Coldplay - Viva La Vida

Wat wel dapper zou zijn.. als je de koortjes zelf inzingt, stapelen van je eigen stem.

Als je goed luistert aan het eind van het nummer, hoor je een zoet "oeoeh" koortje de akkoorden zingen.. dat klinkt als de zanger van Coldplay die in z'n eentje alle lijntjes (die samen de harmonie maken) heeft ingezongen; al lijkt het in de verte ook beetje op een Mellotron koortje eigenlijk.

Is te doen :)

denk dat dit liedje nergens op slaat zonder zang. op het laatst lijkt het koor wel " The police "

Yo, ben bang dat het eindresultaat wel op het orgineel moet lijken. Ik ga er wel vanuit dat ze snappen dat je niet de klank van de vocalen kan namaken.
Overigens is het wel belangrijk om je in het begin stadium druk te maken over galm en effecten. Dit is denk ik de helft van de sound. Ben er ook al uit dat de strijkers bestaan uit veel gestapelde partijen.
Zelf zingen gaat een probleem worden. Ik zing net zo zuiver als een geslachtsloze walvis in een badkuip. Dus moet een zanger vinden. En ik denk ook dat ik de basgitaar laat inspelen.

Overigens de midi files die op internet rondslingeren zijn niet heel erg behulpzaam. Het zelf uitzoeken gaat sneller dan de midifiles uitzoeken.

Als je je druk gaat maken over galm en effecten, dan zou ik vast een Lexicon 960 verb gaan zoeken op internet, want dat doet ongeveer 60% van de aanvulling op de geluiden bij grote studio's, en dus ook in deze plaat.

Als je toch dingen live in laat spelen, zou ik het volgende doen:

- Gitaar live (MUST!!!)
- Bass gewoon Trilogy ofzo
- Drums live laten spelen (Ton Dijkman ofzo, die schud dat zo uit zn mouw)
- Overige: synths gebruiken
- Koortjes in laten zingen

Maar dan ben je denk ik al 1000 euro verder aan muzikanten en zang... Dan lijkt t natuurlijk wel net echt, als je t goed afmixt...

Denk eerlijk gezegd dat je nog niet op het punt bent te denken over welk type galm er gebruikt kan worden..

Als ze zeggen "iets van Viva la vida" of "precies zoals Viva la vida" dan zou ik z.s.m. proberen de basis van dat nummer neer te zetten.

Geluiden kunnen vervangen worden, als je arrangement eenmaal staat -gok dat daar het meeste werk in zal zitten-, dan kan je lekker bezig zijn met "welke galm", "welke pauken", "wat voor koor", etc etc

Als je je druk gaat maken over galm en effecten, dan zou ik vast een Lexicon 960 verb gaan zoeken op internet, want dat doet ongeveer 60% van de aanvulling op de geluiden bij grote studio's, en dus ook in deze plaat.

Als je toch dingen live in laat spelen, zou ik het volgende doen:

- Gitaar live (MUST!!!)
- Bass gewoon Trilogy ofzo
- Drums live laten spelen (Ton Dijkman ofzo, die schud dat zo uit zn mouw)
- Overige: synths gebruiken
- Koortjes in laten zingen

Maar dan ben je denk ik al 1000 euro verder aan muzikanten en zang... Dan lijkt t natuurlijk wel net echt, als je t goed afmixt...

Gitaar gaat idd ingespeeld worden
de bas ook als de gitaarist toch hier moet komen kan hij dat ook inspelen.
Drums opnemen zie ik het nut niet van. Drums bestaan uit pauken, cymbals en een kickje.
Wat rest zijn de strijkers welke ik nu met VSL aan het namaken ben. En de klavecimbel achtigesound. Daar moet ik nog even induiken maar die sounds heb ik ook wel.

Dat dit geld gaat kosten snap ik ook. daar is het budget ook naar.

Dat 60% van de grote studio's een 960 gebruikt helpt me eigenlijk niet echt. Dat zegt namelijk niet dat dit ook een 960 is. Ik ben vooral benieuwd uit welk bak de galm komt. En welke preset dit komt.
Zelfde voor de gitaren. Ik ben daar zelf niet bekend mee. Hoogst waarschijnlijk trek ik deze door Guitar Rig. Maar het zou helpen als iemand wist door welk effect en amps de (bas) gitaren zijn gehaald.

Ovigens krijg ik vandaag daadwerkelijk te horen of ik het stuk moet namaken. Ze weten niet precies wat ze willen volgens mij. Stiekem hoop ik eigenlijk dat ze voor het orgineel gaan. scheelt mij weer een hoop werk.

Dat 60% van de grote studio's een 960 gebruikt helpt me eigenlijk niet echt. Dat zegt namelijk niet dat dit ook een 960 is. Ik ben vooral benieuwd uit welk bak de galm komt. En welke preset dit komt.
Zelfde voor de gitaren. Ik ben daar zelf niet bekend mee. Hoogst waarschijnlijk trek ik deze door Guitar Rig. Maar het zou helpen als iemand wist door welk effect en amps de (bas) gitaren zijn gehaald.

Dat zeg ik dus. Das zeker een Lexicon 960. Met de lexicom PCM bundle zul je al een aardig eind op weg komen. Ik zou de effecten voor gitaar door je gitarist meteen mee laten spelen. Die neemt waarschijnlijk toch zijn pedalenbak mee, en dat scheelt je heel erg veel werk. Een gitarist is trouwens niet per definitie ook goed in het spelen van bass. daar moet je wel rekening mee houden....

Dat zeg ik dus. Das zeker een Lexicon 960. Met de lexicom PCM bundle zul je al een aardig eind op weg komen. Ik zou de effecten voor gitaar door je gitarist meteen mee laten spelen. Die neemt waarschijnlijk toch zijn pedalenbak mee, en dat scheelt je heel erg veel werk. Een gitarist is trouwens niet per definitie ook goed in het spelen van bass. daar moet je wel rekening mee houden....

het is vast heel aardig bedoeld. Maar nogmaals aan dit soort commentaar heb ik niks.
En je lijkt ook niet heel veel verstand van zaken te hebben. Of in ieder geval denk je dat ik minder verstand heb dan jou.

Dat het een lexicon zou kunnen zijn vermoede ik ook al. Dat het eventueel een 960 helpt me al iets meer. Maar dan zijn er nog tig van presets die het zouden kunnen zijn. De PCM bundel klinkt als een uitgepoepte veergalm in een hondenhok en heeft echt niets met een een 960 te maken.
Ben met galm van mijn Uad kaart(realverb - Dark Ambience. En dan wat tweaken) een heel eind gekomen. Maar het is het nog niet helemaal. Straks eens altiverb checken. Had vroeger PCM-70 IR's en ik heb het idee dat ik in die richting moet zoeken(plate). maar kan die nergens meer vinden.

Wat de gitaar betreft. Deze neem ik zeker niet op met effecten. Daarmee verspeel ik heel veel edit mogelijkheden. Ik snap wanneer je een bandje opneemt je dit wel doet. Maar in deze sector doe je dat niet. Hoe vaak een klant niet de gitaar of de drums even anders wilde hebben. Dan was ik blij dat ik het droge signaal had opgenomen. Zodat ik met guitarrig een andere preset kon kiezen. En dus niet de gitarist opnieuw hoefde te laten komen.
Daarbij (ook al is dat voor dit project niet relevant) kun je nog met de opnames andere dingen doen, dubben, editten enz.

Een beetje goede gitarist speelt wel bas. In ieder geval de gitaristen die ik af en toe in huur wel.

Maar om even terug te komen op het namaken van dit gebeuren. Ik begin mij nu af te vragen. Worden de strijkers nu gedubbeld met alleen een klavecimbel. Of ook nog met een gitaar? Vind het moeilijk om te horen.

Voor de stijkers gebruikte ik een Nord Wave en een Nord Lead 3 (was wel veel uitzoekwerk), basgitaar stond alleen, drummer had pauken en kerkbel. .
Heb jij dat toevallig opgenomen? ben benieuwd hoe dat klonk?

het is vast heel aardig bedoeld. Maar nogmaals aan dit soort commentaar heb ik niks.
En je lijkt ook niet heel veel verstand van zaken te hebben. Of in ieder geval denk je dat ik minder verstand heb dan jou.

Hahahahahaha. Juist. Nee, ik weet inderdaad niet wat je precies doet, maar als je dit soort vragen gaat stellen, in de trend van: hoe maak ik een plaat na... tja...

Ik zal verdere "adviezen-die-volgens-jou-toch-nergens-op-slaan-omdat-niemand-er-toch-meer-verstand-van-heeft-dan-jij" dan ook maar voor me houden. Succes met je cover!

Dat het een lexicon zou kunnen zijn vermoede ik ook al. Dat het eventueel een 960 helpt me al iets meer. Maar dan zijn er nog tig van presets die het zouden kunnen zijn. De PCM bundel klinkt als een uitgepoepte veergalm in een hondenhok en heeft echt niets met een een 960 te maken.
Ben met galm van mijn Uad kaart(realverb - Dark Ambience. En dan wat tweaken) een heel eind gekomen. Maar het is het nog niet helemaal. Straks eens altiverb checken. Had vroeger PCM-70 IR's en ik heb het idee dat ik in die richting moet zoeken(plate). maar kan die nergens meer vinden.

Wat de gitaar betreft. Deze neem ik zeker niet op met effecten. Daarmee verspeel ik heel veel edit mogelijkheden. Ik snap wanneer je een bandje opneemt je dit wel doet. Maar in deze sector doe je dat niet. Hoe vaak een klant niet de gitaar of de drums even anders wilde hebben. Dan was ik blij dat ik het droge signaal had opgenomen. Zodat ik met guitarrig een andere preset kon kiezen. En dus niet de gitarist opnieuw hoefde te laten komen.
Daarbij (ook al is dat voor dit project niet relevant) kun je nog met de opnames andere dingen doen, dubben, editten enz.

Een beetje goede gitarist speelt wel bas. In ieder geval de gitaristen die ik af en toe in huur wel.

Maar om even terug te komen op het namaken van dit gebeuren. Ik begin mij nu af te vragen. Worden de strijkers nu gedubbeld met alleen een klavecimbel. Of ook nog met een gitaar? Vind het moeilijk om te horen.

Moet 't onderschrift niet zijn "Elke dag een pannekoek"?:D
Kom op met je reacties zeg. Mensen proberen je te helpen en je stelt je op alsof jij inderdaad wel alles weet. Dus jij hebt klanten? Ok...

Nogmaals mensen proberen je te helpen hier, en aan je toonzetting en dingen die je zegt te lezen kan je behoorlijk wat hulp gebruiken dus please...

je kan toch met een kajon, een metallofoon en heel misschien een metalen bekertje best ver komen met de drums? (:

En moet het persee dezelfde sound hebben? Want je kan ook met andere sounds hetzelfde sfeer creeren (:
Het lijkt mij erg leuk om de orkestrale elementen gewoon met sansulas ofzo te maken. Of een melodica! En dan heel dunne snaren van de gitaar erbij als 2e stemmen 3e stemmen kan je weer met hoog geplukt bassgitaar doen. Of Contrabass hihi (:

Dat opeengegevenmoment oooh oooh stukje kan je een viool achtige patch maken op een van je synths. en daarmee misschien meerstemmen?

Je moet nooit dingen met effecten opnemen, tenzij het een distortion is gitaar is van de gitarist zelf (: dan is het zelfs handig om je gitaar geluid uit de versterker indien mogenlijk via de direct out ook op te nemen omdat je het later ook kan bewerken (:
Mixen doe je niet bij het opnemen.Maar dat weetjeal (:

Maar als je een tegekke effect hebt die je wilt bewaren kan je wel altijd de natte signaal opnemen natuurlijk (:

Success en k hoop het te horen!

Moet 't onderschrift niet zijn "Elke dag een pannekoek"?:D
Kom op met je reacties zeg. Mensen proberen je te helpen en je stelt je op alsof jij inderdaad wel alles weet. Dus jij hebt klanten? Ok...

Nogmaals mensen proberen je te helpen hier, en aan je toonzetting en dingen die je zegt te lezen kan je behoorlijk wat hulp gebruiken dus please...

Volgens mij geef ik alleen maar aan waar ik wel iets aan heb en waar aan niet. Iets namaken is voor mij echt nieuw. Daar heb ik totaal geen ervaring mee. Een gitaar opnemen daarin tegen wel.
Ik ben niet aan het opscheppen over klanten of iets dergelijks. dus die opmerking snap ik niet.
Daarnaast probeer niemand aftezeiken maar ik ben misschien onduidelijk wat ik precies wil.
Probleem is dat ik het stuk moet namaken. ik ken de klant een beetje en die wil voor zover ik het begrijp dat de cover het liefst voor 98% procent er op het orgineel lijkt.
Ik heb hiervoor een soundalike gemaakt van queen coldplay en hans zimmer(gladiator) maar hoewel ik aan hun eisen had voldaan wilde ze toch tekens weer iets anders.
Ze zijn echt heel moeilijk. (misschien zelfs onmogelijk)

Wat pimpampeter al eerder zei;
Midifile downloaden, juiste instrumenten zoeken, knippen, plakken, afmixen, klaar. Hoe moeilijk kan t zijn? 100% het origineel krijg je toch niet voor mekaar...
Ik ben zeg maar in dit stadium. Maar daar kom ik dus niet mee weg.

het arrangement namaken dat lukt me. Maar Waar ik echt op vast loop, is het zo natuurgetrouw namaken van de sound die coldplay heeft. Bij benadaring lukt het enigzins.
Heb nu de eerste 16 maten en los klinkt het leuk. Maar als ik dan het orgineel hoor merk je toch een groot verschil. Daarom hoop ik er achter te komen hoe alle sounds zijn bewerkt. Welke galm, delay, en dergelijke.

Naast galm delay amps ben ook benieuwd naar compressie en bijvoorbeeld de samenstelling van de strijkers. Heb nu alleen violen (chamber strings stac van vsl) had er ook nog cello onder gelegd. Maar dit werd veel te zwaar voor mijn gevoel.

om die sound precies na te maken moet je wss een SSL tafel kopen (: en talloze randapparatuur hebben zoals net als Micheal(?) Brauner.
Ik weet niet zijn voornaam precies. Maar die heeft het afgemixed.

om die sound precies na te maken moet je wss een SSL tafel kopen (: en talloze randapparatuur hebben zoals net als Micheal(?) Brauner.
Ik weet niet zijn voornaam precies. Maar die heeft het afgemixed.
Ok ik zal eens kijken of ik iets meer budget kan lospeuteren:)
iig bedankt voor het artikel. Gaik even lezen.

Erg interessant artikel. Moed zakt nu wel een beetje in mijn schoenen moet ik zeggen.

nee dat moet je juist niet hebben! (:
Probeer alles gewoon uit.
soms zijn de gekste behandelingen de mooiste.

Maak gewoon een referntie track met de coldplay liedje en wissel jouw mix met die van micheal brauer.
Gebruik verschillende galmen en compressors en limiters.

Geef veeeel aandacht aan panning en de balans. Dit is wel 70% van je klankkleur. Begin niet met effecten enzo voordat je alles goed gebalanceerd heb. Je komt er wel :)
Het is een kwestie van mierenverkrachten (:

De hele bovenstaande discussie, en SOS artikel gelezen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je vorderingen (tot zover)?

Kun je al wat laten horen?

uit eindelijk is de klant toch met het (aangepste) orgineel verder gegaan. dus ik heb hem niet afgemaakt. zal vanavond het stukje posten wat ik wel af heb gemaakt.

Back