inmiddels een half jaar na het starten van de thread ben ik ook ene half jaar wijzer geworden. Mijn beat zijn veel beter gaan klinken. Ik denk dat het echt te maken heeft met educatie, een jaar geleden wist ik niet eens wat een compressor wat - een half jaar geleden wilst ik niet wat het deed en waar je het voor moest gebruiken - nu heb ik er een paar staan en kan ik zeggen dat goede compressie al een half nummer is.
Daarbij komen natuurlijk goede geluiden van pas.
Nu weet ik dat 80% van sample cd's erg tijd gebonden is, of zeer slecht (lees magix music maker, of mp3 achtig) klinkt.
Ik denk dat goede sounds uit 3 dingen bestaan.
1.Goede ruwe waves (sounds), dus niet kant en klare loops,maar als het ware fundamenten voor de uiteindelijke samples, het kan een simpele sinewave zijn, maar het gaat om de invulling - de klankkleur is erg belangirjk. Kant en klare loop kan ik zelden echt wat mee. klinken vaak erg cheesy.
2. Goede, ranzige compressie/efx. Het beste is om een bak te hebben waar je als je je signaal doorheen haalt, tegelijkertijd een reverb EN compressie/expander erop los te laten. again, aan compressie kun je niet lang genoeg zitten oefenen.
bijvoorbeeld: Mijn 909 kick komt gesampled uit een mpc, inde mpc heb ik er een beetje distortion opgedaan,beetje reverb, beetje mod/echo, dan gaat ie naar mijn efx (geheim bakje,noem geen naam), weer door een compr en een plate rev, dan naar mijn multitracker, door een 3bands digitale eq, subbass efx en rev.....tjah - en dan..huhuhuuuuu....
3. Last but not least - doorzettings vermogen - goed luisteren (!), veel oefenen, beetje talent = m.a.w eigen inbreng!
dat is wat ik afgelopen half jaar heb geleerd over geluid en samples.
Vaak door trial en error.
amen