van 1x xlr naar 2x xlr or TRS/TS

Johndoe11

Gedeactiveerd account
volgend probleem

wil graag een subwoofer aansluiten, maar m'n monitoren hebben geen pass through,
hoe maak ik van 1x XLR > 2x XLR of 2x TRS, of TS / RCA ?

zijn hier simpele splitterkabels voor, of heb je een distributie amp nodig? of kan je ook 2x een DI box gebruiken met passthrough zoals de Behringer DI400p?

Crossover is niet nodig, dat zit al op de woofer en monitoren, gaat dus puur om de routing van 1 naar 2 op line niveau (geen volume of input regeling nodig)

Zijn er klank/kwaliteitsverschillen afhankelijk van welke oplossing je kiest?

Precies wat Arno zegt... de subwoofer heeft de passthrough (met interne crossover) voor stereo situaties.
Voor een surround (5.1) heeft de subwoofer een eigen kanaal (LFE).
Elke andere oplossing lijkt me een recept voor problemen.

Zoals aangegeven, de subwoofer heeft geen passthrough en LFE (als in Low Frequency Extention - discreet kanaal) is niet wat ik bedoel.

Dus de vraag is echt, hoe ga ik in HQ van 1 naar 2?

anders soldeer je er zelf een.

op de connector soldeer je dan een kabeltje die er meteen weer uit gaat. weet niet of dat het kan met ohm maar dat moet je zelf even achter komen

Zoals aangegeven, de subwoofer heeft geen passthrough en LFE (als in Low Frequency Extention - discreet kanaal) is niet wat ik bedoel.

Dus de vraag is echt, hoe ga ik in HQ van 1 naar 2?

Ik ben bang dat ik het dan inderdaad niet begrijp.
Alle subs in de prijsklasse die jou zouden kunnen interesseren ;) die ik heb bekeken, hebben de functionaliteit van het doorrouten van het signaal.

Je stereo out die dus normaal naar je monitors gaat, gaat dan in plaats daarvan eerst naar je sub, en vanuit de sub lus je ze door naar je monitors.

Subs die ik bekeken heb die dit allemaal hebben zijn:
K+H o810
PSI Audio sub A225M
Dynaudio BM9s
Focal Sub 6 BE

Mocht ik het toch echt niet begrepen hebben :?, xcuse me. Maar kun je dan iets exacter uitleggen welke aansluitingen je ter beschikking hebt op welke monitors en wat je dan exact wilt doen? Want ik wil het dan ook wel graag snappen :eureka:

Beetje rare manier om subs aan te sluiten, inderdaad.

Om op de vraag te beantwoorden (i.p.v. de vraag in vraag te stellen):
Zelf gebruik ik Y-splitters van Cordial (in mijn chain, niet naar subs ofzo).
Ze zijn niet gebalanceerd (en je verliest natuurlijk een drietal dB omdat je signaal gesplit wordt).

huidige speaker Mackie HR824 MKII, deze heeft alleen RCA/TRS/XLR balanced/unbalanced in)
subwoofer BK XXXL400DF (peerless 12" in sealed cabinet met 400Watt versterker)
deze heeft alleen RCA (unbalanced) in

Ik heb in de startpost al aangegeven dat er op beide apparaten geen through zit, waarom dan toch de discussie dat mensen dat "vreemd" vinden? laten we even focussen op de oplossing, dus hoe van 1x XLR naar 1x XLR + RCA, of 2x RCA/TS in de best mogelijke kwaliteit.

Volgens mij proberen de mensen je gewoon te helpen hoor...

klopt, waardeer ik ook, maar laten we ons tot de vraag beperken: signaal kwalitatief splitten van 1 naar 2

gaat om deze woofer

XXLS400_BA_Rear2.jpg

Hier staat denk ik wel zo'n beetje wat er op dat gebied te krijgen is:
http://www.thomann.de/nl/signalsplitter.html

En dan natuurlijk nog wat passende kabels aanschaffen of (laten) maken.

Note:
Buiten dat ik me niet voor kan stellen dat jij met Behringer wilt gaan werken: zelf heb ik de MX882 om een stereo signaal (aktief) te splitten naar 4x stereo, en hij doet zijn werk. Maar er zijn dus vele opties in alle prijsklassen.

Ummm... ik heb even gekeken, het is een sub die vooral bedoeld is voor hifi/HT doeleinden.
Dus met een instelbare filter voor hoog afrol, en blijkbaar ben je van plan om op je speakers laag af te rollen.
Dat is, daar zal je wel achter komen, een bijzonder lastige constructie om echt een goeie overgang / integratie tussen monitors en sub te bereiken, niet alleen op frequentie maar ook op fase. Sub integratie is toch al een klote klus... :D

Professionele subs, zoals het lijstje wat Arno noemde, hebben niet voor niets ingebouwde passthrough met management opties.
In deze specifieke situatie; een fatsoenlijke (actieve) crossover / loudspeaker management system lijkt een veel beter alternatief. Heel aardig voor dit soort dingen is de Behringer DCX-2496, maar ja, daar staat Behringer op hè?
Zonder nou op de man te willen spelen, je zult het wel niet willen aannemen en 3 pagina's lang roepen dat je zelf een betere oplossing hebt verzonnen, maar dat moet je natuurlijk zelf weten... :z

Dan nog iets om te proberen; in plaats van met allerlei wonderlijke splitter/kabelconstructies waarmee je hoe dan ook je signaal aantast (beetje zonde van je high-end setup zo) kan je er ook aan denken om de sub aan te sluiten als een 'virtueel' 2e paar speakers (die je naar keuze gelijktijdig kan laten meespelen met je main speakers).
En dat kan dan bijv. op een monitor controller (maar die had je niet meer, toch?) of volgens mij met wat creatief uitdenken zelfs in de Cubase Control Room setup, en in dat geval dus op een separate output van je audio interface. Of je dan nog een verloopkabel nodig hebt om van stereo pair evt. naar mono RCA of juist stereo RCA te komen, is afhankelijk van je eigen inrichtingskeuze, waarschijnlijk.

Wat Hanz zegt lijkt ,mij de beste optie.
Een tweede out op je geluidskaart assignen en dit signaal naar je sub sturen.......

Wat Hanz zegt lijkt ,mij de beste optie.
Een tweede out op je geluidskaart assignen en dit signaal naar je sub sturen.......

Dat had ik dus gedaan, maar dan heb je alleen discreet LFE signaal in cubase, je kan dan namelijk niet via A + B monitoren. moet dus echt helaas buiten de box gebeuren

ThnX deze had ik ook gevonden, maar weet niet of er grote kwaliteitsverschillen zijn?
Hier staat denk ik wel zo'n beetje wat er op dat gebied te krijgen is:
http://www.thomann.de/nl/signalsplitter.html

En dan natuurlijk nog wat passende kabels aanschaffen of (laten) maken.

Note:
Buiten dat ik me niet voor kan stellen dat jij met Behringer wilt gaan werken: zelf heb ik de MX882 om een stereo signaal (aktief) te splitten naar 4x stereo, en hij doet zijn werk. Maar er zijn dus vele opties in alle prijsklassen.

Ummm... ik heb even gekeken, het is een sub die vooral bedoeld is voor hifi/HT doeleinden.
Dus met een instelbare filter voor hoog afrol, en blijkbaar ben je van plan om op je speakers laag af te rollen. Dat is, daar zal je wel achter komen, een bijzonder lastige constructie om echt een goeie overgang / integratie tussen monitors en sub te bereiken, niet alleen op frequentie maar ook op fase. Sub integratie is toch al een klote klus... :D
Zowel monitoren als sub hebben flexibele filters dus een mooie crossover maken lukt wel, met REW, een gecalibreerde EMC8000 en een DB meter kom je een heel eind.

Professionele subs, zoals het lijstje wat Arno noemde, hebben niet voor niets ingebouwde passthrough met management opties.
eens, maar deze sub heb ik nu eenmaal al, ga voor nu kijken wat intergratie doet en of het uberhaupt iets is wat ik wil.

In deze specifieke situatie; een fatsoenlijke (actieve) crossover / loudspeaker management system lijkt een veel beter alternatief. Heel aardig voor dit soort dingen is de Behringer DCX-2496, maar ja, daar staat Behringer op hè?
Zonder nou op de man te willen spelen, je zult het wel niet willen aannemen en 3 pagina's lang roepen dat je zelf een betere oplossing hebt verzonnen, maar dat moet je natuurlijk zelf weten... :z
niks mis met de Behringer toch, werkt ook met REW had ik begrepen, dus i.d.d. een optie, hoewel ik primair eigenlijk m'n zinnen meer had gezet op puur routing ipv een dsp oplossing

Dan nog iets om te proberen; in plaats van met allerlei wonderlijke splitter/kabelconstructies waarmee je hoe dan ook je signaal aantast (beetje zonde van je high-end setup zo) kan je er ook aan denken om de sub aan te sluiten als een 'virtueel' 2e paar speakers (die je naar keuze gelijktijdig kan laten meespelen met je main speakers).
En dat kan dan bijv. op een monitor controller (maar die had je niet meer, toch?) of volgens mij met wat creatief uitdenken zelfs in de Cubase Control Room setup, en in dat geval dus op een separate output van je audio interface. Of je dan nog een verloopkabel nodig hebt om van stereo pair evt. naar mono RCA of juist stereo RCA te komen, is afhankelijk van je eigen inrichtingskeuze, waarschijnlijk.
Dit heb ik dus in Cubase geprobeerd, maar daar kan ik wel 2 monitorsets defineren, maar deze niet tegelijkertijd laten afspelen. Als ik een van de multichannel configs kies, dan werkt alles discreet als in Multichannel audio (dus LFE speelt alleen LFE en geen stereo downmix) ik zou bijv wel m'n Benchmark HDR kunnen inzetten, deze heeft EN XLR en RCA out (RCA mirrored de XLR uitgang) misschien idd hiermee eerst maar eens testen, kijken of het uberhaupt bevalt, ofdat DSP misschien toch een betere weg is.
Dank! m'n gedachten zijn geordend :okdan:

Back