Android apps

Ik zou voor Apple-gerelateerde vragen even kijken in de iPad draad want er is al heel erg veel over geschreven.

Kort gezegd: de tools (Xcode en de SDK) zijn gratis. Als je wilt distribueren heb je een dev licentie nodig ($99 p/j). Als je je app gaat verkopen gaat daar ook nog een percentage overheen. En ja, de meeste MIDI hardware is (via-via) wel aan te sluiten en iOS bevat een volledige CoreMIDI implementatie (ook over wifi).

Android is dacht ik allemaal gratis. Hoe de ondersteuning van MIDI is, ben ik wat minder in thuis, maar zover ik begrepen heb is dat allemaal nog niet net zo ver uitgekristaliseerd.

Mogelijk niet direct OT, maar mocht ik eraan denken iets te gaan programmeren dan :
Kan je aan die dingen (Android en/of Apple phone of tablad) MIDI hardware koppelen ?

Android app's zijn vrij te maken dacht ik, Apple vraagt om licentie, niet ?

Of Android het kan doet er niet zoveel toe want er zijn volgens mij nog altijd geen Android telefoons of tablets op de markt die USB _host_ kunnen spelen. Korte antwoord is dus: Nee. Maar daar is OSC voor bedacht.

Uloops studio lite

net gevonden ben aan het testen.. lijkt wel geinig voor onderweg....

Ik heb zelf geen app-able telefoon maar een maat van me heeft er één met android en ik heb van de week even met "caustic" app gespeeld. Best geinig op zich. Echt een voordeel dat alles gratis is tov iphone.

Caustic is ondertussen bij versie 2 aanbeland. Op de Samsung Galaxy Note (gingerbread 2.6) ligt de latency rond de 94 ms. Niks om over naar huis te schrijven maar voor wat dingetjes tussendoor ook niet onoverkomelijk. Hopelijk wordt het met ICS nog wat beter. De app zelf is erg goed. je hebt 6 tracks die je naar believen kunt vullen met instrument, mix of effectmodules. De basics zijn gecoverd. Erg leuk ook dat je los van het eigen formaat je eindresultaat kunt exporteren naar wav, ogg, en midi. Voor die paar euro die het kost een super app die goed klinkt met hoofdtelefoon of externe speakers.

jeps, caustic 2 zit ik ook af en toe mee te prutsen.

YanngIfdv5z9rH0lYjbFUmklQBUOSi-peYsGGjT-Wl0O5dpRipJ2xwLUOA-RaYK1x6g=h230

hZe4_hTr_1qDL7RmqUlU0Mb3RK7T4bf7W_sTe_BWuAovIeRxVolVQOkWjo0kfcUB6YY=h230

993.jpg

images

mnu84hfkDb8FHzew8PXNcrlF6WBRSjqXM4OU80lCEftX37NLjGf83S-iQZ8P8tLdu6mm

15-02-2012%20%20%09bg%20%09P000709053%20%09radio%20twenthe%20%09af%20%09%20%20%C3%A2%C2%82%C2%AC%0919,85%20%09%20%20%20%09draadpotmeter%201k%20+%204.7k%20peter%20groenewoud%20bargerbosch%2030%207103de%20winterswijk

Het lijkt erop dat ze bij Image-Line ook iets geprogrammeerd hebben, waardoor er toch low-latency audio processing mogelijk is:

Dit opent de deur voor mobiele DAW's , zoals op de iPad, en andere muzikale apps..

Leuk filmpje, maar waaruit blijkt dat ze het latency probleem omzeilen ( zie nergens een latency meter voor het bewijs )?
En mobiele DAWs zijn er al voor Android, Image-line doet hier niks nieuws.. en ze bieden alleen mastertrack FX..

Ik had zelf ook zo'n vermoeden. Twijfel nog tussen de nieuwe mini of de 4thgen...

Bestaat er eigenlijk een Androidapp voor het maken en vervolgens naar je computer versturen van midifiles? Ik weet dat Reason en Maschine specifieke apps hebben maar lijkt me best tof om overal schetsjes te kunnen maken voor later. Gebruik zelf Ableton. Caustic is een leuke optie maar eigenlijk nog te uitgebreid voor wat ik ermee wil, mag best simpel zijn!

Sunvox is gewoon een complete DAW voor op je Android toestel.
Verder is Nodebeat heerlijk om mee te rommelen en heb ik pixitracker (de 1bit versie) en Tone Matrix altijd op mn telefoon staan.

Ik ben blij dat ik uiteindelijk toch een ipad heb gekocht. Android "is er nog steeds niet". Zal misschien ooit wel komen maar het verscil is nog heeeek erg groot

Back