min. worden.

vergeet ik nog het een en ander?

Ja heb al lopen zoeken op internet maar vind daar alleen bladmuziek en dit lijstje;

Violins (1st and 2nd)
Violas
Cellos
Harpsichord
Bass Drum
Electric bass
Cymbals
Chimes (Tubular Bells)
Electric Guitar
Choir
Keyboard
Synthesizer
Percussion (Kettle Drums)

is kettle drums de engelsebenaming voor pauken?

Op zich een redelijk simpel deuntje om na te spelen. Alleen wat lastig is het eindje, hier zitten wat koortjes in die je dan moet opnemen of zo. Voor de rest voornamelijk een strijkkwartetje met wat extra zooi. En ja kettle drums zijn pauken:) Bladmuziek heb je niet nodig hierbij denk ik. Accoorden enzo zijn goed te horen. Heb je het budget ervoor even de stijkers uitschrijven en live opnemen, dan dubbelen met synths evt. Maar als je zo'n opdracht aanneemt weet je dat zelf ook wel denk ik......

Misschien wel grappig om even If I Could Fly the luisteren van joe satriani, das zo'n beetje het zelfde nummer maar dan meer rock, voor een wat andere invals hoek.

Verder is het bij coldplay het arragement redelijk simpel maar wel veel laagjes, veel strijkers en ander bombarsme(pauken) waarvan het meeste echt op het ritme valt maar sommige(hoger) net even buiten het het ritme om een lekkere kadans erin te houden. Verder over elke akkoord een wat hogere toon die het hele akkoord blijft staan.

Vindt het geen boeiend nummer maar het arragement is erg sterk als je het mij vraagt :D

ja maar vaak is het meest simpele het moeilijkst na te maken.
Ben bang dat het toch nog een dingetje gaat worden. Nu hoor ik toch dat ze ook de zang erbij willen hebben.

Iemand een idee over welke galm dit zou kunnen zijn? ik gok toch op een plate uit een lexicon

Ben bang dat het toch nog een dingetje gaat worden. Nu hoor ik toch dat ze ook de zang erbij willen hebben.

Iemand een idee over welke galm dit zou kunnen zijn? ik gok toch op een plate uit een lexicon

tja simpele dingen zijn idd vaak lastig omdat er zoveel suptiels inzit om het toch interresant te maken. Succes iniedergeval!

Vergeet de plagiaat-fluit niet.

moet dit zo'n reclame deuntje worden zo van "bijna wel, maar net niet" net zo als die nieuwe Alfa Mito reclame bijv?

Denk eerlijk gezegd dat je nog niet op het punt bent te denken over welk type galm er gebruikt kan worden..

Als ze zeggen "iets van Viva la vida" of "precies zoals Viva la vida" dan zou ik z.s.m. proberen de basis van dat nummer neer te zetten.

Geluiden kunnen vervangen worden, als je arrangement eenmaal staat -gok dat daar het meeste werk in zal zitten-, dan kan je lekker bezig zijn met "welke galm", "welke pauken", "wat voor koor", etc etc

Laatst gewijzigd:
Toffe opdracht, gaat lukken. Ik heb hem weleens met de band gespeeld en ik moet zeggen, dat was muzikaal bijna gelijk. Alleen de zang konden we niet nadoen:) Voor de stijkers gebruikte ik een Nord Wave en een Nord Lead 3 (was wel veel uitzoekwerk), basgitaar stond alleen, drummer had pauken en kerkbel. Het deuntje is vrij simpel, maar het is wel vrij veel werk om de exacte geluiden na te maken. Ben benieuwd of de zang je lukt.

Ik zou die 909 even flink oversturen ook, typisch coldplay.

Hehe, nee just kidding, het klinkt idd wel alsof daar subtiel een 909 onder zit met een korte decay, dus dat moet wel werken.

Midifile downloaden, juiste instrumenten zoeken, knippen, plakken, afmixen, klaar. Hoe moeilijk kan t zijn? 100% het origineel krijg je toch niet voor mekaar...

Back