Betrouwbaar?

Javascript

Amsterdam West
Hoi synthers,

ik kreeg dit bericht nav mijn verkoop topic:

Hello, do you speak English? :-)

I saw your ad for the MPC1000 on Synthforum, is it still for sale?

If so, would you be able to ship it to me in Budapest, Hungary? My postcode here is 1117 Budapest. Perhaps you could do a deal on the price with shipping, perhaps 500,- total?

This is not a scam! Please check my ebay account, omvibraphone, I have loads of good feedback - you can send me an email there if you want to check that it is me. Or, please call me on 0036 30 890 1929. I could pay through Paypal.

Thanks,

Oli

Is dit te vertrouwen?

Waarom niet?
Eerst bijschrijving op de bank en dan pas versturen....

Begin 2010 heb ik een ARP Ody verstuurd naar Hongarije ivm voorkomen invoerrechten buiten de EU en die moest nog door naar Kroatie :)

Dat heb ik m net idd voorgesteld. Dat kan met een iban nummer ofzo toch?

Je kan je natuurlijk afvragen hoe speciaal je product is.
Is dat dat zo bijzonder dat het niet in Boedapest of omgeving te verkrijgen is?

De koper neemt namelijk ook een risico en ik zou zelf alleen maar zo'n riscico nemen (500,-) als het product behoorlijk bijzonder is.

Kortom pas versturen zodra het geld binnen is.
En oppassen dat het niet te storneren is. Ik weet niet precies waneer bedragen wel en niet storneerbaar zijn.

Paul

Ik woon zelf ook in Budapest, post is goed hier en sommige dingen inderdaad moeilijk(er) te krijgen.... gewoon een Paypal overschrijving doen of laten doen (is voor bijde partijen het meest veilig denk ik) Kan eventueel het adres voor je natrekken hier (indien nodig)
Post aangetekend laten bezorgen zodat je altijd een bewijs heb....

mijn twee cent: geen PayPal betaling ! die zijn veel te makkelijk terug te draaien door de koper. Een echte overschrijving via IBAN vragen, anders niet doen.

Ik woon zelf ook in Budapest, post is goed hier ...
Schrijf voor de zekerheid het telefoonnummer van de ontvanger op de verpakking. Het postkantoor belt nog wel naar eens de ontvanger dat het pakketje klaar ligt :)

iban+bic binnen de EU is gratis.
paypal brengt wat kosten in rekening

Schrijf voor de zekerheid het telefoonnummer van de ontvanger op de verpakking. Het postkantoor belt nog wel naar eens de ontvanger dat het pakketje klaar ligt :)

iban+bic binnen de EU is gratis.
paypal brengt wat kosten in rekening

Daar heb je ook weer een punt mbt de extra kosten, heb nog niets verkocht dus ook niet over nagedacht.:eureka:

Weet niet of overschrijvingen van HUF naar Euro gratis zijn (zeker niet in Hongarije want daar kan je qua banken alles verwachten) Heb zelfs kosten moeten betalen van mijn E account in Hongarije voor een overschrijving naar een E account in Nederland via SEPA (zou gratis moeten zijn)

Deze kosten zijn voor de rekening van de betaler in dit geval dus zijn pakk (etje) ie aan :maffia:

Postcode 1= Budapest midelste 2 zijn de district en laatse een wijk (in dit geval in Buda en een tamelijk nette wijk) aan de naam te zien geen zigeuner (dat kan problemen geven)

succes

(...)

En oppassen dat het niet te storneren is. Ik weet niet precies waneer bedragen wel en niet storneerbaar zijn.

Paul

Dat is afhankelijk van de betaalmethode die hij gebruikt om het geld bij paypal te krijgen. Aangezien je er nooit met zekerheid achterkomt wat dat is, is ook niet met zekerheid te achterhalen hoe lang het nog gechargebackt kan worden, maar in uitzonderlijke situaties zijn chargebacks zelfs na 2 maanden nog mogelijk.

Als je het niet vertrouwt, gewoon niet via Paypal doen.

Iban en bic zijn volgens mij niet gratis.

Voor internationale betalingen binnen de SEPA-zone mogen de banken slechts het tarief voor binnenlandse betalingen aanrekenen. Vaak is dit dus gratis, maar niet per definitie.

Ontvangen is in BE en NL waarschijnlijk bij zowat alle banken gratis, dus als er kosten zijn, zijn die voor de koper. Waarschijnlijk zal die de wisselkosten van forint naar euro moeten betalen. SEPA overschrijvingen in euro zijn steeds op basis van het shared costs principe: iedereen betaalt enkel de kosten aangerekend door zijn eigen bank.

Laatst gewijzigd:
Voor internationale betalingen binnen de SEPA-zone mogen de banken slechts het tarief voor binnenlandse betalingen aanrekenen. Vaak is dit dus gratis, maar niet per definitie.

Ontvangen is in BE en NL waarschijnlijk bij zowat alle banken gratis, dus als er kosten zijn, zijn die voor de koper. Waarschijnlijk zal die de wisselkosten van forint naar euro moeten betalen. SEPA overschrijvingen in euro zijn steeds op basis van het shared costs principe: iedereen betaalt enkel de kosten aangerekend door zijn eigen bank.

Het bekende SEPA verhaal..... Banken hier in Hongarije weten nog niet zo goed om met SEPA om te gaan, ze bieden het wel aan maar hebben weinig kaas gegeten van de regelgeving die aan SEPA verbonden zijn.... Heb wat kennissen die bij de Hongaarse nationale bank board werken en zelfs die weten niet zo goed hoe en wat (vindt ik dus een beetje slordig) Euro/Euro overschrijvingen binnen de aangesloten EU bank zone zouden binnen de SEPA regelementen moeten vallen..... Moet nog een vordering bij mijn bank hier doen wegens ten onrechte ingehouden kosten.....

Verder altijd een ontvangstbewijs laten tekenen voor pakketen zodat aantoonbaar iets geleverd is en er achteraf geen gezeur is dat iets niet of kapot is ontvangen.

Dat is afhankelijk van de betaalmethode die hij gebruikt om het geld bij paypal te krijgen. Aangezien je er nooit met zekerheid achterkomt wat dat is, is ook niet met zekerheid te achterhalen hoe lang het nog gechargebackt kan worden, maar in uitzonderlijke situaties zijn chargebacks zelfs na 2 maanden nog mogelijk.

Als je het niet vertrouwt, gewoon niet via Paypal doen.

Bedoel je nou dat je met Paypal kan betalen en vervolgens het geld nog terug kan trekken? Dat lijkt mij niet namelijk.

Tis gewoon een niet transparant, duur en achterhaald systeem. Echt stom dat de EU dat niet goed regelt. Had pas nog een Zweed en een Ier en die moesten allebei 15 euro betalen om geld over te maken. Die ging dus onder de 100 euro gewoon met paypal betalen.

Tis gewoon een niet transparant, duur en achterhaald systeem. Echt stom dat de EU dat niet goed regelt. Had pas nog een Zweed en een Ier en die moesten allebei 15 euro betalen om geld over te maken. Die ging dus onder de 100 euro gewoon met paypal betalen.

Het systeem is inderdaad slecht geïmplementeerd. In België weet een groot deel van de bedrijven niet dat het verplicht is om IBAN en BIC te vermelden op de facturen. Vele mensen weten niet dat IBAN en BIC de oude rekeningnummers vervingen op 1/1/2011 en dat die oude niet meer geldig zijn. Op vele bankkaarten staat nog enkel het oude nummer vermeld. Er kon mijn inziens veel beter omgesprongen worden met de overgangsperiode.

Het systeem zelf is wel ok. Alleen hangt alles ook af van de mate waarin de afgesproken regelgevingen al in nationale wetgeving zijn omgezet. Maar ik zou toch mogen hopen dat dit overal al gebeurd is.

En voor de rest is het logisch dat betaling uit Zweden en Ierland duurder zijn voor de betaler. Daar komen namelijk nog wisselkosten bij van SEK of GBP naar EUR. 15 euro is dan wat veel op 100 euro, maar dat hangt af van de tarieven die hun bank hanteert.

Bedoel je nou dat je met Paypal kan betalen en vervolgens het geld nog terug kan trekken? Dat lijkt mij niet namelijk.
yeps dat is mogelijk.....
men betaalt met een credit card en laat vervolgens de betaling door de credit card maatschappij terugboeken onder de noemer van ongeautoriseerde betaling/kapot ontvangen/niet voldoen....

in Amerika zijn er al diverse rechtszaken over geweest....

Als ik dit allemaal zo lees... ik zou er -ondanks dat ik iets wel zou willen verkopen- geeneens zin in hebben :P
dit valt nog allemaal mee man :)

het verhaal van mijn via vele omwegen verkochtte ARP Ody....
Iemand uit Kroatie was hier op zoek naar een Ody. Via PM contact opgenomen en een all-in prijs overeengekomen. Het geld is op mijn verzoek via IBAN + BIC naar mn pa zn rekening overgeschreven. Hij wilde van St. Eric een ADSR mod erop. Omdat Kroatie buiten de EU is, vroeg ie of de synth naar een vriend van m in Hongarije gestuurd kon worden om zo invoerrechten te voorkomen. Na de bijschrijving heb ik de synth naar ST Eric gebracht voor de mod en St Eric heeft voor de verzending gezorgd. Op advies van de koper het telefoonnummer van zn vriend op de verpakking geschreven en een paar dagen later kreeg ik bericht van de koper dat het postkantoor had gebeld dat het pakket klaarstond om afgehaald te worden. Al met al een beetje omslachtig maar is allemaal goedgegaan :okdan:

yeps dat is mogelijk.....
men betaalt met een credit card en laat vervolgens de betaling door de credit card maatschappij terugboeken onder de noemer van ongeautoriseerde betaling/kapot ontvangen/niet voldoen....

in Amerika zijn er al diverse rechtszaken over geweest....

dit valt nog allemaal mee man :)

het verhaal van mijn via vele omwegen verkochtte ARP Ody....
Iemand uit Kroatie was hier op zoek naar een Ody. Via PM contact opgenomen en een all-in prijs overeengekomen. Het geld is op mijn verzoek via IBAN + BIC naar mn pa zn rekening overgeschreven. Hij wilde van St. Eric een ADSR mod erop. Omdat Kroatie buiten de EU is, vroeg ie of de synth naar een vriend van m in Hongarije gestuurd kon worden om zo invoerrechten te voorkomen. Na de bijschrijving heb ik de synth naar ST Eric gebracht voor de mod en St Eric heeft voor de verzending gezorgd. Op advies van de koper het telefoonnummer van zn vriend op de verpakking geschreven en een paar dagen later kreeg ik bericht van de koper dat het postkantoor had gebeld dat het pakket klaarstond om afgehaald te worden. Al met al een beetje omslachtig maar is allemaal goedgegaan :okdan:

Ben tot nu toe heel tevreden met Magyar posta :okdan: en als er al eens iets sneuvelden (1x gebeurd door de douane) kreeg ik het gehele bedrag netjes terug gestort van Magyar posta ..... wel handig dat mijn verloofde natuurlijk vloeiend Hongaars spreekt :engel:

Maar de post is hier netjes

Back