Hoe maken jullie muziek????

gobat

Ingeburgerd
Beste Componisten,

Ik hoor op dit forum allerlei jargon langskomen over effecten, programma's, soft-, hardsynths, etc. Zelf heb ik alleen ervaring met Cubase. Met mijn keyboard (roland E66) speel ik verschillende tracks in, maak gebruik van de quantize-functie, en maakt met m'n geluidskaart een beetje acoustiek. Allemaal Midi dus.

Aan 't eind van deze week krijg ik een Korg Triton LE, ...een waar synthesizer, en dat gaat alles veranderen. Ik weet zeker dat er nog heel veel andere methoden zijn om muziek te maken. Hoe doen jullie dat? Wat gebruiken jullie? Hoe krijgen jullie een perfect nummer? Wat is het proces? :confused:

Groeten,
GoBat

ik raad je aan om je vraag wat gerichter te stellen anders krijg je straks allemaal uiteenlopende antwoorden waar je niets aan hebt

Re: Hoe maken jullie muziek????

Origineel geplaatst door gobat
Hoe krijgen jullie een perfect nummer? Wat is het proces? :confused:

Als ik perfecte nummers kon maken zat ik mijn tijd niet te verspillen op SF, maar in Zuid Frankrijk aan mijn zwembad.

gr jzz

Origineel geplaatst door Bahamut
ik raad je aan om je vraag wat gerichter te stellen anders krijg je straks allemaal uiteenlopende antwoorden waar je niets aan hebt

Ik had dat ' perfect ' er uit willen halen :(

naja

:D

doeei

Beste Medecomponist GoBat,

ik maak muziek door het te laten groeien, zoals een boom groeit. Zaadje, plantje, boompje, boom.
Want Goethe zei 't al: ALLES IST BLATT:) en ik maak er van ALLES IST CACTUSBLATT :)

Dus, het proces is :) Groeiproces.:)

En een gootsteen.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door EDP
ik heb een heuse triangel

van stef meeder geweest, of niet? :D

Origineel geplaatst door cyan_circle
van stef meeder geweest, of niet? :D

yep iclusief handtekening:)

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Beste Medecomponist GoBat,

ik maak muziek door het te laten groeien, zoals een boom groeit. Zaadje, plantje, boompje, boom.
Want Goethe zei 't al: ALLES IST BLATT:) en ik maak er van ALLES IST CACTUSBLATT :)

Dus, het proces is :) Groeiproces.:)

En een gootsteen.

Ok, laat ik nog 1 keer proberen de vraag helder te formuleren :) . Een groeiproces, dat snap ik. Alleen 'hoe maken jullie muziek' met betrekking tot de hardware. Wat gebruiken jullie, welke manier van muziek-maken passen jullie toe. Midi? Hardware interfaces? En zo ja, welke, wat voor... Hoe maken jullie muziek? Is dat alleen cubase en een synthesizer.. of is 't meer?

Groeten
GoBat =)

Ik gebruik m'n rm1x als kladblok en vervolgens werk ik een track verder uit met Cubase op de PC.
Dan kies ik ook welke geluiden(hardware softsynths) ik gebruik.

Bedoel je zo iets?

Alleen 'hoe maken jullie muziek' met betrekking tot de hardware.

geen hardware. is een beetje een voorbarige stelling.

Ok, laat ik nog 1 keer proberen de vraag helder te formuleren :) . Een groeiproces, dat snap ik. Alleen 'hoe maken jullie muziek' met betrekking tot de hardware. Wat gebruiken jullie, welke manier van muziek-maken passen jullie toe. Midi? Hardware interfaces? En zo ja, welke, wat voor... Hoe maken jullie muziek? Is dat alleen cubase en een synthesizer.. of is 't meer?

Groeten
GoBat =)

Je hebt straks 1 hardware synth net zoals ik. Als je je Roland keyboard niet tegelijkertijd met je Triton wilt gebruiken, zal er weinig veranderen t.o.v. je huidige werkwijze.

Re: Hoe maken jullie muziek????

Beste Componisten,

Ik hoor op dit forum allerlei jargon langskomen over effecten, programma's, soft-, hardsynths, etc. Zelf heb ik alleen ervaring met Cubase. Met mijn keyboard (roland E66) speel ik verschillende tracks in, maak gebruik van de quantize-functie, en maakt met m'n geluidskaart een beetje acoustiek. Allemaal Midi dus.

Aan 't eind van deze week krijg ik een Korg Triton LE, ...een waar synthesizer, en dat gaat alles veranderen. Ik weet zeker dat er nog heel veel andere methoden zijn om muziek te maken. Hoe doen jullie dat? Wat gebruiken jullie? Hoe krijgen jullie een perfect nummer? Wat is het proces? :confused:

Groeten,
GoBat

Ik maak muziek met 8 synthesizers, drie drumcomputers, een uitgebreid mengpaneel (met effectprocessor erin) en een Boss BR1180 Digitale Opnamestudio. Ik neem dus spoor voor spoor op en maak uiteindelijk de eindmix op de recorder, om dit vervolgens op minidisc op te nemen en dan naar mijn computer over te zetten, om het uiteindelijk op cdr te branden. Hoe je een perfect nummer krijgt, weet ik niet, ik denk dat een perfect nummer niet bestaat, volgens mij kan het (bij beluistering achteraf) altijd nog beter.:halleluja

Ik maak gebruik van de PC waarop ik alles opneem, MIDI en audio.
Ik gebruik een drumcomputer als module, twee synths en een aantal audiotracks (gitaren, bas en vocals).
De audiotracks mix ik per instrument (akoestische gitaar, electrische gitaren, bas en zang) op de subgroepen in Cubase en dat stuur ik naar mijn cubase ´bussen´. Die stuur ik over mijn geluidskaart terug naar mijn mixer, waar bij het mixen de MIDI tracks en fx (6 hardware processors) bijkomen. Dat allemaal dan stuur ik via een buizencompressor, 31-bands EQ en enhancer/exciter dan weer mijn geluidskaart in en neem dit als master op.

Misschien wat complex en evt zelfs onlogisch, maar mijn geliefde manier van werken.

Qua proces:
Als ik wat aan het klooien ben (synth of gitaar), kom ik meestal wel op een melodie. Daar zet ik dan een simpele drumlijn onder, en dan gaat het groeien, bouw van couplet en refrein, en dan uitbouw met meer instrumenten, bas, meerdere gitaren, background synth etc. Dan ga ik de drums uitwerken. Aan het einde neem ik de eventuele vocals op, en klaar ben ik. En dan begint het mixen, zoeken naar passende reverbs etc. Tot het bovengenoemde opnemen van de mastertrack.

Heb je hier wat aan?

Origineel geplaatst door cyan_circle
geen hardware. is een beetje een voorbarige stelling.

die cirkel heeft een punt! (haw haw haw)

ik gebruik ook bijna geen hardware, maar softsynth alles. gewoon omdat ik niet zo veel hardware heb en omdat software lekker steriel klinkt, en niet zo warm!

qua proces (want dat is toch EIGENLIJK je vraag of niet? :D) begin ik vrijwel altijd met de drumsynth the programmeren totdat ik een lekker lelijke bassdrum en snare heb, op z'n minst.

vervolgens begin ik wat in te klikken wat op een beat moet gaan lijken. als ik dan vol met inspiratie zit laad ik wat softsynths met presets en speel daarmee in, om later de preset te verbeteren of te vervangen door mijn eigen brouwsel. als ik weinig inspiratie heb ga ik eerst sound-designer (dus geluiden maken) en dan pas kijken of ik daar iets mee kan.

ik speel alleen live dingen in als ze live ingespeeld moeten klinken.

qua compositie laat ik mij leiden door het stuk: dat wil zeggen ik bedenk niet vantevoren een refrein/couplet/bridge/intro/outro maar begin gewoon en zie wel waar het schip strand.

ik hou wel in de gaten dat m'n stuk een structuur heeft waar ik het mee eens ben, maar soms kom ik op hele progressieve dingen, en soms is het gewoon A-B-A-B (dus standaard pop structuur).

is dit zo'n beetje wat je wilde weten?

Back