Copyrights op een stuk van Disney uit 1929?

Noiseflux

Zwarte Ruis
Hey beste Synthforummers,

Ik heb een paar weken geleden een remix gemaakt van een van de eerste mickey mouse cartoons uit 1929.

Nu wil iemand deze remix gebruiken bij een filmpje die hij voor een greenpeace contest in wil sturen. Weet iemand hoe het zit met copyrights op zo'n oud nummer en of dat ik dat ergens kan vinden?

Het gaat over deze remix, er zitten wel duidelijk stukjes in: http://soundcloud.com/mind-dilution/mickey-mouse-choo-choo-remix

Elke hulp is meer dan welkom!

Ik heb het waarschijnlijk fout maar er staat mij iets bij dat de rechten vervallen na de 70ste sterfdag van de rechthebbende. Dat is waarschijnlijk ook waarom je de laatste tijd zoveel van die foute house met jaren 20 muziek hoort.

Hmm na wat zoeken word ik niet veel vrolijker. Echt een finale antwoord heb ik nog niet (behalve dan dat het verhaal van steamboat willie écht niet gebruikt mag worden..) maar ik lees vooral het jaar 2023 nogal wat keren.. Het gaat meestal om de beelden maar over de muziek kan ik niet zo veel vinden.

Ik neem aan dat de erfgenaam of koper van de rechten vervolgens ook nog eens 70 jaar dood moet zijn?

Zou zo kunnen, in dat geval kan je nog wel even wachten TS. :D

Volgens mij mag het niet. Erfgenamen zijn de rechthebbenden zeker in het geval van disney. In sommige gevallen wordt het recht niet overgedragen aan erfgenamen. Ik zou zeggen vraag het eens aan de Disney Music Group... dat bedrijf is eigenaar van alle disney muziek.

Aan de andere kant, ga je nou zoveel knakken verdienen met deze track? Lijkt mij niet en dan zal je voor Disney ook niet echt interessant zijn, gooi het desnoods op positieve reclame. (Greenpeace ding met Disney eronder, kan dat wel is een betere vraag misschien :P )

Aan de andere kant, ga je nou zoveel knakken verdienen met deze track? Lijkt mij niet en dan zal je voor Disney ook niet echt interessant zijn, gooi het desnoods op positieve reclame. (Greenpeace ding met Disney eronder, kan dat wel is een betere vraag misschien :P )

Nouja, er ligt aardig wat prijzengeld (450, tot 1300 euro) voor de winnaars dus ja.
Ik ben op zoek naar een e-mail adres van die DisneyMusicGroup waar ik de vraag kan stellen.

Veel succes ermee :okdan:

...en bekend (maar niet bij het grote publiek) om nog een paar andere dingen...

ik vond het nummer overigens oonmeunig irritant dus hij zal toch wel niet worden verkozen en dus hoeft de TS zich geen zorgen te maken :D

Dit kan in ieder geval ergens anders gepost worden, maar voor een Greenpeace reclame kan misschien toch werken...

Even weer ontopic: Ik denk dat het moeilijk wordt met de copyrights want die muziek als niet vrijgegeven staat moet je inderdaad even wachten om die te gebruiken of toch de rechten betalen.

...en bekend (maar niet bij het grote publiek) om nog een paar andere dingen...

ik vond het nummer overigens oonmeunig irritant dus hij zal toch wel niet worden verkozen en dus hoeft de TS zich geen zorgen te maken :D

Het gaat er niet om dat ik win maar dat ik meedoe aan een contest waarbij geld gewonnen kan worden. Fijn dat je je weer van je inteligente kant laat zien.

Dit kan in ieder geval ergens anders gepost worden, maar voor een Greenpeace reclame kan misschien toch werken...

Even weer ontopic: Ik denk dat het moeilijk wordt met de copyrights want die muziek als niet vrijgegeven staat moet je inderdaad even wachten om die te gebruiken of toch de rechten betalen.

Hmm, ja ik lees steeds meer en meer dat alles met mickey mouse erop constant extra gecopyright wordt. Ik lees alleen nergens iets over de muziek.. ;{

Ah bedankt! 'Helaas' is die man dus pas krap 40 jaar dood..

als de componist het heeft gecomponeerd voor disney, dan heeft disney de copyright. Wat nog fijner is, is dat het waarschijnlijk via disney als bedrijf gaat. Zolang een bedrijf bestaat, heeft het bedrijf ook de copyright over haar werken.

als het kleine oplage is , zou ik me niet zo'nzorgen maken.
maar waarom nou net disney, als het al rechts moest wezen/ cententellers/ ultrarechts kapitalistische inslag.
denk dat het wijsje van de kkk je minder stress zou hebben bezorgd;)

Back