Betaalbare Multifx?

somaboy

Stamgast
Hi,

Ik heb oa. het volgende materiaal: Juno 60, Siel DK80, JX3P, Korg MS-10, TR-707, SCI Drumtraks...

Tot nu toe gebruik ik plugins om effecten (vooral reverb, delay en compressie) toe te voegen, maar ik heb het gevoel dat die het geluid en karakter van mijn synths verknoeien. Ik zou de productiechain graag zoveel mogelijk uit de computer houden en enkel de mastering digitaal doen.

Omdat ik veel geld aan synths en drummachines uitgeef blijft er weinig over voor effecten, dus tape delays en space echo's zijn geen optie. Ik ben dus op zoek naar betaalbare, maar mooi klinkende effecten, bij voorkeur meerdere in één. Ik geef meer om karakter dan geluidskwaliteit, van een beetje ruis lig ik heus niet wakker.

Suggesties?

Bedankt,

soma

ik vind digitech tsr 24 een aanrader als je m voor niet te veel kunt vinden, wat meestal het geval is.
absoluut een mooi klinkend effect.. diep te editten ook :)
als je niet vies bent van een beetje ruis en geeft om karakter, kan ik de d&r stereoreverb als galm aanbevelen, ook lekker over drums8~

Lexicon LXP (1 / 5 / 15 / 15-II) voor galm, delay en pitchshifting
Roland 330 serie (SRV,SDE,SDX) voor resp. galm, delay en chorus
Boss SE-50/70, VF-1, SX-700 multifx (al wat ouder, maar nog best lekker, als je de wat blikkerige galm overslaat)
Dynacord DRP-20 multifx (geheimtip!)
Ensoniq DP/2, DP/4, DP/4+ multifx

Iets meer geld;
Sony DSP-V77
Eventide H3000 (D/SE of D/SX), Eclipse
TC Fireworx (heb ik persoonlijk wat minder gevoel bij, maar er zijn mensen die ermee weglopen)

Overigens heb ik nog nooit een fatsoenlijke compressor zien meekomen met een (budget) multi-fx. En echt fijne EQ zal je er ook niet vaak in aantreffen. Daar zou ik dan echt aparte units voor aanschaffen, als je echt outboard wil.
Mijn persoonlijke gevoel is dat mixen en matchen tussen bovenstaande units voor fx en inboard voor eq/compressie al heel bevredigende resultaten oplevert. Daarbij is een (multi)fx unit voor stereo, delay, filter fx, chorus enz. veel praktischer bruikbaar als FX send/return voor meerdere channels, en zal je voor eq/compressie al snel veel hardware (per bus of zelfs channel) moeten aanschaffen, waarmee het budget aspect al snel uit zicht verdwijnt.

Ah, eindelijk iets waar ik iets zinnigs over kan zeggen....

In de catergorie betaalbaar (400-700) zou ik je aanraden om de DP4+ of de DPS-V77 te halen. De eerste klinkt mooi warm door de oudere generatie converters, is heel flexibel door de 4 i/o en heeft geweldige phasers, flangers, chorussen en dark verbs. Veel bang for the buck. Een nadeel: ze zijn nogal onderhoudsgevoelig en het is niet eenvoudig om te ze te (laten) herstellen door het ontbreken van schema's e.d.
De DPS-V77 is een t hele mooie multi-fx. Vooral de delays en reverbs zijn geweldig. Maar er zit ook een mastering processor in die erg goed is.
Beide worden niet vaak aangeboden. Ik heb een DP4+ in reparatie momenteel. Hopelijk komt die snel weer terug. De DPS-V77 heb ik gehad en stiekem heb ik er een beetje spijt van dat ik hem weggedaan heb. Maar ja, inkrimpen is inkrimpen.

Verder is het vooral een kwestie van smaak. Ik ben altijd minder fan van Lexicon en TC geweest, maar anderen zweren erbij. Ik ben fan van de Ensoniq, Kurzweil en Eventide producten. De H3000 is een legendarische bak. De Eclipse is de opvolger ervan met veel dezelfde algoritmes maar nieuwe componenten. Klinkt daardoor wat helderder en soms wat kouder. Maar echt zeer goede multi's, allebei. Wel aanzienlijk duurder. De H3000D/SE gaat voor ongeveer 1000,- van de hand deze dagen. De Eclipse is nog wat duurder.

In een meer betaalbare categorie: Een DP2 van Ensoniq kun je ook voor een heel redelijk bedrag vinden. Die klinkt wat gruiziger dan een DP Pro (ook stereo). De DRP-20 die Hanz aanraadt ken ik niet maar Dynacord is in de regel altijd goed. Die bakken zien er vaak niet uit, maar klinken des te beter.
De Rolands die Hanz aanraadt zijn niet slecht, maar meer one-trick-pony's. Dat moet je willen. De LXP vind ik zelf nogal minimale bakkies.
De Kurzweil Rumour is ook aan te raden. Is meer op reverb en delay gericht, maar wel goed. Heel natuurlijk klinkende reverbs.

Er is een hoop te koop op dit forum. Ver hoef je niet te zoeken. Ik dacht dat Midimartin een DRP-20X te koop had staan. En een DP2 zie ik ook regelmatig langskomen.

heb nog een als nieuwe Lexicon MX200 voor je, PM maar voor meer details

maar ik heb het gevoel dat die het geluid en karakter van mijn synths verknoeien

Vreemd, vreemd. Een multiFx-bakje is precies hetzelfde al seen plugin, alleen is de “code” in de chip gebakken, en heb je er wat A/D D/A conversie bij. Als ik jou was zou ik zoeken naar het -probleem-, en niet met geld een „oplossing“ te forceren.

A) Onwaarschijnlijk: het ligt aan je computersetup: Neem je synth op, en speel m weer af. Klinkt alles nog hetzelfde? Bas weg, „sparkle“ weg? Is je geluidskaart dan wel OK, alles correct ingesteld? Geen lo-cut op het kanaal?
B) Semi-waarschijnlijk: is je latency laag genoeg? Ik heb mijn Fender Rhodes „door de computer lopen“ en als de latency hoog is ga ik zompig spelen. Dat wekt irritatie en geeft me het gevoel dat de computer „het gevoel kapotmaakt“.
C) Waarschijnlijk: je gebruikt teveel plugins tegelijk of weet niet hoe ze te bedienen. Een groot deel van de „charme“ van hardware zit m erin dat je iets duurs koopt, en dan „leeft met wat je hebt“. Je hebt maar beperkte processing power, en beperkte edit mogelijkheden, en dat maakt eindeloos pielen sowieso onmogelijk. Bovendien klinkt het goed want het was duur….
D) Waarschijnlijk: Je hebt de verkeerde plugins. Synths en effecten zijn vooral ook duur, omdat er dure algorithmes in zitten, niet alleen van wege de hardware knoppen en displays. Vergelijk je Lexicon galm met een PSP Easyverb plugin(die heb ik) dan gaat PSP het natuurlijk niet winnen. Vergelijk je met Lexicon native, of met iets van UniversalAudio, Waves, NI,…., dan….. mijn tip: koop weinig, maar kwaliteit. Zelfs “karakter” effecten zoals een Smallstone, of Boss chorus-ensemble, Space Echo, of eenofandere ouderwets coole 80s galm: je vindt het allemaal als plugin.

Echt, een super multifx bak zoals die van TC-Electronic, leuk, maar enorm duur en het gaat je “probleem” niet oplossen. Zoals gezegd: mijn Fender Rhodes loopt door m’n Macje, en sindsdien heb ik mijn buizenversterker, smallstone, zeldzame arion chorus, TC-galm niet meer aangeraakt.

hardware, zeker de goedkopere en oudere zijn niet altid beter dan plugins hoor.
ik vind timeless wel een leuke plugin...

zelfs ohmboys vind ik nog grappig.... ben het wel eens met stage63...

eventide is trouwens wel vet maar h3000 zal niet een paar tientjes zijn...

Laatst gewijzigd:
dp4, is te vinden voor 250euro, heeft 4 inputs en 4 outputs die allemaal los van elkaar te gebruiken zijn.

Dus bijv 707 krijgt distortion en je jx3p een delay etc etc, allemaal tegelijk

Soundtoys maakt inderdaad HEEL goede plugins. De mannen achter Soundtoys zijn overigens ook de mannen achter de Eventide H3000.

dp4, is te vinden voor 250euro, heeft 4 inputs en 4 outputs die allemaal los van elkaar te gebruiken zijn.

Dat is wel heel goedkoop.......
De DP4 zie ik eerder rond 350,- weggaan en de DP4+ voor 400-450.

Dat was een dure bak indertijd. Ik denk dat hij qua prijs te vergelijken is met een DPS-V77. Dus rond de 600,- afhankelijk van de staat.

Bedankt voor jullie reacties. Nu heb ik al heel wat opties (misschien zelfs te veel).

Die DP4 lijkt me wel wat...

Hmm, dat is dan wel weer heel wat duurder dan de 250€ die RSB het blijkbaar waard vindt.

Zijn er nog meer units met parallelle processing die de moeite waard zijn?

Er is verschil tussen de DP-types.
DP4+ is duurder dan de DP4 vanwege de gebalanceerde uitgangen. Bovendien meen ik me te herinneren dat hij ook betere converters heeft en een aantal nieuwe algoritmes. Minder ruis t.o.v. de DP4 is het grootste voordeel.
DP Pro is de nieuwste maar niet direct de best klinkende. Sommigen vinden dat hij te clean is gemaakt. Dat hij wat platter klinkt dan zijn voorgangers.

Als je de keuze hebt zou ik voor de DP4+ gaan. En dan is deze prijs niet zo slecht. 250,- voor een DP4 is wel heel goedkoop in mijn ogen. Ik zie ze ook wel voor meer aangeboden worden.

Zijn er ook soms oudere 12-bit digitale effecten die de moeite waard zijn? En kan de lagere bitresolutie hier een meerwaarde bieden? Ik hou wel van het geluid van mijn S-330 sampler, bijvoorbeeld.

je kan oook metg de div 4 in 4 out multi fx vaak kiezen ui 2in/ 2 uit div routingen chaining...

bv mn digitech quad v2 heeft vinik een aantal lekker modulatie ..presets diep editbaar via groote scherm ...reverbs klinken vrij koud ...
kost meesta 150ofso

laats een sony dps v55m gekocht en ...bevalt prima zelfde opzet as de quad ..maar verfyndere algoritme [lijktme ;-]
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=31610
kost gemiddeld dus 200.-
istotnu mn duurste fx
kdenk ook datje dp2 wel ok vindt zit bv ook in een asrx sampler meteen een sampler erby;tip!

Back