Sustainpedal via midi dinplug oplossing?

Mikula

Soulman
Hoi allemaal,

Ik ben vanmiddag de trotse bezitter van een Microkorg XL, echter kwam ik er vandaag pas achter dat de microkorg series geen mogelijkheid hebben tot ophooken van een sustain/expression pedal.

Nu heb ik nog een oud sustainpedal liggen met een groto monojack erop. Ook heb ik nog wel wat DIN 9-pins liggen. Mijn vraag weet iemand of er iets van DIY projecten bestaan om van een 'normaal' sustainpedal een midi sustain gemaakt kan worden? Midi in zit er namelijk wel op, dus ik dacht dan maar CC messages sturen, maar wel via iets van een pedaal, want ik wil portable blijven. Dus een ander keyboard doorlussen naar de XL is geen optie voor mij.

Ik ben ook wel bereid om een kant en klare oplossing aan te schaffen, maar mijn google kunsten hebben mij nog niet geleerd dat deze uberhaupt bestaan.

Alle hulp is welkom!

Wat wil je besturen met je pedaal? Ik neem aan de release van de Amp EG een stuk verlengen om zo het effect van sustain te verkrijgen?

Je zult tussen het pedaal en de korg een microcontroller moeten plaatsen die de coresponderende CC doorstuurt naar de MIDI in. Hiervoor bestaan er veel mogelijkheden. Met een Arduino of een PIC lijkt het me wel haalbaar. Voor de Arduino zijn er voorbeelden beschikbaar om deze als simpele MIDI controller te gebruiken en het pedaal kun je dan gewoon gebruiken om een input te schakelen.

Verder zijn er gigantisch veel oplossingen te koop om schakelaars, potentiometers, etc. om te zetten naar MIDI data. Deze zijn echter meestal bedoeld om complete MIDI controllers te maken.

Verder gebruikt MIDI DIN5's van de 180°-variant, dus met DIN9 kun je niets doen.

IOStream, beetje laat van mijn kant, maar bedankt voor je uitgebreide antwoord. Je hebt gelijk.. DIN-5 bedoelde ik. Verder doelde ik eigenlijk op een simpele note on/off oplossing.
Ik gaf aan in mijn vorige post dat ik portable wilde blijven, maar daar ben ik vanaf gestapt. Ik heb nu mijn motif toch maar doorgelust naar de XL en mocht ik dan toch portable willen zijn, dan moet ik maar genoegen nemen met het niet hebben van een sustain pedaal.

Thx for the effort!

Goed dat je toch nog een oplossing hebt gevonden (kinda). Misschien dat iemand er ooit op komt om hier een bakje/kit voor te gaan verkopen, er zijn er vast nog die dit probleem hebben.

Zelf heb ik geen behoefte aan een sustainpedaal voor mijn microKORG (de 'oude'), maar het blijft natuurlijk een nuttige functie op een synth.

Precies! Helemaal als je het ding als masterkeyboardje wil gebruiken, maar eigenlijk ook omdat er in de nieuwe versie een paar hele lekkere Piano en EP presets zitten en dan is het voor mij als keyplayer van huisuit wel handig.

Ik blijf mn ogen open houden voor een betaalbare oplossing (het liefst iets dat ook niet extern gevoed hoeft te worden om nog mobieler te blijven). Mocht ik iets tegen komen dan post ik het hier ook nog wel.

De standaard midi controller message voor sustain is midi CC 64 ("hold"), wordt door bijna alle midi apparatuur tegenwoordig wel herkend. Je zou dus een footcontroller kunnen gebruiken die je kunt gebruiken/programmeren op cc64. Of er daadwerkelijk dedicated controllers voor alleen een sustain/hold pedaal bestaan weet ik niet, maar er is een aantal footcontrollers op de markt, o.a. van Behringer (FCB1010?), waarmee je vanalles kunt programmeren.

Ben even gaan googlen op die FBC1010 maar die gaat hem er niet meer heel portable houden :P

Ik zie wel bijv dit
http://tomscarff.tripod.com/products/midi_controller_prog.htm
http://tomscarff.110mb.com/foot_pedalsx4_USB_MEGA/foot_pedalsx4_USB_MEGA.htm

Maar ik hoopte tijdens het openen van dit topic dat er sustainpedalen bestonden met een 5-pins din plug aan het eind.. Of bijvoorbeeld een adapter van 5-pin din naar female 1/4" die dan op de juiste manier gewired is. Maar om die cc64 messages te sturen voldoet een simpel on/off signaal natuurlijk nooit <- u leest het al.. ik ben niet de meest technische hier op het forum, dus ik vraag me af of ik me uberhaupt an bovenstaande DIY projecten moet wagen, haha! :frons:

Jep dat ging goed.. maar alles loopt via de pc. Motif hangt via Mlan aan de pc en de microkorgXL is met USB verbonden. In cubase maak ik een miditrack aan en geef aan dat midi in de Motif moet zijn en midi out is KorgXL(sound)

Maar rechtstreeks doorlussen moet ook gewoon lukken lijkt me.

Back