Macbook met te weinig aansluitingen....

Hoi,

De Macbook heeft Twee USB 2.0-poorten. 1 FireWire 800-poort en 1 Thunderbolt-poort.
Nu heb ik een (te groot) aantal USB aparaten die hierop aangesloten moeten worden:
  1. Cubase USB dongle
  2. iLok USB dongle
  3. Virus TI Snow
  4. Belkin KVM USB switch (met hierop aangesloten MS Wireless Keyboard + muis + VGA) -->werkt deze ook op de Mac?

Hier komt nog bij:
  1. MIDI (USB?) --> kan iemand mij een kleine, goed werkende USB MIDI interface aanraden?
  2. Apogee Duet (Firewire OF de nieuwe USB versie)
  3. NI Maschine controller
  4. Externe USB HD voor backup (TimeMachine)

In totaal heb ik dan maximaal 8 USB aparaten en maar 2 USB aansluitingen op de Macbook...

Kan ik zonder problemen een USB HUB plaatsen tussen een aantal aparaten? Waar moet ik dan op letten en tussen welke aparaten kan ik beter geen hub plaatsen? Kan mij namelijk voorstellen dat het niet verstandig is om de TI en de Duet samen met de Maschine op 1 hub aan te sluiten?
Kan iemand mij advies geven hierover?
bedankt!

In principe wel. Het rare met sommige apparatuur is dat hij niet werkt als er een hub tussen zit, maar ga er eerst maar van uit dat het gewoon werkt...

Wat natuurlijk iets in om in je planning mee te nemen is dat het niet handig is om veel apparaten die veel bandbreedte nodig hebben op 1 poort aan te sluiten, maar aan de andere kant, zo snel zit je volgensmij ook weer niet aan de max...

als je de duet USB neemt en je virus TI neemt zit het al redelijk vol....

Hoewel de duet maar 2 in en 2 out is zou je nog wel wat bandbreedte overhebben.... je backup HD, moet die alijd aangesloten zijn?

Mss al die kleine frutsels idd op een hub zetten met je duet? om zo die TI zijn eigen usb te geven?

Houd er wel rekening mee dat je een hd niet op een hub kunt aansluiten (is per definitie zo, heb ik begrepen). Ik sluit mn hd gewoon een keer in de zoveel tijd aan om een backup te maken.

In de studie heb ik het volgende aangesloten:
Tascam US-144 audio interface rechtstreeks op mn macbook. Weet eigenlijk niet of dit uberhaupt zin heeft, maar het voelt wel prettig om het geluid via zo min mogelijk omwegen naar mijn monitors te krijgen :D
Op de andere USB-poort heb ik een hub aangesloten, daarop zitten mijn muis, keyboard, m-audio keystation, novation zero sl mkII en novation launchpad.

Dit werkt allemaal zonder problemen. Hoop dat dat zo blijft met evt. uitbreidingen. Ben iig niet blij met de trend om dongles als usb-sticks te verpakken, voor mij misschien wel een reden om uit te wijken naar concurrenten, als ik mijn toch al kostbare ruimte op moet gaan offeren voor zoiets...:erm:

In principe wel. Het rare met sommige apparatuur is dat hij niet werkt als er een hub tussen zit, maar ga er eerst maar van uit dat het gewoon werkt...

Mss al die kleine frutsels idd op een hub zetten met je duet? om zo die TI zijn eigen usb te geven?

Zou dit een goede oplossing zijn?
USB1 --> HUB --> Cubase dongle + iLok + MIDI interface + Duet + Machine + KNM switch (lijkt me erg veel voor 1 USB aansluiting namelijk....)
USB2 -->Virus TI

Welke HUB en USB MIDI interface kunnen jullie mij aanraden?
Ik kan eventueel ook de Duet2 vervangen door de Firefire versie (Duet1)...

Misschien kan je het onderverdelen naar twee HUB's heb je 8 (in mijn geval) USB1 ingangen in je Mac en even kijken wat het meeste gebruikt (neem aan dat de Virus en Duet het beste van elkaar, dus andere USB1 HUB gezet kunnen worden)
Werk zelf met een oude Mac en heb soms 2 HUB's in de USB1 poorten zitten om het een en ander te verdelen.....dit gaat goed.
Anders even kijken op het Mac users forum aangezien dit meer intern Mac is ;)

Succes en post natuurlijk je bevindingen op dit geweldige forum :D

Pfft, ik woon in Hongarije dus het kan zijn dat ik iets andere hubs gebruik dan in Nederland te krijgen zijn........ heb 2x Lazer slim hub 4 port (aardig buget) maar het werkt.

Geloof niet dat het enig verschil maakt wat voor hub je gebruikt, gaat volgens mij om het doorlussen van data (maar kan het natuurlijk verkeerd zien) :D

Ik heb hier een hub op een iMac en dat werkt alleen met midi niet goed dus 't valt wel mee.
Harddisk kan wel op een hub; althans, ik heb een WD elements aan de hub hangen.

Jammer dat alleen de 17" een Expresscard slot heeft, want dat werkt een stuk beter.

Kan het zijn dat je MIDI interface vertraging heeft?

Misschien een thunderbolt harddisk zoeken. Scheelt je ook weer poorten (10gbps)

Hoi,

De Macbook heeft Twee USB 2.0-poorten. 1 FireWire 800-poort en 1 Thunderbolt-poort.
Nu heb ik een (te groot) aantal USB aparaten die hierop aangesloten moeten worden:
  1. Cubase USB dongle
  2. iLok USB dongle
  3. Virus TI Snow
  4. Belkin KVM USB switch (met hierop aangesloten MS Wireless Keyboard + muis + VGA) -->werkt deze ook op de Mac?

Hier komt nog bij:
  1. MIDI (USB?) --> kan iemand mij een kleine, goed werkende USB MIDI interface aanraden?
  2. Apogee Duet (Firewire OF de nieuwe USB versie)
  3. NI Maschine controller
  4. Externe USB HD voor backup (TimeMachine)

In totaal heb ik dan maximaal 8 USB aparaten en maar 2 USB aansluitingen op de Macbook...

Kan ik zonder problemen een USB HUB plaatsen tussen een aantal aparaten? Waar moet ik dan op letten en tussen welke aparaten kan ik beter geen hub plaatsen? Kan mij namelijk voorstellen dat het niet verstandig is om de TI en de Duet samen met de Maschine op 1 hub aan te sluiten?
Kan iemand mij advies geven hierover?
bedankt!

Zou dit een goede oplossing zijn?
USB1 --> HUB --> Cubase dongle + iLok + MIDI interface + Duet + Machine + KNM switch (lijkt me erg veel voor 1 USB aansluiting namelijk....)
USB2 -->Virus TI

Welke HUB en USB MIDI interface kunnen jullie mij aanraden?
Ik kan eventueel ook de Duet2 vervangen door de Firefire versie (Duet1)...

poe, wordt lastig allemaal, zeker omdat de TI zijn eigen USB moet hebben....
ik kan mij voorstellen dat Cubase dongle + iLok + MIDI interface + Machine + KNM switch niet veel bandbreedte nodig hebben.... Duet weer wel....

Mss toch een firewire oplossing voor je auio interface?

ik heb zowel mn schijf als mn midi op een hub, en heb met allebei geen enkel probleem.

Heb zelf een vergelijkbaar probleem op een macbook pro, heeft ook maar 2 USB poorten.

Ik heb een 8-poorts USB hub waarop keyboard, mouse, Cubase dongle, midex 8x8 midi interface,
en een externe (USB-powered) HD zitten. Werkt allemaal prima.

De hub is overigens WEL met eigen voeding, anders gaat de USB poort van de laptop dit niet
trekken! Ook de externe HD werkt prima, itt sommige andere berichten.

Wat niet werkt is een USB geluidskaart op dezelfde HUB. Op zich werkt de kaart wel via de hub,
maar in combinatie met alle andere devices krijg ik snel hickups (met ASIO drivers) ivm beperkte
bandbreedte van de USB bus.

Heb zelf een vergelijkbaar probleem op een macbook pro, heeft ook maar 2 USB poorten.

Ik heb een 8-poorts USB hub waarop keyboard, mouse, Cubase dongle, midex 8x8 midi interface,
en een externe (USB-powered) HD zitten. Werkt allemaal prima.

De hub is overigens WEL met eigen voeding, anders gaat de USB poort van de laptop dit niet
trekken! Ook de externe HD werkt prima, itt sommige andere berichten.

Wat niet werkt is een USB geluidskaart op dezelfde HUB. Op zich werkt de kaart wel via de hub,
maar in combinatie met alle andere devices krijg ik snel hickups (met ASIO drivers) ivm beperkte
bandbreedte van de USB bus.

Duidelijk. Je geeft aan dat een USB geluidskaart beter niet op een HUB aangesloten kan worden?
De Virus TI is in princiepe ook een USB geluidkaart dus deze heeft dan een eigen USB aansluiting nodig?
Als ik vervolgens de Apogee Duet 2 USB wil aansluiten, heeft deze dan ook een eigen USB nodig? Als dat zo is dan ben ik al door mn USB aansluitingen heen.....

Zou ik bijvoorbeeld ook DEZE kunnen gebruiken voor de dongles, midi interface en kwm switch (zonder voeding)

En DEZE voor de TI, Duet en Maschine? Of wordt dit ook te "zwaar"?

Of zoiets als DEZE

je kan ze allemaal vast wel gebruiken.....maar voor zover ik zie zijn ze zonder voeding.....ik denk niet dat je dan alles wat je aan wil sluiten aan kan sluiten....apparaten die je op usb zet vragen nou eenmaal stroom....zelfs kleine flash schijfjes vragen stroom....hoe meer apparaten hoe meer stroom en hoe minder jouw macbook alles gaat trekken....mijn advies is er een met een voeding.

Back