Synthesizer versterken

vincentg

Nieuwkomer
Hallo!

Volgende week komt mijn eerste synthesizer, de Roland GAIA binnen. Ik moet nu nog een speaker hebben waarmee ik de synthesizer kan versterken. Ik heb een poosje zitten rondkijken op internet, en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik het best monitors kan nemen. Die weergeven het geluid eerlijk en ze zijn 'nearfield'. Voor zover ik begreep dus dat ze voor dichtbij bedoeld zijn.

Monitors zijn wel vrij duur en mijn budget is niet heel groot (<€200), dus ik kijk naar het goedkopere segment van de markt. De kwaliteit hoeft niet helemaal supergeweldig te zijn, maar het moet natuurlijk ook niet verschrikkelijk klinken, of na 2 maanden de geest geven. Ik wil qua volume mee kunnen spelen met een drumstel, en verder zal ik de speaker vooral gebruiken om te oefenen en experimenteren.

Waar ik tot nu toe op uitgekomen ben is een Behringer B208D. Het merk leek me redelijk (genoeg voor mijn eisen, als ik zo op internet de commentaren lees). Er zijn nog goedkopere merken als Phonic, maar daar heb ik niets dan negatiefs over gelezen, dus dat leek me niks. De speaker is misschien officieel niet helemaal een monitor, maar op de website staat ook dat de speaker wel gebruikt kan worden als monitor.

Wat denken jullie van deze speaker? Voldoet deze aan mijn eisen? en is deze wel 'nearfield', om te oefenen dus?

Bij voorbaat hartelijk dank!

Vincent

Hey! :D

Hmmmm... is die Behringer een actieve monitor? (Ik vind 'em niet direct terug op 't internet) zoniet, moet je ook nog een versterker nemen.

En je hebt geen monitor nodig als je niet wilt gaan opnemen, ik maak uit jouw post op dat het voornamelijk voor live doeleinden is, dan is zo'n 'platte' monitor niet altijd de beste keuze. Die dingen klinken met opzet neutraal, dus niet noodzakelijk mooi, of 'vet' of wat je ook wilt in een klank

Kan je misschien beter naar 'warmere' speakers zoeken, die veelal zelfs goedkoper zijn...

Komt door de smileys in het bericht...
http://www.behringer.com/EN/Products/B208D.aspx

Wat je daar hebt is een PA speaker system (public address -> voor gebruik in zalen etc. - het omgekeerde van nearfield, zeg maar)
Als het gewoon voor bij je thuis is, zou ik daar zeker niet voor kiezen.
Zulk PA spul is gemaakt om vooral hard te gaan, maar niet zozeer om bijzonder natuurgetrouw weer te geven.
Als je nou voor Behringers kijkt, dan zou ik zoeken in de categorie 'Studio Monitors' en niet in 'Powered Speakers'.

Persoonlijk zou ik niet zo gauw voor Behringer gaan. Hoewel niet het complete drama wat je wel eens leest, denk dat je voor een klein beetje meer geld wel wat beters moet kunnen vinden. Ga er van uit dat het voor thuis echt niet geweldig hard hoeft, dus echt grote speakers is nergens voor nodig. Daarbij, voor een eerste paar monitors in een akoestisch niet aangepaste ruimte hoef je ook niet top-of-the-bill te gaan.
Maar KRK, Mackie of Tannoy hebben toch (naar ik denk) net iets betere spullen in huis, met name op instapniveau.
Bedenk ook dat spullen van iets betere kwaliteit / beter merk vaak wat waardevaster zijn, dus da's praktisch mocht je ooit willen doorverkopen.

Wat betreft warm / niet warm etc. - daar kan je hele discussies over voeren, maar ik denk dat het in deze situatie en dit segment minder relevant is.
Hoogstens dat je met van die stereotype 1000 watt PMPO speakertjes van de Aldi nooit een natuurgetrouw geluid zult krijgen, en dat is toch wel fijn soms.

Het enige wat ik je zeker zou willen aanraden is de vaste tip bij speakers: ALTIJD EERST ZELF GAAN BELUISTEREN.

Laatst gewijzigd:
Bedankt voor jullie reacties!
Het is dus inderdaad de Behringer B208 D. Ik had de smileys even niet door.
Het is inderdaad niet persé voor recording. Ik zal vast af en toe wat opnemen, maar met de band nemen we alles met 1 microfoon op (dus echt als zelfevaluatie) en als we losse tracks zouden willen is het toch beter om de synth direct in te pluggen?

Voor thuis hoef ik inderdaad niet zo hard dat ze het twee straten verder kunnen horen, maar als ik zo die studio-monitors zie, zou ik niet zeggen dat ze heel hard kunnen. Maar schijn zal vast bedriegen, dus als ik dan met een drumstel mee zou spelen, zou dat dan nog gewoon goed en luid genoeg klinken (onvervormd, etc.)?

Een set monitors van de merken die jij noemt, Hanz, is sowieso al erg prijzig. Dan zit ik zo al aan de €300. En ik dacht, laat ik nu niet al te groots uitpakken, als ik me op een gegeven moment ga storen aan de geluidskwaliteit kan ik altijd nog upgraden.

Ik zat ook te denken, eigenlijk heb ik alleen de monitor/speaker nodig voor het spelen met het bandje. Want thuis zou ik de synth op m'n Clavinova cvp405 kunnen aansluiten.

En wat Rxke zegt, 'warmere speakers', dat lijkt mij op zich wel goed. Als ik denk aan 'volledig natuurgetrouw', dan denk ik meer aan een studio waar cd's e.d. gemaakt worden, waar dus alles perfect op moet klinken.

Zit ik er nou helemaal naast?
Nogmaals bedankt voor jullie beide snelle reacties!

Ik heb een oude Laney KC150 keyboardamp gekocht voor de band, die loeihard gaat (150 watt rms), maar niet heel erg goed klinkt (is mono en ook met een piezo tweetertje).
Thuis gebruik ik een oude 2.1 computerset van philips: niet natuurgetrouw, maar wel stereo en deze klinkt beter dan de grote keyboardamp. De amp koste me 160 euro, de 2.1 set vond ik op zolder. Ik denk dat het zo makkelijker is. Ook is zo'n grote keyboardamp vreselijk zwaar, als je die thuis en in de repetitieruimte gebruikt, moet je hem elke keer meesleuren.

2 peavy eurosys boxen , kan ook yamaha of zo , kijk eens bij musicstore/ thomann, en een losse versterker
liefst 2 maal 100watt, eventueel met ingebouwd mixpaneeltje . kortom een soort veredelde zanginstalatie met speakers, een beetje full range , dus 12 inch
want : a je wilt vast stereo, en anders laat je er 1 thuis
en b te weinig vermogen en hij gaat vervormen bij hogere volumes ( = drumstel live en gitaarversterkers ) en dan blaas je de goedkopere speakers op.
bovendien kan je dan ook nog de zang versterken , altijd handig in 'n band

losse combo'sversterkers ( alles in 1 kast ): van alles van roland etc . zou niet voor behringerspul of peavycombo gaan , klinken wat minder/ schel en minder degelijk
300 2de hands of aanbieding , vana f400 moet het ook wel te vinden zijn

ps goede boxen en versterker kun je ook zachter zetten en dan klinken ze ook nog goed.

Oke, ik ga erover nadenken.. ben er nog steeds niet helemaal uit. Maar binnenkort ga ik wel bij een muziekzaak langs, kijk ik wat zij adviseren en dan maar kopen!

@6 trak: haha, ik moest je opmerking 10x lezen voordat ik 'em doorhad :P.

edit: er wordt hier echt snel gereageerd! :D. @sunny pedaal: maar wat jij allemaal noemt, dat wordt écht erg duur. 400 euro vind ik veel te veel...
En over keyboardversterkers heb ik nou ook niet echt enthousiaste verhalen gehoord. Ze zouden heel veel kunnen, maar eigenlijk alles niet echt goed.

Bedoel je dan één van die? Want jij lijkt te zeggen 'neem een actieve speaker', die dan dus PA is, terwijl Hanz juist zegt: 'neem geen PA, maar monitors'. Daarom ben ik een beetje in de war. Qua prijs lijkt me die laatste link helemaal goed (als ik er dus ééntje 'moet' kopen volgens jou). Het merk heb ik nog nooit van gehoord, is dat een beetje betrouwbaar?

ik denk dat ze willen zeggen dat je boxen moet hebben die over de hele lijn goed moet zijn en niet 1 waar in het midden een dipje zit ofzo. keyboards maken geluid van hoog naar laag, dat betekend dat het speciale boxen moet hebben. keyboard amps hebben geen special karakter nodig of je moet voor een roland classic gaan maar daar heb je toch geen geld voor zeg je dus daar gaan we het niet over hebben. bijvoorbeeld de jazzchorus..

* gehele range goed
* behoeft geen speciaal karakter.

Monitors voor thuis spelen, componeren, afmixen (in stereo, goeie afluisterpositie nodig, 1x goed neerzetten en afblijven).
PA speakers voor spelen met 'n band (gewoon meer volume, maar vaak mono en niet zozeer hifi, vaak voor portable gebruik).

Wat verwarrend is, is dat je het in eerste instantie hebt over 'meespelen met een drumstel' (met 'n band, blijkbaar) maar daarna specifiek noemt 'nearfield' (wat veel meer in termen van studio monitors is).

1 keer de resonantie hoogdraaien en de filtercutoff ook en , weg nearfields. of je moet natuurlijk altijd heel bewust letten op het volume.
thuis gebruik ik om te spelen/ jammen , grotere live boxen. alleen opnemen / afmixen van keyboards gaat over m'n duurdere near/ midfields.
en ik heb al vaak de tweaters van de livespeakers mogen vervangen !

Ligt er natuurlijk ook aan welke monitors je gebruikt. Genoeg ( actieve) monitors met een inline beveiliging hiertegen.
Ik weet natuurlijk niet wat voor volume je hier bedoelt. Als je een zaal wilt vullen zal je dat niet redden met nearfield monitors.
Aan de andere kant, zet je die dingen op 'n studentenkamertje dan moet je steeds op 5% spelen en ga je je ergeren aan de ingebouwde ruis, de minder dan optimale weergave etc.
Horses for courses...

ook met name in het hoog ?
wat ik bedoel is dat een paar harde niet kapot te krijgen , niet te dure speakers met eventueel goedkope piezo's wel handig zijn als je echt synth speelt , in 'n bandje bijvoorbeeld
maar goed er zullen vast vele mogelijkheden zijn.
vond die fames wel aardig , wat er staat , en voor 50 euro meer heb je ook nog een bijpassende 2de ( passieve ) speaker zodat je jezelf goed hoort en de tweede meer gericht op het publiek. zoiets
alleen is het afregelen met die knopjes op de achterkant wel 'n gepiel, daarbij zou een eenvoudig mixertje wel handig zijn.
zo kom je toch langzamerhand weer uit op die veredelde zanginstallatie

Ik begin er iets meer inzicht in te krijgen, heb ik het idee, als ik zo de discussies in dit topic lees. Stel ik zou nu een actieve speaker kopen, dan zou ik er dus eventueel later nog een passieve erbij kunnen kopen. En misschien zelfs met mixer. Dat zie ik dan wel weer. Dat vind ik wel een fijn idee, dat ik niet direct de hele boel hoef te vervangen.

Sorry voor de verwarring in mijn eerste post met nearfield. Ik zag/zie door de bomen even het bos niet meer, al die wisselende berichten op internet.

Nog even over dat merk Fame. Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? Ik ga morgen kijken voor reviews, etc. op internet, ik moet nu weg.
En mag ik even zo tussendoor zeggen dat ik dit nu al een fantastisch forum vind, de manier waarop ik wordt geholpen en een leuke sfeer! Bedankt!

Vincent

Back