hoe krijg je mooie vette maar toch sprankelende piano's en vib's uit een NE3-Twin?

gracetunes

Nieuwkomer
hoe krijg je mooie vette maar toch sprankelende piano's en vib's uit een NE3-Twin?

Hallo,

ik heb een NE3 en een vers gekochte Twin Reverb. EP's klinken zalig vet, maar ik gebruik in een aantal nummers ook gewone "grand piano" en vibrafoon wat andere instrumenten (via de NE3)

Die instrumenten komen er nogal scherp uit. (Op repetitievolume wordt het echt irriterend voor de oren) Ik kan het wel wat in balans krijgen via EQ op de NE en op de TWIn maar t is nooit echt helemaal goed en ook niet breed genoeg kwa sound. Iemand tips? eventueel compressie ertussen? andere effecten? een voorversterker? ik kan wel wat investeren (+/-500E?) indien nodig

dank voor uw deskundige adviezen!

Heb je al andere Grand's ingeladen vanaf de Clavia website ?? Misschien zit er 1 tussen die prettiger voor je oren is..

Vind zelf de piano's ook vrij schel/flets uit m'n NE3.. ik doe meestal maar een 'dipje' maken in het mid met de Eq.

Ook de toetsenfeel voor piano's vind ik niet je-van-het.. had liever de aanslaggevoeligheid laag kunnen zetten, helaas kan dat niet meer sinds de NE2

Ik heb je gewaarschuwd hiervoor toen je eraan dacht om voor die Twin te gaan. Qua monitoring ga je niets anders kunnen doen helaas...je gaat nooit een lekkere acceptabele piano uit een Twin krijgen, je zult je signaal moeten gaan routen zodat je alleen wanneer je je Twin sound wilt hebben je er iets doorheen stuurt en alle andere sounds die je niet door je Twin wilt hebben los naar de PA of naar een andere powered monitor (JBL, Mackie of noem het maar op)
Ik weet even niet watvoor verschillende output modes hebt op een NE3 maar anders wordt het een A/B/Y-switch mono of stereo in combi met een monitortje.

Je had beter voor die optie kunnen gaan met een Rhodes Janus speaker en klein Mackie tafeltje...alhoewel de combi van een Rhodes(-sound) met Twin wel gaaf is. Alleen ook niet altijd gewenst en altijd mono, wat ook weer jammer is wil je een suitcase achtige sound krijgen.

Maar goed, check even hoe het zit met output modes, welk type sounds je naar de 2 outputs kan sturen en of dat per preset kan of alleen global

Heb je al andere Grand's ingeladen vanaf de Clavia website ?? Misschien zit er 1 tussen die prettiger voor je oren is..

Vind zelf de piano's ook vrij schel/flets uit m'n NE3.. ik doe meestal maar een 'dipje' maken in het mid met de Eq.

Ook de toetsenfeel voor piano's vind ik niet je-van-het.. had liever de aanslaggevoeligheid laag kunnen zetten, helaas kan dat niet meer sinds de NE2

Dat heeft toch wel te maken deels met je spel. Je moet nou eenmaal echt je spel aanpassen aangezien de mooiheid en te behalen dynamiek ligt van onderaf naar boven (qua velocity waardes). Dit is echt anders bij de meeste synths/workstations en zelfs sommige stagepiano's.
De sounds zijn te gek, herkenbaar Nord (de meeste dan) maar erg goed zowel voor opnames als live alleen moet je echt anders spelen.

Ik vind bijv deze (stock sound Studio Grand C7, niet de XL zelfs) vid erg goed gedaan. Dynamisch erg goed:

Klopt, dat doe ik dan ook. Het is ook zeker niet slecht hoor, als ik het echt zo erg vond had ik lang wat anders gehaald :)

Vriend van me heeft NE1 nog, en als je van de NE3 naar de NE1 switched merk je meteen dat het toetsendeck van de NE1 meer op de orgel is toegespitst.. swooshh! hehe Misschien dat ze daarom die compensatie (velocity) in hadden gebouwd, wie weet.

De NE3 heeft 2x mono uit, en 1x stereo headphones.. misschien kan de laatste gebruikt worden voor naar stereo-PA voor de piano's.

Wat ik zou doen als je toch wat wilt en kan inversteren:

* Nord Electro 3 in [Split Out] mode zetten (dus alle Hammond naar de linker output en alls Vox Farfisa en EP's samples piano's etc naar de rechter out put)

* Neo Instruments Ventilator aanschaffen en de linker output (met de Hammonds) daar mono in, stereo uit van de Ventilator naar een klein mixertje

* Rechter output mono naar een A/B/Y-switch in. Uitgang A naar je Twin uitgang B naar datzelfde kleine mixertje.

* SM57 voor een JBL in je Twin en die output ook naar je mixertje

Enige nadeel is dat je ak piano's mono worden, eigenlijk alles behalve je Hammond sounds...maar goed, daar is in veel situtaties mee te leven denk ik.

Hallo allemaal,

(rijkelijk laat) bedankt voor de reacties. Komt zeker van pas in de toekomst. Probleem met al die tips is dat wij op de repetitie voorlopig zonder deftige zanginstallatie of PA spelen. Ik heb ondertussen begrepen dat ik nooit mooie piano's uit mijn TWIN ga toveren, dus ik denk dat ik geen andere keus heb dan toch nog een aparte actieve monitor aan te schaffen. Eentje die warm en breed en clean klinkt en tegelijkertijd luid genoeg gaat om tegen het gitaargeweld (wij spelen luid) op te boksen. budget : 500E en eventueel meer als't echt moet. iemand tips? dank!

Back