waar ligt de grens ,...???

R-ond

Gepokt en gemazeld
overleden lid
ik ben ff een nieuwe thread begonnen ,...
kwam uit de rode syrinx thread.

wil ik even het volgende-discussie punt naar voren werpen,
LESS IS MORE en ken je synth

wat is het nut om veel synths te hebben die ongeveer allemaal hetzelfde kunnen
erger nog diverse synths bezitten , die allemaal van dezelfde firma & uit ,...ongeveer dezelfde ic,s bestaan,
bv alle sh 101/1/2/09//5/7...202
alle junos ,of meerdere jx-en ,...mks en ,
de cs yamaha serie , de ms serie
en bv 2 jupiters ala jp6+8 en een mks80 ,
MANNN, nou weet ik voor wie ze de bij doepfer de mcv 24 hebben ontworpen ,...
natuurlijk is dit allemaal grappig bedoeldt ,...
heren verzamelaars waar ligt uw grens
waneer heb je ,..voor jezelf deperfecte setup ,...de ideale drums set
bij de 10e drummachine

uit wat voor [redelijke] app set-up bestaat je ideale set-up
niet allemaal andromeda roepen ,...]
wat is nodig voor een ideale stup om mee uit de "voeten"te kunnen
1 poly, geen poly synths ...
1 mono, meerdere mono,s,...
2 of 3 osc synths ,...
midi /geen midi ,..................????
:walker: :halleluja

Wat je nodig hebt hangt natuurlijk helemaal van de soort muziek af die je maakt.
En dan ook nog eens of je het voor de lol doet, semi prof, of prof.

Als je deze drie categorieën aanhoud, en ieder voor zich er eentje uitkiest, dan krijg je een goed beeld denk ik.

Voor mij geld de laatste.
En ik heb in mijn studio synths staan die ik nauwelijks gebruik.
Omdat ik prod. maak die heel erg divers zijn heb ik ook een aantal synths die ik overal voor kan inzetten. Denk aan de karma, novation supernovaII en natuurlijk de JV1080.
Daarnaast speelt mijn sampler een grote rol.

De overige staan 'er bij'.

En voor dat ene trancebasje ga je dan naar de AN200 bv, en voor de wat ruigere bas pak je iets van FM synthese.

Zo kies ik mijn apparatuur ook.
Vandaar dat ik bv de novation heb gekozen boven de virus, omdat voor mij persoonlijk de virus niet overal voor kan inzetten.
Deze klinkt voor de producties die ik maar te ruig.

dus mijn ideale set-up:

2 synths die bij elkaar passen maar net ff iets anders klinken en een goede sampler.

Less is zeker meer... In het begin. Als je twee synths door en door kent (ook al hebben ze dezelfde ICs of is het 'een normale computer') pas DAN hoor je echt de verschillen. Dan dan is het ineens interessant om meerdere synths te hebben ipv weinig. Om een synth erbij te kopen, die net een andere filter karakterestiek heeft.
Synths zijn er om geluid te maken, klanken voort te brengen. Sommige mensen denken dat ze gemaakt zijn om muziek te maken.. Dat is onzin. Sommige mensen ervaren geluiden als muziek. In muziek is harmonie en samenklank belangrijk en veel minder de individuele sound van elk instrument. Bij geluid is dat juist het belangrijkste.

Waarom heeft een gregoriaans mannenkoor niet gewoon van elk type stem 1 persoon en microfoons..
Waarom maakt het bij een grote lesbische orgie het niet uit dat er 5 lelijke vrouwen bij zitten...

Maar dat denk ik..

Ik denk dat als je de limieten en mogelijkheden van je synth goed van kent, je daarna elke sound bijna kan bouwen welke in je kop zit. En ookal hoeft zo'n sound niet super vet te klinken... hij weerspiegeld dan wel precies het 'gevoel' wat je wilde bereiken... dan kan met presets nog pittig zijn denk ik. Maar preset-browsers bouwen hun muziek denk ik ook meer op vanuit de sounds geleverd door de vele synths ipv de muziek opbouwen vanuit wat ze in hun hoofd horen zeg maar.... bxzzz....brrr....bliep...bliep...

Dat lijkt me inderdaad wel cool. dat is ook een authentiek creatieproces natuurlijk, als je niet alleen je eigen deuntjes
ter wereld brengt, maar ook nog eens een specifieke sound gaat ontwerpen die het beste uitdrukt wat je denkt.
Ik denk, vermoed, dat je die sound kan gaan ontwerpen zowel met een softsynth als met een echte synth.
probleem is natuurlijk steeds hetzelfde: veel afwegen van geluidssynthese, daar goed mee overweg kunnen,
en doe moeite doen om je ding te laten ontstaan. ik als beginneling en onwetende zou met de nodige poen misschien
ook in eerste instantie opteren voor vele synths met hele maffe presets. Want dat is dan soms weer een ander probleem
(soms toch): een deuntje in je hoofd hebben en exact in een track kunnen omzetten zoals je het hoort in je hoofd.
als je dat kunt doen met presets en nie daar nog eens je hoofd moet over breken, is dat bereleuk, maar uiteraard
iets minder origineel en minder creatief...

toedels,
cloudman

Less is more... tja, ligt er maar net aan wat voor muziek je maakt.

Als ik naar mijn eigen muziek kijk:

+Drums:
TR909; gebruik alleen samples ervan, en niet eens meer zo heel vaak)
Boss DR-660; zitten heel veel geluiden in, die je ook nog eens heel erg kunt veranderen stuk voor stuk. Ideaal dus om geluiden uit te halen voor drum-/ percussie-loops.

Dus, 2 drum machines gebruik is sowieso al. En daarnaast gebruik ik altijd een sampler voor het weergeven van kicks.

+Baslijn
Hier heb je dus 1 synth voor nodig, en in sommige tracks layer ik 2 synths voor 1 baslijn. 1 synth voor de echte bastonen, en 1 synth voor de midden freqs.

+Melodie
Ik gebruik in veel nummers al snel 2 verschillende 'melodiën' tegelijkertijd. Dat betekent dus weer 2 synths. Verderop in een nummer speel ik weer een andere melodie, voor de afwisseling, dat betekent dus nog een extra synth.
Of 1 synth die de akkoorden speelt, en 1 synth voor de melodie.

+FX
Om de track op de te vullen gebruik ik vaak wat geluidseffecten. Deze speel ik af met mijn sampler, maar worden vaak in eerste instantie geproduceerd door een van mijn synths.

Als je dan alles bij elkaar optelt kom je op:
1 drummachine
1 sampler
4 of 5 synths

En mijn setup bestaat uit:
Drums: Boss DR-660
Sampler: EMU E5000ultra
Synth: JP8080, Analoog imitator. Goed voor eigen gemaakte sounds en FX
JV2080, wavetable synth, klinkt heel anders dan de JP, en daarom zo'n mooie aanvulling.
Matrix1000, preset bak, waar echt hele mooie en bruikbare geluiden in zitten. Voor het maken van eigen sounds heb ik de JV en JP
Juno1, basic synth, toch nog handig voor sommige strings enzo
Syntecno, 303 emulator. Gebruik 'm alleen nog voor baslijntjes.

Ik ben beslist geen gear-freak maar soms valt het mij wel op dat als je een compositie maakt met patches uit 1 instrument, het eindresultaat niet zo mooi wordt als dat je de hoofd groepen zoals drums, bass, lead door verschillende synths laat genereren. Ieder instrument heeft nu eenmaal zijn eigen timbre. Ik probeer wel iedere synth die ik heb tot op het bot te begrijpen en investeer meer tijd in patching dan componeren: Daar zijn synths toch voor? Als je snel en commercieel moet werken ben je aangewezen op samplers/presets/loops. Ik zie mensen die 3-4 producties per half jaar maken echt niet zelf 16 uur achter een K5000W zitten en patches uitvlooien.

Je hebt ook verschil in synths hoor.
Degene die goed zijn in 1 geluid tegelijkertijd, de multitimbrale synths en de totale workstations.
En meestal kun je zeggen, hoe meer hij kan hoe dieper die bak is.

Een Korg Triton kun je niet vergelijken met een Roland Juno 60 maar toch gaan die twee prima samen. Die juno is met een paar schuiven wel redelijk bekeken maar die Triton heeft flink wat menuutjes enzo.

Ik zal het nog mooier maken, van een aantal synths heb ik er 2, 3 of zelfs 4 van. Het gaat mij er helemaal niet om of je dezelfde geluiden ergens in hebt zitten maar of je op een bepaald moment er gewoon meerdere tegelijkertijd wilt gebruiken. Je zou kunnen zeggen je kunt toch eerste het ene geluid en daarna het tweede geluid erbij opnemen met harddiskrecording en zo met 1 synth heel tevreden zijn. Ik wil in real-time twee (of meer) geluiden kunnen horen en editten en niet achterelkaar.

"Less is more" is toch ook hier min of meer wel van toepassing. Door alles in 1 keer te kunnen doen heb ik LESS gedoe achteraf.

Dus inderdaad, ieder zijn ding.

Origineel geplaatst door dekzster
... maar of je op een bepaald moment er gewoon meerdere tegelijkertijd wilt gebruiken.

dan kun je toch ook kiezen om het ipv een midi track de synth in een aufio track op te nemen. Dan hoef je niet 4x dezelfde synth te kopen....

Origineel geplaatst door Solid_Snake
Tja, zo kunnen we het topic wel sluiten. ;)

Juist jij snapt ut!!!

Als ik iets suf vind is het wel dat gezeur over less is more en ken je synths.
Laat iedereen toch lekker zelf doen wat hij/zij leuk vind :) tja, mijn mening maar hoor :D

Ik heb sommige ook dubbel / JD800/JD990 - Wavestation EX/WavestationSR, D50/D550
meestal omdat ik liever op de toetsen versie's sounds maak en de modules die wat minder plaats in nemen.
Ik heb van elke soort synth er wel een paar, er klinken ook niet veel hetzelfde als je echt
gaat sounds maken. Iedere synth heeft toch zijn eigen klankkleur.

En bij mijn gaat het van zwaar analoog (Moog, Sequential, Korg enz)
naar puur digitaal - Waldorf XT, JV 1080 Karma enz. alles komt van pas.

dan maar weer de aloude vergelijking met automobielen...
natuurlijk heb je maar 1 auto nodig van A naar B te komen
maar als ik het me finacieel en ruimtelijk kom veroorloven had ik ook een heel wagenpark ;)

Origineel geplaatst door bounce
dan maar weer de aloude vergelijking met automobielen...
natuurlijk heb je maar 1 auto nodig van A naar B te komen
maar als ik het me finacieel en ruimtelijk kom veroorloven had ik ook een heel wagenpark ;)
..geheel trouw aan het westers kapitalistisch gedachtengoed..

Back