Mitec 162 analoge mixer

klaats

Ingeburgerd
Hallo,

Ik werk met een mitec 162 analoge mixer, maar sinds kort heeft de voeding het begeven.
Dit is een vrij oud toestel en ik heb al geprobeerd mitec te contacteren maar deze reageren niet terug.

De voeding heeft een +15v -15v en aarding aansluiting, met 5 pinnen. Dit is niet echt een voeding die je zomaar ergens kan vinden.

Iemand die ik ken heeft geprobeerd om met een diode-brug deze voeding na te bouwen maar kwam als resultaat uit op +18v en -2v.

Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan oplossen ?

Groeten

hoeveel ampere moet die voeding leveren?

Want je kan heel makkelijk een lineaire voeding maken met het klassieke verhaaltje

trafo (2* voltje of 18-20 secundair, voldoende vermogen) - gelijkrichterbrug - afvlakelco's - SPANNINGSREGELAARS +15V en -15V, nog wat ontstoor C'tjes en klaar. Met een gewone courante spanningsregelaar levert dat zo'n 1A tot 1,5A per lijn. Varianten die 2A aankunnen zijn ook redelijk courant.

Maar de huidige voeding is waarschijnlijk ook zo opgebouwd, dus die herstellen zal nog minder werk zijn.

Welke spanningen komen er nu nog uit de defecte voeding?

Ben nu nog op het werk, als ik terug thuis ben zal ik meer informatie posten

Waarbij ik de volgende stappen zou ondernemen:

-zet de voeding aan zonder dat de mengtafel eraan hangt
-meet voorzichtig alle uitgangsspanningen tov de 0 (massa) uit zonder 2 pinnen of een pin met de mantel per ongeluk met elkaar te verbinden
-als er een spanning niet aanwezig is --> kijken of er voor die spanningsregelaar nog wel spanning is. Indien ja, dan spanningsregelaar vervangen
-als meerdere spanningen niet aanwezig zijn --> vanaf de secundaire van de trafo alles nameten. In dat geval zit mijn gok op ofwel een zekering :) ofwel de brugcel die overleden is.

Veel succes ermee! Zolang je aan de veilige kant van de trafo blijft, is een lineaire voeding een mooi beginprojectje voor een reparatie.

Back