SCI Drumtraks vraagjes

somaboy

Stamgast
Hallo, enkele vraagjes voor Drumtraks eigenaars:

In de snaredrum eprom socket van mijn Drumtraks zit een chip die er beduidend anders uit ziet dan de rest van de eproms. Er staat het volgende op: "elec. bass drum #1 / SC002 SCI drumtraks / (c)1984 Digi Drums". Is dit een originele chip, of werd deze er door een vorige eigenaar in geplaatst? Het is een leuke basdrum met een lange decay, maar uit andere Drumtraks hoor ik meestal een droge punchy tik komen op het basdrum kanaal.

De interne voeding van mijn drumtraks zoemt. Is dit normaal of is deze aan vervanging toe?

De snare button heeft een slecht contact, soms triggert hij meerdere keren bij één keer aanslag. Is er een manier om dit te fixen zonder de button helemaal los te solderen van de printplaat?

Wanneer ik de crash/ride tune in pattern record mode gaat de cowbell (en alleen de cowbell) mee out of tune. Iemand dit al meegemaakt?

Bedankt

soma

in de snare hoort een snare, zou ik denken.
gek wel dat de electric kick blijkbaar op een andere eprom dan de kick eprom is gebrand (de kick eprom is korter)
heb je nu geen snare?

echt hard zoemen heb ik nog nooit meegemaakt eigenlijk bij een drumtraks, wel dat ie erg warm wordt.

slecht contact: voorzichtig emt een klein schroevendraaiertje het dekseltje eraf wippen, (keertje links, keertje rechts. zit net onder het oppervlak van de kast - kijk uit dat je die niet beschadigt (je kan ook de hele print er even uithalen dan kan je de schroevendraaier ertussen zetten - zou ik meteen alle triggers doen)

je ziet een (waarschijnlijk pikzwart) stukje metaaldraad van rechtsonder naar linksboven over een veertje liggen. linksboven maakt het draadje contact op een ander stukje draad. dat even schoonschrappen met een pennemesje, of mini stukje schurpapier doet wonderen. even nareinigen met alcohol op een q-tip....

dat tunen heb ik nooit meegemaakt, dat hoort neit zo denk ik....maatr weet ik niet zeker.

was ik vergete: forumlid neuromancer kan je aan eproms met originele of andere geluiden helpen, denk ik....

Neuromancer heeft zelfs ooit een geld neergeteld voor de servicemanual van de drumtraks.
Zal er later vanavond eens in kijken voor dat tuning probleem

in de snare hoort een snare, zou ik denken.
gek wel dat de electric kick blijkbaar op een andere eprom dan de kick eprom is gebrand (de kick eprom is korter)
heb je nu geen snare?

Sorry, foutje van mij: die zit wel degelijk in de kick eprom socket.

Die andere tips van je ga ik dadelijk uitproberen!

bedankt hoor!

voorzichtig emt een klein schroevendraaiertje het dekseltje eraf wippen, (keertje links, keertje rechts. zit net onder het oppervlak van de kast - kijk uit dat je die niet beschadigt (je kan ook de hele print er even uithalen dan kan je de schroevendraaier ertussen zetten - zou ik meteen alle triggers doen)

je ziet een (waarschijnlijk pikzwart) stukje metaaldraad van rechtsonder naar linksboven over een veertje liggen. linksboven maakt het draadje contact op een ander stukje draad. dat even schoonschrappen met een pennemesje, of mini stukje schurpapier doet wonderen. even nareinigen met alcohol op een q-tip....

Dat lijkt het enkel erger te maken. En tot overmaat van ramp: nu heeft de basdrum het ook!

=(

heb je deze net?volgens mij heb ik er pas 1 weggedaan met electric kick 2.
maar ik denk dat het een andere was, gelet je beschrijving van eht geluid.

tja die triggers. kijk ui tbij het verwijderen van het dekseltje dat je de hele schakelaar niet naar boven wrikt, want die zit feitelijk vast aan de contactdraad die er doorheen loopt en bovenaan omgevouwen zit. blokjes moeten dus goed op hun plaats zitten, de contractdraad netjes strak omgevouwen en schoon en het draadje dat er op ligt moet goed contact kunnen maken met dat stukje.
er is niks aan, als je het rustig doet. natuurlijk kan er altijd een contactje los zijn, toevallig.....
nouja, succes en lukt het niet, dan de print er even uitschroeven en de switches goed op hun plek drukken zodat de contactdraad er goed uit komt.

evt soldeerpunten aantippen terwijl je de switch aandrukt.

Nee, deze komt zeker niet van jou, Leo.

Spijtig dat ie raar begint te doen, want ik vind het een superbak.

Volgens mijn tech zijn die twee knoppen toch niet meer te maken. Nieuwe DT buttons zijn zo goed als onvindbaar. Heeft er iemand suggesties voor andere pushbuttons - liefst ook zwart en vierkant - die er in zouden passen?

ik heb sinds vandaag weer een drumtraks, de cowbell pitch gaat NIET mee met het tunen van de cymbals.

de voeding bromt best wel een beetje harder dan de rest van de apparaten die ik heb. (behalve dan de polymoog misschien.)

en ik kan me nog steeds niet voorstellen dat er iets heel ergs onreparabels mis kan zijn met die switches ??!!

overigens heb ik een andere dan de normale of alt 1 kick.

Ik heb de Drumtraks intussen terug uit reparatie en de pads doen het weer uitstekend.

Het detuning probleem is niet opgelost, maar ik heb zelf kunnen vaststellen dat één van de crash EPROMs de problemen veroorzaakt. Heb ze eruit gehaald en de ride chips in de crash sockets gestoken, wat geen problemen oplevert. Wanneer ik de crash eproms dan in de ride sockets steek doet het probleem zich weer voor. Logischerwijze is er dus een probleem in de crash chips zelf en niet in de circuitry van de Drumtraks.

Nu moet ik dus op zoek naar iemand die 4 EPROMs voor me wil branden. Wat een gedoe zeg.

Oh ja: die DigiDrums EPROM komt volgens mijn research van een bedrijf dat indertijd custom chips leverde voor oa. E-MU Drumulator en SP-12 en later omgedoopt werd tot het welbekende DigiDesign.

Laatst gewijzigd:
En nu het toch een restauratieproject geworden is: heeft het zin om up te graden naar de OS 5 rom?

Wat zijn die "hidden features" die erin zouden zitten zoal?

of de ride sockets natuurlijk, toch??!!

software 4 is naar mijn idee de beste die je hebben kan. neuromancer is volgens mij ooit zelfs teruggegaan van 5 naar 4 en weet vast nog wel waarom.

ok! ga je nog de crash er 1 voor 1 uithalen? volgens mij is het niet anders dan dat ze alle 4 een stukje van het geluid doen, chronologisch....

ik zou me er trouwens niet druk om maken, als ie het verder nu goed doet. maar ik ben ook niet zo'n cowbell gebruiker.

Heb ik gedaan. Het probleem doet zich al bij de eerste chip voor, dus kan niet goed testen of de andere drie nog goed zijn. Heb maar meteen de 4 chips besteld. En de originele kick erbij. Heb relatief weinig betaald voor deze Drumtraks, dus ik wil er best nog wel een beetje geld in steken om hem prima in orde te krijgen.

Die Drumtraks cowbell rockt als een modderfokker, die kan ik echt niet missen. De ride had trouwens ook te lijden onder die kapotte crash chip. Die begon na een poosje altijd "blubberig" te klinken. Nu niet meer.

Software 5 is volgens Vintageplanet hetzelfde als 4, met nog wat meer Midi mogelijkheden of zo. Ik heb v3 in mijn bakkie zitten.

Nieuwe crash chips erin en ja hoor: loopt weer als een tank!
En de originele sci bassdrum klinkt ook veel lekkerder dan de simmons-achtige die erin zat.

:mega:

Back