MC202 modificaties

Kneelz

Reuzebonk
Ik had mijn MC202 aan wat experimentele aanpassingen onderworpen. De mods heb ik van; google: cykong. Een aantal heb ik er gedaan, waarvan sommige achteraf onnodig of niet naar wens zijn. Maakt niet uit, alles is gemakkelijk terug te zetten en ik had nog geen blijvende aanpassingen gemaakt (al doende leert men zeg maar).

Nu heb ik de volgende mods gedaan (de rest van de beschreven mods leken me niet echt van meerwaarde voor mij althans);

- CV/Gate (dat werkt prima)
- CV PWM (de range mag wat anders, het is nu teveel ‘niets of heel veel of net iets meer als heel veel’)
- CV VCF (is prima)
- Gate voor accent (werkt prima)
- Gate voor porta (die werkt nogal vreemd, ik snap er eigenlijk geen rukkus van, op de site staat dat hij
ipv 5 V, juist 0 V moet hebben of zoiets. Moet ik even maken want die wil ik er wel bij hebben.
- CV Mod voor het vcf gedeelte (dat snap ik niet helemaal, want dat komt dan eigenlijk op hetzelfde neer
als een CV VCF input, beetje dubbelop dus mag de CV VCF of CV MOD VCF weg, werken beide prima
maar toch net iets anders overigens) - LFO Triangle (Prima in orde)
- OSC Triangle output (Cool man! Werkt uitstekend)
- VCF external input (is de moeite niet waard, tenminste ik gebruikte de ext van mijn cs10 voor drums
maar dat lijkt in dit geval nergens op, die gaat eraf dus.)

Tot nu toe wordt het dus; CV/Gate, PWM CVin, VCF CVin, LFO Tri out, OSC tri
Zal het binnenkort eens definitief maken en een los te koppelen breakoutbox maken, best een goede meerwaarde deze aanpassingen vind ik, iemand nog suggesties?

edit; even de opmaak opgeschoond

Laatst gewijzigd:
Zo, die is af... Heb het alleen niet zelf afgemaakt (er moest toch het één en ander gerepareerd/modificeerd worden kon hij gelijk erbij). En gelukkig zonder breakoutbox (toch wat jammer altijd). Vandaag weer teruggekregen na een spoedreperatie. De modificaties:

CV/Gate
Accent Gate
Porta Gate
Osc triangle mix
PWM CV input
VCF CV input
MOD CV input
External audio input

Enige zichtbare veranderingen aan de 202 zijn 2 schakelaartjes en een extra potmetertje (ongeveer zelfde kleur en grootte als de rest). De schakelaars zijn voor het inschakelen van de Porta en Accent (intern of extern) en de andere is om het oscillator gedeelte uit te schakelen wanneer een extern audiosignaal door de 202 wordt gejaagd. Dit was nodig omdat je anders het oscillator zachtjes op de achtergrond hoort.

En dat werkt fantastisch!

Niets bijzonders natuurlijk, eigenlijk is er niet echt iets veranderd. Alleen de aansturing (en de external input en extra waveform dan). Maar toch is het 10000x beter als het was.

Ik kan de de external input en de VCO-triangle laten horen, de rest is gewoon hetzelfde gebleven eigenlijk. Nou, ik zal mijn tr505 een stukkie van opnemen, die heb ik ook net af (beetje gebend). Weet je wat, ik gooi de andere dingen die nog niet klaar zijn hier later ook wel bij (TR606 en DR110). Trouwens ik heb ook nog een nagebouwde coron ds-8 (met kartonnen PCB... Thnx Richard2000) ennuhhh een minipops nog wat waar ik triggers op heb gebouwd (en meteen een paar punten waar een potmeter tussen kon). Dat was het wel volgens mij, oja nog een yamaha MR10 (die Bassdrum is best cool!), maar die ligt nog bij dender dus die kan ik nu ook niet opnemen.

Computers...

Had het één en ander opgenomen in ableton, naar cooledit geplaatst (vind ik fijner werken). Wil ik opslaan (had ik tussentijds ook al gedaan), gaat hij mijn zipdrive zoeken en hangt hij zo ongeveer. Dus ik denk dan haal ik de voeding van de zip misschien helpt da... shit! met mijn teen de aan/uit knop van de PC aangeraakt. Opnieuw opgestart...Cooledit; wil je oude sessie blabla JA!.......................blablabla "niet verzenden". Ableton versie had ik al weggegooid. Ach ja, het had ook weinig muzikale inhoud maar goed. Wordt vandaag niets meer.

Ik ga kijken of er al een 'grote modificatie topic' bestaat... Misschien wel handig niet?

Mods zelf gedaan of laten doen? En die accent / porta trigger is dat input of juist uitput?

Mods zelf gedaan of laten doen? En die accent / porta trigger is dat input of juist uitput?

Ik was er zelf aan begonnen maar niet alles werkte zoals ik wilde. Ik meen me te herinneren dat o.a. de accent en porta het verkeerd om deden, dus bij géén trigger. Het bereik van cutoff geloof ik was ook niet helemaal geweldig. Het werkte allemaal wel maar het was ook allemaal nog losse bedrading dat maar net op de betreffende soldeerpunten was gehecht m.b.v. de bestaande tin (beetje experimenteren wat ik wilde). Toen lag het een tijdje zo omdat ik er geen tijd/zin voor had en dat vond ik KUT, als ik wel weer tijd had om muziek te maken. Dus toen heb ik het maar laten doen.

De accent/porta zijn trigger inputs trouwens, voor die lookalike 303, weet je nie?

Leuke link Synthor; ik gebruikte destijds deze trouwens:

http://www.cykong.com/Synths/Roland%20MC-202/RolandMC-202-Mods6.htm

Ook erg overzichtelijk allemaal,,,

Hé thanks, die link kende ik nog niet. Ziet er idd ook erg goed uit!

Het zou geen kwaad kunnen de CV inputs die rechtstreeks aan CMOS ic's vast zitten met twee schottky diodes te beveiligen.
CMOSprotection.gif

Zo voorkom je dat je de CMOS met te hoge CV signalen sloopt. (uit mijn sequencer komt b.v. 0v~8V)

Groetje,
Maarten

Back