van 1x xlr naar 2x xlr or TRS/TS

Dat had ik dus gedaan, maar dan heb je alleen discreet LFE signaal in cubase, je kan dan namelijk niet via A + B monitoren. moet dus echt helaas buiten de box gebeuren

Volgens mij moet je een beetje 'out of the box' denken. Je kan bijv. eens wat spelen met individuele sends (net alsof je talkback configged), of je kan bijv. de main outs naar de sub laten sturen en de control room outs naar de speakers, of misschien buiten control room naar een bus waarvanaf meerdere outputs tappen, of wellicht in control room door gewoon een 5.1 matrix te configgen en dan wat outputs leeglaten... ga eens lekker los!

heb ik al gedaan hans, werkt niet, output bussen zijn lijn niveau en gaan dus niet mee met monitoring volume. x.1 configs zijn discreet en spelen dus alleen lfe signaal naar sub.

Je kan ook overwegen een UREI 525 crossover te kopen.
Ik heb gelezen dat een crossover niet noodzakelijk is in jouw setup,
maar ondanks dat kan het toch een betere oplossing zijn. (lees: "kan").

Die UREI is erg goed en wordt veel gebruikt in grote studios en live rigs.
Daarnaast is het een crossover die zeer gewaardeerd wordt in het land der hifi-audiofielen.
Dat is misschien een mooie combinatie voor jou.

heb ik al gedaan hans, werkt niet, output bussen zijn lijn niveau en gaan dus niet mee met monitoring volume. x.1 configs zijn discreet en spelen dus alleen lfe signaal naar sub.

Jij geeft wel heel snel op, hoor.
Niemand zegt dat je in een 5.1 set je sub als LFE moet aansluiten. Zie 'm gewoon als een tweede speakerpaar. Fill in the dots...

Of nog een andere manier http://cubase.net/phpbb2/viewtopic.php?t=108518&sid=d69b37053044a5eca19d4fcadb80075e
10 sec. Google gebruikt...

2e speakerpaar kan niet gelijk met eerste speakerpaar, control room doet alleen cycling, A > B geen A +B anders was het makkelijk.

UREI misschien een beetje overkill, net zo als bijv Bryston, high end crossovers die duurder zijn als de sub zelf is ook het paard achter de wagen spannen.

2e speakerpaar kan niet gelijk met eerste speakerpaar, control room doet alleen cycling, A > B geen A +B anders was het makkelijk.

Je hebt overduidelijk niet gelezen wat er in de link stond, of geprobeerd wat ik opschreef.
Maar veel succes verder met de oplossing van je probleem, hè!

/out

Hans niet zo gepikeert, die link lost het probleem niet op, het gaat erom dat de 2e output mee moet met het monitoring volume van de eerste, anders heb je er nog niks aan
een studio send is dus geen oplossing aangezien deze weer met z'n eigen volume fader komt en dus niet hardwired is naar de primaire monitoring op de interface. m.a.w. doe ik het volume dus zachter op m'n MR816x, dan gaat de A monitoring wel zachter, maar de studio send niet.

zoals je begrijpt, kan de mainmix fader niet als volumeknop gebruikt worden, aangezien je dan mix levels zit te bewerken ipv van monitoring levels.

het gaat er juist om dat je ergens 1 MONITOR volume regeling hebt, die de output naar de monitors EN SUB bedient. (dan wel in software, danwel in hardware) snappie?!?

Raphie,

Kun je die channels dan niet aan elkaar linken? Hoe dat bij Control Room bv zit weet ik niet, maar bv faders in de 'gewone' mixer kun je aan elkaar koppelen in Cubase door beide kanalen te selecteren in je mixer en dan met de rechtermuisknop iets van Link Channels. Heb je dat al gecheckt?

Als je het zelf zo goed snapt, waarom zoek je dan advies?

Ik denk dat de openingspost duidelijk was voor wat ik zoek? heb zelf natuurlijk al het e.e.a geprobeerd voor dat ik dit topic opende?

Ok, ben even wezen proberen met 2x DI400 van Behringer, dit werkt wel, maar op ongeveer half volume, tevens zijn deze DI's niet echt neutraal te noemen en klinken ze "sompig" geen punch dus.

nu ben ik dus beniewd of een simpele distributieversterker wel beter presteert zoals in de eerdere links van Arno, ik ga vanavond ook ff m'n Benchmark DAC opnieuw aansluiten voor monitoring, deze heeft namelijk wel EN RCA & XLR uit in parallel, kijken of dat beter klinkt. Dat de sub een welkome aanvulling is tot dat ik Quested full ranges kan betalen is wel duidelijk, alleen nu nog een kwalitatief goed intergratie zonder er al te veel budget aan te spenderen

Ik kan er natuurlijk niet achter kijken, en weet niet of je de sub misschien sowieso al had staan (voor in de woonkamer of zo), maar je legt nu dadelijk bijna € 250 neer om je sub aan te kunnen sluiten. En dat voor een tijdelijke oplossing.
Dat geld had ik dan eerder in een andere sub gestoken die sowieso de juiste aansluitmogelijkheden heeft. Maar ja, dat is natuurlijk mosterd na de maaltijd.

Maar als de kwaliteit voor nu niet high end hoeft te zijn, omdat je toch later andere monitors gaat kopen, en dan de sub niet meer nodig hebt, begrijp ik niet waarom je niet gewoon even bij de lokale elektronica shop een splitkabel laat solderen met de juiste stekkers eraan. Bespaart je meer dan € 200.

m'n sub is 700 euro, voor 200 euro koop je geen fatsoenlijke sub, alleen van die PC gaming dingen

Dat bedoel ik dus niet. Ik bedoel: mocht je deze sub voor dit doeleinde hebben gekocht (dus als je hem niet al had voor in je woonkamer ofzo), dan had je er beter een kunnen aanschaffen met de juiste aansluitmogelijkheden. En dan was € 700 + € 200 = € 900. Daar heb je toch een aardige monitor sub voor in de studio voor.

Maar je had hem blijkbaar al (voor in de woonkamer dus denk ik), dus is het n.v.t.

Maar voor een tijdelijke oplossing zou ik dus eerder iets laten solderen voor een paar tientjes dan een paar kastjes kopen voor meer dan € 200. Of het moet natuurlijk iets erg lange termijn tijdelijk zijn, dus als je je Quested pas over een paar jaar wilt gaan kopen, dan wordt het misschien een ander verhaal.

Ik waardeer het meedenken Arno, top!

de crux voor mij is om er achter te komen wat het kwalitatieve verschil is tussen DI's, Y-kabels, crossovers (heb eigenlijk helemaal geen filter nodig) en xlr mic splitters.
de sub had ik i.d.d. al anders was pass through op de sub i.d.d. een veel slimmere oplossing geweest.

Back