Hammondsimulatie (elka X-50)

PsYcHomAnTiS

Stamgast
Ik ben al een tijdje op zoek naar een goeie hammondsimulatie. Ik speel in een rockbandje en dan mag een mooie simulatie niet onderbreken.
Op dit moment heb ik een Roland JV-90 en een Juno D LE. De juno heeft een lesliesim, maar die klinkt ruk, en ook de orgels zijn slecht. De JV-90 heeft enkele mooie orgels in mijn expansion board zitten (POP), maar geen lesliesim en ook maar een paar goeie sounds.
Ik moet zo goedkoop mogelijk aan iets geraken, ook al wil ik o zo graag een nord. Ik spreek echt over een laag budget, onder 300 euro moet het blijven.
Nu zag ik een Elka X-50 staan, voor 145 euro, niet in heel goede staat maar werkt wel nog. Het is een oud beest, maar hij klonk me percies niet slecht op dit youtubefilmpje (slechte kwaliteit).
Maar op het internet kan ik heel weinig vinden erover, weet iemand iets meer? Is dit ding niet te zwaar om rond te zeulen? En kan iemand me nog wat meer over het geluid vertellen?
Andere opties zijn: een nieuwe Expansion (Keyboards 60s & 70s) voor de JV-90, of een E-MU B-3, maar die laatste is niet te vinden. Weet er iemand nog iets anders goed in mijn budget?

Een Yamaha EX5 heeft ook geen verkeerde orgels aan bord, en redelijk goede effecten als overdrive en leslie. Waarschijnlijk wel boven budget. Een Yamaha EX7 is voor wat jij zoekt dan ook evengoed toepasbaar en moet binnen budget vallen. Ga je voor een ouderwets portable orgel, vergeet dan ook niet een leslie simulator te budgeteren. Als die al in die oude bakken zit klinkt die meestal belabberd.

@Manu: De link die jij geeft laat bij mij alleen een masterkeyboard zien.....

En ik had m niemand aangeraden ware het niet dat ik hem een tijdje geleden onder mijn vingers heb gehad en erg aangenaam verrast was! Helemaal als je de interne leslie sim opzeilt en via die RT-20 gaat...leuk setje voor weinig...en nee, hij is niet van mij hahaha

Een tweedehands Boss SE50 effect-unit heeft een zeer bruikbare leslie-sim. Je bent voor minder dan 100 euro klaar en kan alle synths omtoveren tot vette hammonds. Is gewoon MIDI dus perfect aan te sturen. Er staat er een op marktplaats...
http://muziek.marktplaats.nl/effecten/418386301-boss-se50-stereo-effects-processor-multi-effect.html
Is niet van mij (ik heb wel een reserve SE50 die ik ooit nog eens weg doe)

Ik heb ook nog een oude Dynacord CLS222 (of 122?), geen midi, is analoog maar een hele goede lesliesim. Ik zie er geen op marktplaats maar denk dat ze 150 - 200 euro kosten.

Met die twee heb je voor weinig geld de sound die je zoekt. Ik heb ooit eens een mp3-tje gemaakt waarbij ik het effect liet horen, als je wilt kan ik het nog eens opzoeken en plaatsen.

Neem dit setje, klinkt goed! Beter ga je niet krijgen voor dat geld! Stuur je aan met een van je synths:
http://link.marktplaats.nl/424766525

ziet er inderdaad erg goed uit voor het geld (heb al veel goeds gelezen over de lesliesim), maar... flevoland... ik woon in belgië... da's echt wel te ver. En in belgië zie ik er niet direct een staan. (er staat wel zo'n lesliesim op 2dehands, maar zonder goeie hammondpatches ben ik er niet veel mee. Naar die OB-3 ga ik in ieder geval wel uitkijken, voor het geval ie op de belgische tweedehandssites komt.
Al bedankt voor de reacties!

Ik heb een bod gedaan van 50 euro op die X-50, wie weet hapt hij toe. Voor wat ik op internet lees creëert hij mooie sinussen van de echte hammonds, maar de lesliesim is niet goed. Als ik er nog een goeie lesliesim bij vind, is het in orde. Voor 50euro kan ik tenslotte niet veel mis kopen.

Denk dat die X50 alleen al voor meer dan het dubbele weg gaat als hij niet hapt. En een goede leslie sim is een RT-20 van Boss, Een Dynacord 222 of als je het goed wilt doen een Neo Instruments Ventilator...is een gok, ik zou gokken op het opsturen van dat setje vanuit Flevoland.

Maar die Elka is wel gaaf hoor, alleen onderhoud, vergeet dat niet he!!

Die Neo Instruments Ventilator wil ik inderdaad nog eens proberen. Wat ik op internet heb gezien en gehoord vond ik veelbelovend

Ik heb een bod gedaan van 50 euro op die X-50, wie weet hapt hij toe. Voor wat ik op internet lees creëert hij mooie sinussen van de echte hammonds, maar de lesliesim is niet goed. Als ik er nog een goeie lesliesim bij vind, is het in orde. Voor 50euro kan ik tenslotte niet veel mis kopen.
De FM reeks van Yamaha is speciaal ontworpen om o.a. mooie sinussen te genereren.
Deze hebben n.m.i. ook zeer goede simulaties van o.a. de hammonds (SY99, ec.t).

Maar dat is leuk als het gaat om 'synthese benadering' van een Hammond klank. Echter is de sound van een FM bak, hoe goed geprogrammeerd ook geen vergelijk met een redelijk tot goede kloon. De sound van zelfs al zo'n OB3 krijg je niet uit een SY99 of welke andere bak dan ook (trust me, ben er vaak genoeg mee bezig geweest), en het karakter van die X50 al helemaal niet! Dat is een instrument opzich...en niet alleen maar een output die je even na kan bouwen.
Mensen denken vaak te makkelijk over Hammond sounds, helaas

Denk dat die X50 alleen al voor meer dan het dubbele weg gaat als hij niet hapt. En een goede leslie sim is een RT-20 van Boss, Een Dynacord 222 of als je het goed wilt doen een Neo Instruments Ventilator...is een gok, ik zou gokken op het opsturen van dat setje vanuit Flevoland.

Maar die Elka is wel gaaf hoor, alleen onderhoud, vergeet dat niet he!!

Hmm,opsturen zie ik niet onmiddelijk zitten.En ik moet de ouders ook nog overtuigd krijgen...
Ik vind het een beetje raar dat die X50 voor zoveel weggaat dan. De X-55's, de 2-klaviersversie van de X-50, raakt zelfs voor 50 euro niet verkocht. Maar die is me een beetje te zwaar.
En van dat onderhoud: vermits het een volledig analoog instrument is, zit het niet heel erg moeilijk in elkaar. Ik ben geen technieker, maar als ik af en toe het stof een wat wegspuit, de potmeters wat clean en er geen al te gekke dingen mee doe moet dat toch in orde zijn?
verkoper heeft nog niet gereageerd, dus ik wacht af.

Onderhoud hoeft ook nooit een groot probleem te zijn alleen moet je er wel rekening mee houden bij die ouwe beestjes. Het kost je danwel geld danwel tijd, je moet de tools en de kennis hebben. Zolang je dat kunt opbrengen en kan zit je goed.
Die X-55 is geen dubbelklaviers X-50 hoor, vergis je niet...in ieder geval naar mijn weten niet en ook niet als je ff snel Googled. Die X-50 is een aparte, en goede kloon met punch en daardoor gezocht.
Ik zou bij beperkt budget in jouw geval ook qua muziek gaan voor nieuwer, stabieler en dus zekerheid. Zekerheid in mogelijkheden, zekerheid in sound en in stabiliteit.

Onderhoud hoeft ook nooit een groot probleem te zijn alleen moet je er wel rekening mee houden bij die ouwe beestjes. Het kost je danwel geld danwel tijd, je moet de tools en de kennis hebben. Zolang je dat kunt opbrengen en kan zit je goed.
Die X-55 is geen dubbelklaviers X-50 hoor, vergis je niet...in ieder geval naar mijn weten niet en ook niet als je ff snel Googled. Die X-50 is een aparte, en goede kloon met punch en daardoor gezocht.
Ik zou bij beperkt budget in jouw geval ook qua muziek gaan voor nieuwer, stabieler en dus zekerheid. Zekerheid in mogelijkheden, zekerheid in sound en in stabiliteit.

Dat van die X-55 had ik ergens op internet gelezen, dus waarschijnlijk heb jij gelijk.
Ik ben momenteel aan het twijfelen. Ergens heb ik wel een zwak voor oude instrumenten, maar ik heb geen zin om erg veel aan onderhoud te betalen. Als ze te onbetrouwbaar zijn moet ik het niet hebben. Die elka leek me wel stevig, en het is tenslotte geen B-merk, dus dacht ik dat dat wel ging meevallen.
Langs de andere kant kan ik misschien wel beter een nieuwer, betrouwbaarder alternatief kiezen. Maar die zijn dikwijls (veel) duurder en klinken even of zelfs minder goed... (ik heb 300 voor mijn Juno betaald en maar 100 voor de JV-90 (met expansion!); de JV-90 klinkt veel beter).
Zou die elka onbetrouwbaar zijn? Ik heb thuis een goed onderhouden philicorda staan die dubbel zo oud is, en daar is nog nooit iets mis mee geweest. Ook met de stokoude hammond van een maat van me is niets mis, ook al is hij slecht onderhouden en zijn er nog nooit nieuwe buizen in gestoken!
Een beetje een dilemma nu... :erm:

Dat van die X-55 had ik ergens op internet gelezen, dus waarschijnlijk heb jij gelijk.
Ik ben momenteel aan het twijfelen. Ergens heb ik wel een zwak voor oude instrumenten, maar ik heb geen zin om erg veel aan onderhoud te betalen. Als ze te onbetrouwbaar zijn moet ik het niet hebben. Die elka leek me wel stevig, en het is tenslotte geen B-merk, dus dacht ik dat dat wel ging meevallen.
Langs de andere kant kan ik misschien wel beter een nieuwer, betrouwbaarder alternatief kiezen. Maar die zijn dikwijls (veel) duurder en klinken even of zelfs minder goed... (ik heb 300 voor mijn Juno betaald en maar 100 voor de JV-90 (met expansion!); de JV-90 klinkt veel beter).
Zou die elka onbetrouwbaar zijn? Ik heb thuis een goed onderhouden philicorda staan die dubbel zo oud is, en daar is nog nooit iets mis mee geweest. Ook met de stokoude hammond van een maat van me is niets mis, ook al is hij slecht onderhouden en zijn er nog nooit nieuwe buizen in gestoken!
Een beetje een dilemma nu... :erm:

Ik zei toch ook al dat het heel goed kan alleen kan en mag je er nooit van uitgaan bij die oude bakken.
Ik heb er heel veel maar betaal ook om probleemvrij te kunnen blijven draaien, wat het absoluut waard is maar je moet het kunnen doen.

Ik zou als je begint nooit kiezen voor oude zooi, maar meer op safe gaan. Dan kan je lekker muziek maken, misschien genieten en wat geld verdienen tegelijk en als je dan echt een leuke buitenkans krijg iets leuks ouds en goeds te kopen daar voor te gaan...but that's me persoonlijk natuurlijk...ook al zou ik het ook wel echt als advies mee willen geven.

En dan ook nog domweg de klank! Een mindere kloon door een buizenleslie is overtuigend, een iets beter kloon door een slechte tot middelmatige kloon overtuigd niet...niet in de mix en niet in de sound. Die X-50 is gaaf door maar nogmaals door een goede leslie heen en als ie problemen en kraakvrij is. Als ie goedkoop is en je kunt het missen zou ik het zeker niet na laten hem te kopen, maar koop dat ook nog een andere nieuwere bak of set erbij! Klinkt gek maar soms is het beter te wachten, door te sparen en dan in 1x meer geld uitgeven aan wat je echt wil zoekt of kan gebruiken dan vanuit enthousiastme iets te kopen waar je wel spijt van zou kunnen krijgen.

Voor een idee van die X-50 door een leslie(-sim) heen moet je ff op YouTube dingen opzoeken van Bertolf live, nederlandse band bijv:

In aanvulling op wat Manu schreef, wat wil je ermee. Wil je iets redelijk bedrijfszeker hebben en goed klinkend, neem dan de Oberheim. Ga je voor nostalgie neem dan de Elka. Qua sound denk ik dat de Oberheim het gaat winnen, en als ik moet gokken qua bedrijfszekerheid ook, alhoewel het volgens mij alle twee Italianen zijn(de Oberheim is gemaakt in de Viscount fabriek als ik mij niet vergis), en die staan niet bepaald bekend als de meest betrouwbare bakken.(dan heb ik het over de instrumenten, en niet over mensen:mega:)
Zaken als foldback en keyclick zitten waarschijnlijk niet op de Elka maar wel op de Obe. En een betere Leslie sym op de Obe ook. Ouder betekend zeker niet slechter, maar je moet wel houden van afwisseling. Een Hammond X5 die ik 10 jaar of zo intensief gebruikte raakte defect binnen een week nadat ik deze via het forum had verkocht, zelf absoluut geen problemen ermee gehad. Een 40 a 50 jaar oude Hammond B3 die ik 's ochtends in een theater heb laten checken en afregelen voor mijn eindexamen conservatorium had 2 uur nadat de monteur weg was een probleem met een gebroken kabel in de leslie. Dit hoort een beetje bij vintage, meestal gaat het goed. Voor thuis allemaal geen probleem, voor live even nadenken wat je wilt. Als ik met een popbandje speel heb ik ook altijd 2 synths mee, is er iig eentje die werkt(alhoewel ik met m'n eigen spullen nog nooit (knock on wood) maar ook 1 echt probleem heb gehad, wel al twee keer met een musical problemen gehad met spullen van het productiebedrijf die niet werkten, best balen als er al een paar honderd mensen zitten te wachten in de zaal)

Ik heb op dit moment 2 betrouwbare bakken, dus hij moet niet echt eeuwig meegaan,, maar ik ga niets kopen dat uit elkaar valt.
Op dit moment is er niet veel te vinden op de belgische 2dehandssites, zo'n OB-3 lijkt me wel tof, maar ik wil toch echt wel eerst testen, en ik kan niet naar flevoland, dus dat gaat niet gaan... Als er een in belgië komt is het doenbaar maar eerlijk gezegd zie ik niet veel hammondsims langskomen... Zijn er goeie keyboards/modules die ook goeie hammonds aan boord hebben naast andere patches voor weinig geld? Het is niet dat ik het beste van het beste van geluid wil, maar ik ben toch echt wel niet tevreden met de flutb3's uit mn Juno D.
Een andere mogelijkheid is dan een expansion board waar ik voor 100 euro aan kan geraken:
http://www.synthmania.com/sr-jv80-08.htm
Klinkt wel goed, maar ik vind het een beetje ruk om evenveel te betalen voor een bordje als voor mijn ganse keyboard met een extra bordje in. En dan moet ik ook steeds van bord verwisselen als ik sounds vanop mijn Pop bordje wil.

Een andere mogelijkheid is dan een expansion board waar ik voor 100 euro aan kan geraken:
http://www.synthmania.com/sr-jv80-08.htm
Klinkt wel goed, maar ik vind het een beetje ruk om evenveel te betalen voor een bordje als voor mijn ganse keyboard met een extra bordje in. En dan moet ik ook steeds van bord verwisselen als ik sounds vanop mijn Pop bordje wil.

Ik heb hem gehad en heb nog steeds de "SRX versie" en ben er niet kapot van. Die hammonds overtuigen mij voor geen meter en dat zit hem in de slechte leslie-sims in de Roland synths. Zelfs de fantom-G leslie is niet meer dan een aardige poging maar is niet echt lekker. En het leslie-effect (& overdrive) laat zich niet vangen in een sample dus ook niet in de SR-JV of SRX kaart.

Back