JP8000 VS Nord Rack 2

Sjonnie Jordaan

Stamgast
Na een tijdje speuren en sparen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik de JP8000 of de Nord Rack 2 maar eens in huis ga halen. Het is voor mij belangrijk dat de synths geheel hands on zijn zonder gebruik te hoeven maken van software editors of in menu's te hoeven graven. Daarnaast moet de synth gewoon een echte scheurbak zijn en uiteraard een goede sound hebben. Wat is jullie aanrader? Alvast bedankt.

Sjonnie.

De JP is geen scheurbak out of the box kan ik je vertellen. Wel een supersynth, maar geen scheurbak. YT maar eens op beide bakken.
Met externe effecten is natuurlijk wel het één en ander te bereiken.

Zo'n idee kreeg ik al inderdaad toen ik op YT zocht, toch hoor ik veel positieve dingen over de synth. Ik wil er trouwens mainly hip hop mee gaan maken, dat is misschien ook wel belangrijk om te vermelden. Een goede synth bass is nog wel het belangrijkste punt wat dat betreft.

Een JP scheurt als een natte krant...

Er zijn zat monosynths die dik scheuren in dezelfde prijsklasse. Wat wil je dat de synth naast scheuren nog kan? Geheugen,midi,cv/gate, fx's....of gewoon lekker puur een simpele scheurbak?

Zo simpel mogelijk man, effecten en dergelijke komen later wel. Gaat er vooral om dat hij handig is in gebruik en breed qua mogelijkheden vooral met betrekking tot de lagere frequenties.

Wat is je budget? Een NL3 is echt een top bak voor dat soort dingen. krijg je er gratis kerstverlichting bij.

Gebruik hier een NL2x.
Kwa gebruiksvriendelijk zal ie zeker voldoen, zeer simpel en toch voldoende mogelijkheden.

Externe effecten zijn echt nodig !!! droog is even leuk maar het blijft droog :geslaagd:

Scheuren kan voor zover VA's scheuren toelaten 8o) unison detune etc helpt ;).

Over de jp8000 kan ik niet veel zeggen, heb deze nog niet in huis gehad, komt wel eens 8~

:biertje:

Het enige nadeel van de NordLead (behalve dan de rode kleur als je er niet van houdt...) is het immediate gedrag van de knoppen. Bij het inladen van een Program zal de knop altijd fout staan. Wil je gaan draaien terwijl je speelt, dan springt de waarde plots naar de stand van de knop. Dat is bij een opname nooit erg leuk. Dit is te verhelpen met het ModWheel en een Morph setting.

Ik weet niet of de JP8000 dit euvel ook kent.
Ik vind het geluid van de blauwe te netjes: de ideale schoonzoon...

Wout

Het enige nadeel van de NordLead (behalve dan de rode kleur als je er niet van houdt...) is het immediate gedrag van de knoppen. Bij het inladen van een Program zal de knop altijd fout staan. Wil je gaan draaien terwijl je speelt, dan springt de waarde plots naar de stand van de knop. Dat is bij een opname nooit erg leuk. Dit is te verhelpen met het ModWheel en een Morph setting.

Ik weet niet of de JP8000 dit euvel ook kent.
Ik vind het geluid van de blauwe te netjes: de ideale schoonzoon...

Wout

dit komt toch omdat het digitaal word aangestuurd. heeft elke geheuge ingestelde synth last van.

Het enige nadeel van de NordLead (behalve dan de rode kleur als je er niet van houdt...) is het immediate gedrag van de knoppen.t

Daarom is de NL3 uitstekend. Endless rotary knobs. kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

De nord lead 3 heeft wel een pickup stand als ik me niet vergis.

(knop reageert pas als ie gelijk gedraaid is met de kerstverlichting)

Digi synths die met pots werken hebben daar vaak last van, synths met encoders niet.

De nord heeft wel een manual knop, leuk als je graag hoort wat je ziet en niets anders.

Laatst gewijzigd:
Die jp8000, heerlijk!
vind de keys iets lekkerder als die van de NL2

Novation Supernova. Die heeft ook een pickup functie die je aan of uit kan zetten.

Van die 2 is de JP8000 het leukste. Of het een scheurbak is? geen idee, ik weet niet eens wat je daar mee bedoeld. Wanneer mogelijk zou ik ze eerst van tevoren beluisteren, dit soort keuzes worden dan ineens een heel stuk makkelijker. Je kan wel specificaties gaan vergelijken maar uiteindelijk gaat het om het geluid.

Met de NR2 heb ik totaal geen ervaring, maar ik vind alle demo's ervan vrij mager. Ik kan mij echter wel inbeelden dat sommige geluiden in een mix wel goed tot hun recht zouden komen. Toch is dit van alle synths waarschijnlijk de synth die ik het minst graag in huis zou halen, tenzij dan voor de verborgen Pelle-modus. Maar misschien verandert mijn mening daarover wel als ik er op zou spelen.

De JP is geen scheurbak out of the box kan ik je vertellen.

Natuurlijk is de JP-8000 wel een scheurbak. Ik vind dit een redelijk veelzijdige synth waarmee je snel een goed resultaat behaalt. De handjesindeluchtvooreentienminutenlangbeatloosupliftingintermezzo-trance-sound is leuk als dat jouw soort muziek is, maar persoonlijk heb ik een hekel aan dat geluid. Maar gelukkig is dat slechts één van de sounds van de JP-8000 en zijn er nog duizenden, veel interessantere, dingen mee te doen.

Laatst gewijzigd:
Tja, je koopt ze beiden en na een paar weken beslis je welke blijft.....
Verkoop je er weer ééntje.

Ze lijken beiden ruim te voldoen aan wat TS wil.

De NordLead is wat rauwer, de JP wat netter en 'beleefder', klinkt wat meer 'geproduced' eigenlijk.
Heb m'n JP nu al zo'n 9 jaar, en ben wel blij dat ik 'm nooit heb weggedaan, blijft heel breed inzetbaar, en ja, ik heb ook een hekel aan die typische trance-sounds, maar hij kan veeel meer dan dat.

Het VA-gedeelte klinkt wel wat achterhaald, er zijn softsynths die veel 'analoger' klinken, maar voor leads & pads is hij toch erg goed. Als ik er wat tijd insteek, kan ik er nog steeds verrassende sounds uit krijgen, denk dat voor altijd hier blijft :)

Zo simpel mogelijk man, effecten en dergelijke komen later wel. Gaat er vooral om dat hij handig is in gebruik en breed qua mogelijkheden vooral met betrekking tot de lagere frequenties.

Ik vind de JP zelf in het laag niet sterk. Hij is niet zo strak als de Nord en niet zo scherp. Voor de bassen zou ik zeker voor de Nord gaan, maar denk dan ook aan Novation (Super)Nova. Deze doen het ook erg goed in het laag...en nee het is geen casio VA....

In menig Youtube filmpje zie je in de studio van Hiphop Producers de Novation Supernova staan (vooral voor de bassen). Een JP kom je denk ik minder snel tegen.

Back